karriere

Healthy Eats-gründer starter kommunikasjonsbedrift – vil hjelpe selskaper å finne sitt «why»

Vilde Regine Tellnes er i gang med Verba. 

Seriegründer Vilde Regine Tellnes har alltid vært opptatt av historiefortelling.
Seriegründer Vilde Regine Tellnes har alltid vært opptatt av historiefortelling.
Publisert

– Jeg opplever at mange selskaper har fantastiske produkter eller tjenester, men hvis ingen har hørt om dem, er det vanskelig å lykkes, sier Vilde Regine Tellnes. 

Etter at matselskapet Healthy Eats måtte kaste inn håndkleet i fjor høst, er hun nå klar med et nytt prosjekt. 

Denne gangen satser hun på kommunikasjonsbransjen, med nyetablerte Verba. 

Målet er å bistå selskaper med mediehåndtering, strategi og rådgivning. 

Seriegründeren forteller at hun helt siden barndommen har elsket god historiefortelling – som hun nå vil hjelpe andre med å få til. 

– Jeg har lært mye om hvordan budskap fester seg – det handler om å bli hørt, men like mye om å bli husket, sier hun. 

«Start with why»

Matselskapet hun tidligere bygget, som leverte sunn mat til arbeidsplasser gjennom automatløsninger, hadde blant annet skaffet kontrakt med Haukeland universitetssjukehus – da de måtte legge ned. 

Senere ble det meldt at konkursboet ble kjøpt opp og videreført av Lunsj.no. 

Gjennom Healthy Eats ønsket hun å gjøre sunn mat mer tilgjengelig for folk. Nå ønsker hun å få jobbe med selskaper som også ønsker å gjøre noe godt for verden. 

– Hvis jeg skal fortelle en historie, må det være en historie som betyr noe. Det handler ikke om hva du gjør, men hvorfor du gjør det. Det å starte med «why» prøver jeg å gjøre i alt – enten det er privat, i business eller noe annet.

Tellnes utdyper: 

– Det er en tilnærming jeg kjenner meg igjen i – litt sånn som Simon Sinek sier: «People don’t buy what you do, they buy why you do it». I en tid hvor vi bombarderes med budskap og fake news, har ekte og strategisk kommunikasjon aldri vært viktigere.

Med Verba er ambisjonen altså å hjelpe kundene med å finne og formidle sitt «why». 

– Folk kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det. Det er kjernen i alt vi gjør i Verba. Det handler om å kommunisere med mening, bygge tillit og tilknytning gjennom autentisk historiefortelling.

Stort engasjement

Tellnes annonserte nyheten selv på Linkedin tidlig tirsdag morgen, og hun har allerede fått mye god respons. 

– Det bekrefter hvor sterkt behovet er. Jeg er veldig takknemlig og gleder meg skikkelig til å gå i gang, sier hun. 

På tross av det mange beskriver som tøffe tider, opplever hun det er god kultur for å heie frem gode idéer i startupnorge. 

– Folk forstår at når samfunnet står overfor utfordringer, må vi stå sammen. Vi samler oss på en helt annen måte, og det tror jeg er bra.

Foreløpig er det hun i selskapet, men hun ser for seg å få med seg mange gode støttespillere. 

– Denne gangen bygger jeg det fra bunnen – og jeg eier alt selv.