Emisjon

Henter 70 millioner til gjenvinning av brukte batterier

Samtidig dobler selskapet verdsettelsen på et halvt år. Nå vil Evyon låne åtte millioner i tillegg.

I hardware-laben på Startuplab i Oslo har gründer Jørgen Erdal og Repack (nå Evyon) bygget sine prototyper.
Publisert Sist oppdatert

Evyon-gründer Jørgen Erdal hoppet av konsulentjobben i Boston Consulting Group (BCG) for å gjenbruke brukte elbil-batterier.

Selskapet han startet, kjøper brukte eller ubrukte batterier og bygger dem om i rigger som kan brukes som ekstra strømlagring i for eksempel bygninger som bygger ut solpaneler på taket.

Nå er det klart at Evyon får inn over 70 millioner kroner fra blant annet to internasjonale investor-miljøer og et energiselskap. Flere av de eksisterende eiere ønsket også å fylle på.

Det går frem av et låneprospekt som ligger ute hos Fundingpartner hvor Eyvon søker et såkalt venture-lån på enda åtte millioner kroner. Emisjonen bekreftes av Erdal som fredag ikke var tilgjengelig for flere spørsmål rundt emisjonen.

De to venturefondene er foreløpig ikke offentliggjort, men i prospektet heter det at det ene er et ledende norsk venturefond innen klimateknologi og det andre er et globalt venturefond.

Over 40 prosent av de 13 milliarder kronene som er investert i startups så langt i år, og som Shifter har notert seg, har gått til selskaper som driver med noe innen energi, klima eller miljø.

Dobler verdsettelsen

Kapitalrunden verdsetter selskapet til over 220 millioner kroner, opp fra 120 millioner i mars-runden da Evyon hentet 18,5 millioner kroner fra blant andre Wiski Capital og Aars. Link Venture og StartupLab kom inn på investorsiden i februar 2021, mens Antler startet det hele med første investering i oktober 2020.

I denne runden var planen å få inn mellom 50 og 70 millioner. Shifter har grunn til å tro at selskapet måtte takke nei til flere investorer da målet var nådd.

Selskapet har også fått 10,5 millioner fra Innovasjon Norge i mai i år til utvikling av en såkalt «gjenvunnet batteri digital tvilling-løsning», en digital kopi av batteriet.

Utbetaling var avhengig av en runde på minst 40 millioner kroner, som Evyon nå altså har oppnådd.

Pengene skal gå til skalering av selskapet, som ifølge kommersiell direktør Ralph Groen som snakket under ONS-konferansen i Stavanger tidligere i år, vokser raskere enn ventet.

Lover billigere løsning

Moderne batterisystemer kan være svært kostbare, og de krever tilpasning av størrelse og kapasitet til bruken. Evyon tilbyr brukte og ombygde batterier til en lavere pris enn nye systemer.

Denne høsten fikk selskapet inn en kontrakt på et energisparingssystem med kapasitet på 200 kwh i samarbeid med Møller Eiendom og Møller Bil Stavanger.

Evyon har kjøpt inn veldig mange batterier i det siste. Gjennom større avtaler forventer selskapet å være utsolgt med dagens beholdning av batterier før serieproduksjon kommer i gang.

Evyon skryter av å være billigere og mer miljøvennlig.

Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*