Bærekraft

Wiski og Møller satser millioner på gjenbruk av elbil-batterier

Oppstartsselskapet Repack pakker om sin egen merkevare og gjør seg klar for internasjonal ekspansjon. De lader også opp med norske tungvektere på eiersiden.

I hardware-laben på Startuplab i Oslo har gründer Jørgen Erdal og Repack (nå Evyon) bygget sine prototyper.
I hardware-laben på Startuplab i Oslo har gründer Jørgen Erdal og Repack (nå Evyon) bygget sine prototyper.
Publisert Sist oppdatert

Blant de 14 selskapene startup-fabrikken og ventureselskapet Antler satset på i Norge-debuten i 2020, var Repack.

Gründer Jørgen Erdal hoppet av konsulentjobben i Boston Consulting Group (BCG) for å gjøre butikk av ideen om å redde fullt brukbare elbil-batterier fra dynga, og gjenbruke disse.

– Man tenker gjerne at det er kjempebra at man tar inn batterier, kverner de, og selger materialet på den andre siden. Og det er det. Men det har en kostnad, og verdikjeden er ikke rett frem. Det er bedre å gjenbruke, og så resirkulere når man har skviset ut all verdien av batteriene, sier Erdal.

Hittil har selskapet levert åtte systemer til betalende kunder.

– Vi startet med mindre systemer til hus og hytter, og på slutten av fjoråret leverte vi et av de største batterisystemene i Norge, sier Erdal.

Interessen for løsningen hos alt fra private hytteeiere til større industrielle aktører som TGN Energy, har også fanget oppmerksomheten til private investorer.

Nå henter oppstartsselskapet totalt 18,5 millioner kroner over to transjer, og får blant andre Wiski Capital på eiersiden. Selskaper er et samarbeid mellom teknologigründer Øystein R. Skiri og Salmar-arving Gustav Magnar Witzøe, og har en portefølje med selskaper i samme kategori, deriblant Tibber, Easee, og Choose. Møller-gruppens investeringsselskap Aars er også med på runden.

I samme slengen bytter oppstartsselskapet navn til Evyon.

LES OGSÅ: Derfor investerer Møller-sjefen i konsepter som truer egen forretning

Slik fungerer teknologien

Kort fortalt konverterer Evyon brukte elbilbatterier til høykvalitets batterisystemer. Elbil-batterier blir ofte kastet fordi det er feil med eksempelvis en celle eller komponent, fordi det er billigere å bytte ut batteriet enn delen som ikke fungerer.

– Da kan vi ta delene av de batteriene som er gode nok, og sette de sammen i batterisystemer som kan selges igjen.

Evyon jobber primært med algoritmer og datasystemer for å identifisere hvilke batterier som er gode nok for gjenbruk, samt å monitorere systemene når de er i drift. Kort fortalt handler det om å finne ut hvordan de gamle batteriene ser ut på innsiden, noe man får informasjon om ved å lade de opp og ut.

– Da ser vi på hvordan strøm, spenning, og temperatur endrer seg med små justeringer.

For tiden jobber selskapet med å benytte maskinlæring for å anslå levetid og restlevetid.

– Og så gjør vi selvsagt selve jobben med å pakke om batteriene, og gjøre de om til smarte systemer som kan fungere mot for eksempel en husholdning eller industrielle bygg.

Gründer Jørgen Erdal og Repack (nå Evyon).
Gründer Jørgen Erdal og Repack (nå Evyon).

Ikke et spørsmål om nok energi

På kundelisten til Evyon står blant andre det hurtigvoksende Sandnes-baserte droneselskapet KVS Technologies, som har fått levert systemer for lading av sine produkter.

Ellers kan teknologien for eksempel brukes til å lagre energi i et hus eller næringsbygg med solceller på taket, og fordele bruken av denne mest mulig kostnadseffektivt.

– Etter hvert er det ikke et spørsmål om du har nok energi, men om du har nok overføringskapasitet til å møte alt behovet til riktig tid. Da vil batteriene være en viktig del av fremtidens energisystem, mener Erdal.

Nå skjønner man at fornybar energi-politikk ikke bare er gull og grønne skoger og Natur og Ungdom, men faktisk geopolitisk stabilisering.

Jørgen Erdal, gründer i Evyon

Enormt marked

Norge er imidlertid bare den spede begynnelsen, hvor Evyon vil bevise at teknologien fungerer og er nyttig. Deretter ser Erdal både til Europa og USA.

– Strømnettet i USA fungerer jo ikke. Man opplever man jevnlige strømbrudd, fordi strømbruddet er så dårlig. Så det er et kjempestort marked.

– Og hvis vi tar Tyskland, så er jo ikke det er problem. Men Tyskland er det største markedet i Europa for batterisystemer «by far». Der kjøper man det fordi det er mye push på sol og veldig store svingninger i kraftprisen, derfor gir det mening.

Erdal mener også at den rådende situasjonen i Europa, der krigen i Ukraina har satt i gang en prosess for å bli uavhengig russisk gass, gir ytterligere bevis for at teknologien deres har livets rett.

– Nå ser man at fornybar energi-politikk ikke bare er gull og grønne skoger og Natur og Ungdom, men faktisk geopolitisk stabilisering.

Avtale med Mercedes-Benz

Evyon kjøper per i dag brukte batterier og moduler direkte fra den tyske bileleganten Mercedes-Benz.

– Hittil har alle batterier vi har benyttet, vært brukte batterier som har vært på veien. Men nå ser vi også at det er store problemer med overskuddsbatterier fra produksjon eller reservedeler de skal kvitte seg med, som vi kan ta over. Da er det nye batterier, men som man bruker på en ny måte.

Ambisjonen til gründer Erdal er det ingenting i veien med: Evyon skal bli ledende i Europa på gjenbruk av batterier. Da hjelper det ikke å støtte seg på én leverandør, som i dag.

– Vi jobber med andre avtaler, både innenfor bilindustrien, og innen resirkulering.

Slik er konkurransen

Det er flere selskaper som opererer i dette markedet internasjonalt, også flere norske.

Otovo er et tilgrensende, som satser stadig tyngre på batterisystemer og lanserte nylig i Tyskland. Det gjorde også norske Eco Stor, som benytter hele batterier i sine løsninger fremfor enkeltkomponenter.

Konkurransen er til stede, vedkjenner Erdal, men lar seg ikke bekymre av den grunn.

– Det er nesten helt umulig å tenke seg at én aktør tar alt. Energisystemet er så komplekst, så sammensatt, at det alltid vil være partnerskap som får til de beste sammensetningene i markedet.

Snuser på nye batterier

Med det nye navnet, rigger selskapet seg også for å operere bredere enn med kun brukte elbil-batterier.

– Det er rett og slett ikke nok tilbud til å møte etterspørselen etter nye batterier i markedet slik det er i dag. Men det investeres enorme summer i ny infrastruktur. Snart er det giga factories i alle land. Da vil det endre seg. Så frem mot 2030 må vi også kunne gå over til å levere nye, bærekraftige batterisystemer, for å kunne være en stor nok spiller.

Skal hente mer cash

I tillegg til Wiski og Aars, kommer et knippe engleinvestorer inn på eiersiden i denne runden. Flere eksisterende aksjonærer skyter også inn kapital, deriblant Antler og Link Venture Capital.

Pengene skal først og fremst brukes på kommersialisering og salg. Selskapet planlegger også en ny emisjon til høsten, da rettet mot internasjonale investorer med kjennskap til bransjen og markedene Evyon sikter på.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS