Teamet bak Svenn: Lotte Solli-Østensen, Sondre Staavi, Ashenafi Abdissa, Ole Jørgen Næss, Christopher Krohn, Hussam Jaelah, Anniken Wæck Røiri, Sondre Blaasmo, Anders Hamstad.

Håndverker-plattformen Svenn henter nye millioner

Norselab er med i ny millionrunde for å bygge ut selskapet i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Teknologiselskapet 24onoff har siden oppstarten i 2014 drevet lønnsomt og sikret 1000 bedriftskunder, ifølge årsrapportene til bedriften. Saas-tjenesten tilbyr timeregistrerings- og prosjektverktøy for håndverkere.

I fjor kjøpte vekstfondet Norselab rundt en tredjedel av aksjene i Trondheim-selskapet for en hittil ukjent sum. Partner Yngve Tvedt ble styreleder. Deretter ble året brukt på en totaloppussing av merkevaren. I februar 2021 ble selskapet døpt om til Svenn.

Nå jekker selskapet opp ambisjonene kraftig, og gjennomfører en ny kapitalinnhenting før en internasjonal ekspansjon.

– Vi sikter nå mot en femdobling av kundebasen innen 2025, sier gründer Sondre Blaasmo.


Sterk vekst

Sondre Blaasmo, CEO i Svenn.

Hittil i 2021 kan Svenn skilte med over 8 prosent månedlig inntektsvekst, og stadig større kontrakter.

Totalt ligger selskapet an til å øke omsetningen med 115 prosent i år. Fjorårstallene er ikke klare, men i 2019 omsatte 24onoff for 4,4 millioner kroner.

– Det er utrolig sterk etterspørsel i markedet, vi har nå flere leads enn vi klarer å håndtere, sier Blaasmo, og hevder at selskaper legger til én million i abonnementsinntekter hver måned.

For å møte etterspørselen, er selskapet nå i ferd med å styrke staben. Innen året er omme, skal de doble teamet.

– Og rigge oss for en Europeisk satsning, sier Blaasmo.

Et modningspunkt

Selskapet er nå i gang med å hente kapital til en runde som skal ta selskapet ut i Europa.

Eksisterende aksjonærer, deriblant Norselab, er med. Svenn leter også etter nye investorer.

Ingen av partene vil kommentere prisingen, hvor stor runden blir totalt, eller hvor mye kapital Norselab skyter inn - annet enn at det er en vekstrunde. Fondets forrige investering var på 30 millioner kroner i søppelselskapet WasteIQ.

– Timingen er veldig god. Små og mellomstore håndverksbedrifter har fått øynene opp for verdien av digitalisering, sier Blaasmo.

Den tendensen har forsterket seg gjennom korona-krisen, forteller han. I denne perioden har det det blant annet blitt stilt helt andre krav til håndtering av arbeidere på byggeplasser.

– Vi har kommet til et modningspunkt der denne delen av bransjen vil digitaliseres. Vi er ideelt posisjonert for å betjene alle disse kundene nå, sier Blaasmo.

Stort marked

Svenn anslår at det er 20.000 potensielle kunder for dem i Norge.

I Europa øker tallet til 3,1 millioner .

– Vi har allerede god «traction» i markeder som Sverige, Storbritannia og Tyskland, nesten uten satsning eller markedsføring. Nå rigger vi oss for å kunne ta ut det enorme vekstpotensialet ute i Europa, sier Blaasmo.

Skikkelig kule

– Svenn treffer en nerve i markedet, sier investeringssjef i Norselab og styreleder i Svenn, Yngve Tvedt.

Han forteller at Norselab hadde sett på mange selskaper i byggebransjen før de investerte i Svenn.

– Teamet har allerede bevist at de har stå-på vilje og vinnermentalitet. Med den nye merkevaren og en unik posisjonering i Europeisk sammenheng, kan Svenn bli en skikkelig kule, sier Tvedt.