Corporate venture

Han fikk Orklas nye corporate-venture «Påfyll» opp på beina:
– Jeg har mye plast på samvittigheten

Sammen med konsulenthuset Æra og designbyrået Bakken og Bæck har Orkla kanskje funnet en corporate-startup-metode som funker for det store konsernet.

FYLLER PÅ: Bård Bringsrud Svensen er COO i Påfyll og vært med siden starten i 2019. I dag er han eneste i selskapet som kommer fra Orkla-systemet.
Publisert Sist oppdatert

Påfyll er et eget selskap startet som et samarbeid mellom Orklas datterselskap Orkla Home and Personal Care, de anerkjente designerne i Bakken og Bæck og konsulentselskapet Æra. 

Tjenesten går ut på at man bestiller såpe i solide plastbeholdere, som blir hentet og fylt på igjen når de er tomme. Et konsept med mange likheter til den gamle melkemann-ordningen. Prosjektet startet i slutten av 2019 og etter flere år med testing ble tjenesten i fjor høst tilgjengelig over hele Norge.

– I utgangspunktet var det jo Tobias Bæck og Øystein Hagen i Æra som hadde ideen om samarbeidet. De mente det var viktig å få med seg en stor aktør med kompetanse og kundeinnsikt hvis man ikke bare ville få til en liten greie. Vi hadde jobbet med Æra tidligere og de visste at Orkla var ute etter løsninger på engangsbruk av emballasje, sier Bård Bringsrud Svensen.

Svensen jobbet på det tidspunktet med ansvar for ny vekst i OHPC (Orkla Home and Personal Care), men er i dag COO i Påfyll. 

– Alle partene delte visjonen, det var engangsplast vi ville til livs. Det var en styrke i disse tre miljøene. At Orkla skulle være med å utvikle en startup, ikke bare bli kontaktet av en. Konsernet får mange henvendelser fra oppstartsbedrifter, da har de ofte en løsning allerede som ikke matcher den veien Orkla ønsker å gå. Her kunne vi bygge det fra bunn, som var en viktig del for oss, sier Svensen.

TESTET: Shifter lurte på hvorfor ikke beholderne er større, men ifølge kundeinnsikt fra Påfyll blir store beholdere fort både uhåndterlige og vanskelig å plassere i hjemmet, forklarer Svensen.

Nå var det heller ikke nybegynnere det pengesterke konsernet fikk med seg. Bakken og Bæck anses som et av de mest innovative designbyråene i Europa, har jobbet med flere prestisjekunder og gjør egne venture-investeringer. Konsulentselskapet Æra har også en imponerende kundeliste og har bærekraft som kjerneområde.

I 2019 var eierposten i Påfyll delt likt på de tre selskapene, men i dag sitter OHPC med majoriteten av aksjene. 

– Fra start fokuserte jeg mye på at dette ikke skulle bli en løsning for Orkla, og at det ikke skulle refereres til som et Orkla-produkt. I stedet var fokuset «Hva er det beste for Påfyll?» eller Essentials, som det het da, forklarer Svensen. 

Som en annen corporate-startup, Hyre (eid av Møller), sier Svensen at Påfyll står fritt til å levere de produktene de selv velger. Riktignok er dette foreløpig bare et løfte, ettersom kundene i dag kun kan velge mellom Orkla-eide såper. 

– Veldig tidlig sa vi at vi ikke skal fokusere på produktene. Folk skal vaske hender og klær med de såpene de er vant med, men de skal få det levert på en annen måte. Det skal være en distribusjonskanal. Vi startet med væsker som brukes mye i hverdagen: såper og vaskemiddel. Det er også potensial for pulver og kapsler, sier Svensen. 

Plastic fantastic - hvis man gjør det riktig

En situasjon de færreste vil havne i er å få anklager om grønnvasking mot seg. For Svensen var det viktig å få stadfestet at Påfylls løsninger faktisk sparer miljøet for unødvendige utslipp. 

– Vi sparer opptil 80 prosent av klimagassutslippene, sier han.

Oppsiden med å slippe å hive plastemballasje kan nemlig fort gå tapt i en logistikk-mølle uten like. 

– Vi skal heller ikke lage nye transportbehov, men knytter oss på bud som allerede er ute.

Svensen forklarer at Påfyll i dag bruker Helthjem til å levere og hente beholderne mellom kundene, vaskeanlegget på Mastemyr og såpe-tapperiet på Skarnes. 

ORKlA-PRODUKTER: Påfyll har, i likhet med Hyre, frihet til å levere produkter uavhengig av majoritetseieren. Foreløpig er det likevel bare Orkla-produkter som er mulige å bestille på nettsiden.

En del av løsningen de har brukt mye tid på er hvordan de returnerbare beholderne skal se og ut fungere. I tillegg til å skulle brukes i hjemmet, skal de kunne stables i varebiler og enkelt kunne vaskes og fylles på igjen. 

– «Hvis dere skal fjerne plast, hvorfor kommer det i plastbeholdere? Hva med aluminium eller glass?» er det flere som har spurt meg. Vel, det er tungt og knuser. Plast er et vidunderlig materiale, det er sterkt og kan omstøpes. Problemet er at det er så billig at vi ikke verdsetter det for egenskapene. Det er ikke null-plast, men plast-smart, som gjelder. Hvert hydrokarbonmolekyl vi putter inn i kretsløpet blir der til «evig tid». Når beholderne er bulkete og slitt kan vi støpe nye beholdere av de gamle, forklarer han. 

Ting tar tid

En luksus Påfyll har kunnet unne seg, i motsetning til de fleste vanlige startups, er å ta seg god tid og teste ting skikkelig. 

– I starten brukte vi litt tid på å finne ut hvordan samarbeide, da vi var tre ulike miljøer som skulle skape noe nytt og innovativt sammen. Vi har prøvd å få ting til å skje så fort som mulig, men også fått tilbakemeldinger fra de andre partene at vi er veldig grundige da. Det er sikkert den corporate-biten som spiller inn. Min oppfattelse når jeg ser en del startups er at de er avhengige av snarveier og å komme fort til målet. Som corporate-startup er fallhøyden stor. Det er lett å si at «Orkla burde visst bedre» hvis det er noe feil med produktet. 

– Vi vet hva «ordentlig» er. Man kan ikke naivt tenke «dette funker nok». Vi har kundeinnsikt og kompetanse på emballasje og merkevare. Det er kanskje mangelvare hos mange startups, som kanskje bare har et IT-geni med erfaring som forbruker. Vi tenker grundighet på et annet nivå, mener Svensen. 

IKKE ABONNEMENT: For at man ikke skal bruke unødvendig såpe har Påfyll droppet abonnement, men lar heller kundene bestille nye når man trenger mer.

I dag er de 15 ansatte i Påfyll, med Svensen som eneste med Orkla-bakgrunn, og de har egne kontorer i Torggata i Oslo. For et par år siden fikk de på plass ny CEO i Rayson Ho, som kom fra Aker Solutions. Den største avdelingen i selskapet er på tech-siden, og jobber med digital arkitektur. 

– Investerer man alle sparepengene sine, har man et press på å bare komme i gang. Selv vil jeg veldig gjerne ikke feile på dette. Dette er endringer jeg vil skal virke. Jeg vil vise, for Orkla og verden, at det finnes et alternativ til engangsbruk av plast, sier Svensen. 

Selv om Påfyll har en enormt konsern som sikkerhetsnett er Svensen sikker på at konseptet ikke hadde fungert uten samarbeidet med de andre grunnleggerne. 

– Påfyll hadde jo ikke vært der uten det samarbeidet. Vi har i stort grad fått bruke den kompetansen som er i miljøene. Det håper jeg jo gir inspirasjon til andre, den utradisjonelle måten å samarbeide på. Vi klarte ikke å kopiere noen eksisterende samarbeidsmodeller, men måtte finne ut underveis hva som fungerte best for oss. 

Selv om de tre partene ikke alltid har vært enige, er i hvert fall Svensen glad for motstanden de andre har gitt. 

– De har nok en mer startup-tankegang hvor de kan utfordre Orkla. Spesielt på en del etablerte sannheter på hvordan ting må og bør være. 

Hard core business

– Tror du denne typen samarbeid kan bli en ny retning for Orkla, ettersom de har lagt ned venture-avdelingen sin?

– Jeg har hatt mine bekymringer opp gjennom, rundt måten vi utfordrer dagens modell på. Vi går i direkte konkurranse med OHPC. Konsernet kunne sagt «dette skal vi ikke drive på med», men jeg har opplevd det motsatte. Konsernledelsen har heiet på oss. De har sagt at det er sånn vi skal bygge konsepter, gjennom å utfordre etablerte sannheter og systemer, forteller Svensen. 

– Med Påfyll kan vi bevise at det lar seg gjøre. Det er ikke bare ideologi, men også hard core business, og det er viktig. Vi går ikke i pluss per nå, men har indikasjoner på når vi går i pluss. Det har vært viktig for å selge inn til alle parter. Det er ikke for corporate responsibility, men snarere business som kan fungere i flere tiår, mener han. 

For ordens skyld: Journalisten i denne saken (Thorvald Aschim) eier 100 aksjer i Orkla ASA. Alle redaksjonelle vurderinger er gjort uavhengig av dette.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.