Nicolai Skarsgård, lege og daglig leder i Hjemmelegene,
Foto: Åsmund Holien Mo
Hjemmelegene henter 15 millioner fra Schibsted. Verdsettes til 92 millioner kroner
Corona-effekten slo til for de ambulerende legene. Nå sikter de mot doblet omsetning.
– COVID-19 har virkelig understreket hvor viktig det er for folk få legen hjem, fremfor å måtte dra til et legekontor, sier Nicolai Skarsgård, daglig leder, lege og gründer av Hjemmelegene i en pressemelding.
Nå har han og resten av teamet fyllt opp krigskassen med 15 millioner kroner fra Schibsted. Mediegiganten sitter nå på 29 prosent av selskapet, blir største eier og tar en plass i styret.
– Schibsted er en veldig god match. De har også vist at de kan bidra med mer enn penger, og er en sterk strategisk og aktiv eier. Vi får nyte godt av kompetansen som finnes i konsernet, ikke minst med tanke på markedsføring og skalering. Den økte kjennskapen Hjemmelegene nå opplever har Schibsted bidratt til, og vi gleder vi oss til veien videre, sier Nicolai Skarsgård
– Med den økte satsingen på Hjemmelegene kommer vi enda nærmere folkehelse, pasientene og deres kundereise, sier Christian Horn Hanssen, som er investeringsmanager i Schibsteds venture investment-virksomhet i Norge.
Digitale løsninger vil ikke erstatte det fysiske legebesøket
Hjemmelegene ble startet opp i 2017 av et gründerteam bestående av leger, økonomer, ingeniører og teknologer. Konseptet er enkelt: Legen bookes digitalt, og besøker pasientene hjemme dag, kveld eller helg.
– Vi snakker mye om hvordan pandemien har aksellerert digitaliseringen, også i helsevesenet, ikke minst med videobesøk. Det er bra, og sånn sett har pandemien vært et nyttig og kraftig ‘spark bak’. Men det fysiske legebesøket kan ikke erstattes. Ørevoks er ørevoks og kan ikke fjernes digitalt, sier Skarsgård.
Doblet omsetning
Hjemmelegene doblet omsetningen fra 2018 (2,2 Mnok) til 2019 (4,8 Mnok) og passerte fjorårets omsetning allerede august i år. Nå sikter de mot nok en dobling, sammenlignet med fjoråret. Veksten har gjort at selskapet har trappet opp teamet betydelig.
– Vi vet at behovet er stort over hele landet. Nå jobber vi knallhardt for å utvide dekningen vår, men også lansere nye tjenester. Målet er å bygge en helhetlig helsetjeneste der folk faktisk er, som gir tilgang til rask, trygg og enkel hjelp, sier Skarsgård.
For ordens skyld: E24, som igjen er eid av Schibsted, har en liten eierandel i Shifter.