EDTECH
House of Math verdsettes til 300 millioner kroner
På ett år har House of Math økt brukermassen fra 3022 til en halv million. Nå har selskapet hentet 37 millioner kroner for å akselerere veksten.
House of Math ble etablert i 2006, og selskapet tilbød de første årene leksehjelp og fysisk undervisning til elever og studenter. I august 2020 flyttet selskapet derimot over på en digital plattform, og fikk hele verden som nedslagsfelt.
I portalen finner elever, studenter, foreldre og lærere pensum fra første til trettende klasse, samt aktiviteter, spill og studietips. Her kan brukerne lære gjennom tradisjonelle oppgaver eller spill og interaktive aktiviteter. Nærmere 175 engelskspråklige mentorer gjør at man også kan få individuell undervisning eller leksehjelp på chat eller videochat.
I 2021 hentet selskapet for første gang ekstern kapital, i en emisjon på 11 millioner kroner. Tiden og pengene har tilsynelatende vært vel brukt. Selskapet opplyser nå at antall brukere har økt fra 3000 til en halv million globalt på ett år.
Nå henter gründer Vibeke Fængsrud penger igjen, for å akselerere veksten. I utgangspunktet var planen å hente 30 millioner kroner, men den store interessen for selskapet gjorde at de økte rammene noe.
Nå har House of Math sikret 37 millioner kroner i frisk kapital, blant annet gjennom Startup Norway-systemet. Blant investorene er Paal Hveem, Ola Mæle og Arne Blystad.
Emisjonen priser selskapet til 300 millioner kroner.
– Det er stor interesse for edtech-selskaper, og det siste året har vist et solid potensial for en global matteportal som House of Math, sier gründer Fængsrud i en pressemelding.
Hun har bakgrunn som lektor i matte og fysikk, med master i matematisk finans. Gründeren har blant annet skrevet 27 titler om matematikk for hele skoleløpet.
– Siden vi lanserte den digitale portalen har vi utviklet et fullverdig hyperlenket oppslagsverk for 1. til 13. klasse. Dette i tillegg til et gangetabellspill med flere trenings og konkurransemodi, drillhefter med alt du trenger for å generelt mestre matte, en 24/7 live chat med lærer, tradisjonell leksehjelp, samt et område med studietips og problemsløsningsstrategier. Alt sammen gamifisert.
– I tiden fremover kommer flere spennende tjenester som gjør mattelæring effektivt og gøy, sier Fængsrud.
Tjenestene til House of Math har hittil vært gratis. Selskapet planlegger derimot å innføre betalingsløsninger for ulike funksjoner på den digitale plattformen.
I tillegg betaler brukerne for individuell hjelp og rådgivning fra nærmere 200 nasjonale og internasjonale mattementorer.
– Den teknologiske utviklingen i verden gjør at arbeidslivet krever langt mer og høyere matematikk-kompetanse enn tidligere. Mattekompetanse er ikke lenger bare for mattelærere og ingeniører, nå krever også mange andre yrkesgrupper høyere mattekompetanse. Dermed er vi avhengig av et generelt matteløft for alle, og denne plattformen bidrar til det, sier Fængsrud.