Patrik Berglund i Xeneta.

Han har «krystallkulen» som viser hvordan coronaviruset vil herje med næringslivet

– Jeg skal ikke male dommedag på veggen ennå, men jeg har aldri sett noe lignende. Aldri, sier Patrik Berglund i Xeneta.

Publisert Sist oppdatert

Det ser ut til at gladoptimistiske børsinvestorer har bestemt seg for at krisepakker fra sentralbankene vil helbrede en coronasyk verdensøkonomi, og aksjekursene har begynt å gå opp igjen etter forrige ukes «blodbad» i markedene. Men selv om viruset bare gir milde til moderate symptomer hos folk som er friske fra før, kan data fra et vekstselskap i Torggata i Oslo tyde på at vi bare har sett starten på næringslivets lidelser.

– Alt er jo veldig sammenvevd i dagens verden. Det er et edderkoppnett der alt er «connected», sier Patrik Berglund, gründer og sjef for Xeneta. Det norske tech-selskapet har bygget verdens beste indeks for containertrafikk, som viser priser og volum på frakt mellom kontinentene. På de få årene siden oppstarten i 2012 har de blitt en viktig stemme i shippingbransjen, og har en lang rekke av verdens største selskaper på kundelista.

Bare begynnelsen

Xenetas plattform henter inn fraktdata fra en lang rekke kilder, og har på denne måten åpnet den tåkelagte prisingen av containertrafikk for innsyn, slik at kundene kan ta bedre beslutninger om fraktalternativene. I den senere tid har de også inkludert flytrafikk.

Et containerskip bruker rundt 35 dager fra Kina til Europa, og 20 dager til den amerikanske vestkysten. Det betyr med andre ord at vi først nå utover senvinteren og våren vil se hvordan det slår ut for de vestlige bedriftene som er avhengig av leveranser fra Kina. Med sine omfattende data sitter Berglund og teamet på en av de beste krystallkulene for hvordan det kan komme til å gå. Han har sett hvordan «motoren» nå er skrudd av.

– Supply-chain og transport er de første som får dette i fleisen. Jeg skal ikke male dommedag på veggen ennå, men jeg har aldri sett noe lignende. Aldri, sier Berglund.

Slik rammer det

Han beskriver situasjonen som «fullstendig kaos», og her er noen av punktene Berglund trekker frem fra dataene:

* En speditør som vanligvis frakter over 2000 tonn med varer ut av Kina i uka, fraktet siste ukene av februar bare 50 tonn per uke.

* Fra november til januar steg containerprisene fra 1100 dollar til 2100 dollar for ruten fra Kina til Europa. Etter at coronaviruset slo til for alvor, har prisene falt til 1450 dollar.

* Siden det har vært full stans i produksjonen i Asia, har transporten også stått stille den andre veien. Containerne på havnen i Hamburg hoper seg opp, og prisene har skutt i været fra 550 til 1200 dollar fra Europa til Østen, som følge av mangelen på fraktmuligheter.

Katastrofe for selskapene

Egentlig skulle Berglund ha vært på den store Transpacific Maritime-konferansen i Los Angeles denne uka. Konferansen pleier å være sentral for inngåelsen av nye langsiktige fraktkontrakter mellom USA og Asia. Den er imidlertid avlyst som følge av viruset.

Situasjonen kommer på det verst tenkelige tidspunktet for mange av aktørene i bransjen, skal vi tro Berglund. 2020 var året da skipstrafikken skulle skifte til mer miljøvennlig og da også dyrere drivstoff. Flere av rederiene har fra før høy gjeldsgrad, og krafttaket med å gå over til den nye drivlinjen er allerede tøft for en del av selskapene. Med oppgangstider og høy temperatur i verdenshandelen skulle det egentlig vært rom for å øke fraktprisene for å kompensere for kostnadsøkningen. Det er nå blitt en annen historie.

– 50 til 70 prosent av kapasiteten ut av Østen er dratt ut av markedet. Dette er en katastrofe for noen av selskapene, sier Xeneta-sjefen.

Han viser også til hvordan situasjonen også rammer leveringen av vareprøver. Selskaper skulle ha testet og planlagt produkter for produksjon i 2021, men må utsette dette. Bremsen vil derfor kunne få konsekvenser langt inn i neste år, avhengig av virusets utvikling.

En emosjonell beslutning

Berglund opplever at det har vært en viss overreaksjon, med tanke på hvor farlig viruset er, og at tiltakene er i overkant drastiske med tanke på konsekvensene.

– Per i dag føler jeg at det er mer en emosjonell beslutning enn en rasjonell beslutning. Det er som når folk er redd for å fly, mens det egentlig er farligere å kjøre bil.

Riktignok har Kina så vidt fått i gang motoren igjen. Men dersom USA og Europa stenger ned, er han helt sikker på at verdensøkonomien går inn i en resesjon.

– Enten du driver med software, råvarer eller hva pokker det måtte være, blir det en situasjon der man må kutte kostnader.

– Frykter du at dette også vil ramme Xeneta?

– Når det er mye usikkerhet, er det attraktivt med data som gir mer innsikt. Men vi forbereder oss på ulike scenarioer. I tider med kriser er det bra å være tidlig ute.

Kjære leser! Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.