«Det ville være en gavepakke» Etter åtte år i DNB håper utfordrerbanken Lunars nye Norge-sjef Eilin Schjetne at de tidligere kollegene skal få viljen sin med Sbanken.

Hun blir Lunars nye ansikt i Norge

Eilin Schjetne hadde en drømmejobb i Visa på europeisk nivå, men da den danske utfordrerbanken tok kontakt var det umulig å si nei.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært en hektisk uke for Eilin Schjetne. Mandag kveld tok hun farvel med jobben i Visa. Tirsdag morgen var hun på plass som ny Norge-sjef i Lunar, i Mesh sitt nye kontorfellesskap et steinkast fra Youngstorget i Oslo.

Den første uken på jobb avsluttes med en beslutning som kan få stor påvirkning på hvordan Schjetnes første måneder på jobb vil utvikle seg. Mandag får vi vite hva som skjer i bank-Norges store føljetong denne våren – DNBs forsøk på å kjøpe Sbanken.

Skulle DNB vinne frem, er Schjetne klar på hva det vil bety for den danske utfordreren, som nå er klar til å gi skikkelig gass i Norge.

– Det ville jo være en gavepakke for Lunar hvis det skjer, så vi venter med spenning på beslutningen. Vi er selvfølgelig klare til å ta imot de Sbanken-kunder som ønsker å være hos en innovativ og mindre bank, sier Schjetne, og gjør det klart at hun er innstilt på å gi Bulder Bank en kamp om de kundene som har sagt at de flykter fra Sbanken om det blir noe av oppkjøpet.

«Gründer» i bunn

At en utfordrerbank som Lunar henter en sjef fra en av finansverdens virkelige tungvektere, kan kanskje virke som et overraskende valg. Men det er ikke så rart som man kanskje skulle kunne tro.

Jobben i Visa, som Schjetne avsluttet mandag, var som partnerskapsansvarlig for sanntidsbetalinger og «open banking» i Europa. PÅ CV-en finnes også et par år i Nets, som ansvarlig for konsumentbetalinger, åtte år i DNB, der hun blant annet var med å lansere bedriftsnettbanken internasjonalt, og sejourer i Cisco og SEB.

– Og så gikk jeg Gründerskolen ved i Universitet i Oslo i 2004, parallelt med at jeg jobbet i SEB. Jeg ble utplassert i Singapore for å lære mer om innovasjon. Det er noe jeg hatt med meg siden, sier Schjetne.

At CV-en ellers er fylt av store og velkjente bedrifter, og veldig lite startups, er ikke noe Schjetne ser som noe negativt for den nye jobben.

– Selv om jeg har jobbet i store organisasjoner, har jeg alltid jobbet med innovasjon, sier hun og eksemplifiserer med den siste jobben i Visa.

Ble headhuntet

Der har hun vært med på å bygge opp satsningen rundt sanntidsbetalinger og konto-til-konto-betalinger, som er et helt nytt område i tillegg til det tradisjonelle kortbetalingssystemet til Visa.

– Vi har vært en liten enhet, som kommer inn og utfordrer eksisterende business, men som skal sikre at Visa i fremtiden er et betalingsselskap og ikke bare et kortselskap.

– Det høres jo egentlig ut som en drømmejobb. Så hvorfor ble det Lunar?

– Visa har gitt meg unike muligheter, men jeg har fulgt Lunar ganske lenge og sett på dem som en ekstremt spennende utfordrerbank i Norden, sier Schjetne og forteller at hun fikk en forespørsel om hun var interessert.

– Når muligheten dukket opp, trengte jeg ikke lang tid på å tenke meg om, legger hun til.

Tre nivåer

Lunar-sjefen selv, Ken Villum Klausen, er meget fornøyd med å ha fått med Eilin Schjetne på laget.

– Hun er et eminent valg, fordi hun har erfaring fra tre nivåer som har stor betydning for Lunar og våre kunder. For det første har hun erfaring fra Norges største bank og bankinfrastruktur. For det andre har hun inngående kunnskap om betalingsmarkedet og for det tredje betalingskort og infrastruktur, sier Villum Klausen i en e-post til Shifter.

Jobbskiftet betyr også at pendling til London annenhver uke fra familie og tenåringsbarn, blir skiftet ut med busspendling fra Stabekk og inn til Oslo.

Hårete mål

At samfunnet nå begynner å åpne opp etter en nedstengt vinter og vår på hjemmekontor, gleder også Schjetne. Det betyr at hun lettere kan samle sin norske Lunar-stab på rundt ti personer og komme i gang med arbeidet uten å måtte legge planene på video.

For det er mange ting å ta tak i. Lunar-gründer Klausens uttalte mål har hele tiden vært å bygge en nordisk utfordrerbank, men for å lykkes har han vært like klar på at selskapet må ha en skikkelig organisasjon på plass i hvert enkelt land for å lykkes.

Men det er først nå han har fått sjefer på plass i både Sverige og Norge, og kan gi full gass på den nordiske ekspansjonen, og ta sikte på målet om ha nå én million nordiske kunder i løpet av halvannet år. Det var i hvert fall planen da Shifter snakket med Klausen i november i fjor.

I dag har banken 250.000 kunder, hvorav 50.000 i Norge. Så det er fortsatt et stykke igjen til målet.

– En av de sakene jeg liker med Lunar, er at de tør å sette hårete mål. Et annet er at de ønsker å gjøre bank til noe mer kundeorientert og har levert på det, sier Schjetne.

Det er noe hun vil holde fast på når hun skal bidra til å et etablere Lunar som «the other bank» i Norge, på samme måte som Lunar er i ferd med å gjøre hjemme i Danmark.

– Lunars mål er jo å bli en fullskala bank, men det er stykke igjen til vi er der i Norge. Dermed er budskapet at vi skal vare din andre bank, slik at du kan bruke det beste fra Lunar og det beste fra dine andre banker, sier Schjetne.

Lederstilen

I den sammenhengen er de nye mulighetene til deling av informasjon som er blitt innført med PSD2-direktivet til uvurderlig hjelp for en utfordrer. Men Schjetne er tydelig på at deling av kontoinformasjon alene ikke vil føre til de største endringene. Først må det på plass en betalingsiniteringsfunksjonalitet, slik at du kan betale fra kontoer i andre banker direkte i Lunar-appen.

Eilin Schjetne har en CV, som få kan hamle opp med.

– En av mine hovedoppgaver fremover blir å inngå nødvendige avtaler om konto og betaling, slik at vi får alt på plass også i Norge, sier Schjetne.

Jeg er en sjef som setter ganske hårete mål for teamet jeg leder

Eilin Schjetne

– Hvilken type sjef er du?

– Jeg er en sjef som setter ganske hårete mål for teamet jeg leder. Jeg har fokus på levering og gjennomføring og vil ha dyktige folk rundt meg, som vil få ansvar og levere på det, sier Schjetne.

– Skal du etablere deg som utfordrer på et ganske så satt marked, må du være ambisiøs og kreativ og engasjere både ditt eget team og kundene, fortsetter.

– Men de hårete målene har du ikke på plass allerede dag to på jobben?

– Hehe, nei. Det som er viktig for meg nå er å lage en skikkelig god «gameplan» for Norge.

Yngre kunder

Som heldigital bank, som foreløpig har tilbudt kort og konto, har Lunar blitt puttet i en bås som bank for først og fremst unge kunder.

Sort metal går hjem hos nordmenn
på mer enn en måte

– Er det der dere skal være?

– Vi har kanskje henvendt oss litt mer til den yngre generasjonen så langt. Men det har jo vært for å lære oss hvordan skal vi levere bank på en ny måte. Etter fem år som bank i Danmark ser vi at snittalderen på kundene øker. Det er i tråd med målene om å bli en fullskala bank, sier hun

Det betyr at Schjetne i en norsk kontekst heller sammenligner Lunar med de lokale bankbaserte utfordrerne, som Bulder og Himla, enn den britiske neobanken Revolut.

Men en ting har de likevel til felles: kule kort i metall.

– Jeg må jo bare vise dette, sier Schjetne og tar frem sitt eget sorte metallkort med sin egen signatur på forsiden, noe som bare understreker det personlige ved kortet.

– De har slått mye bedre an her enn i Danmark og Sverige. Nordmenn liker tydeligvis å «flashe» med det feteste kortet på markedet, ler Schjetne.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer