Lunar-sjef Ken Villum Klausen påbegynner en storsatsing i Norge og Sverige.

Lunar skal hente minst en halv milliard for å erobre Norden

Den danske digitalbanken oppfordrer nordiske bankkunder til å bli mer utro mot sin faste bank med kampanjen «The Other Bank». Bankgiganten JP Morgan tror Lunar langt på vei kan lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Da Lunar-sjef Ken Villum Klausen snakket med Shifter om norgesplanene før jul, var beskjeden at 20 personer skulle ansettes og at et skikkelig lokalkontor med norsk sjef skulle være på plass før satsingen gikk i gang.

– Den planen følger vi beinhardt, men det har vært litt forsinkelser fordi vi ønsket å finne riktig person i rollen som general manager først, sier Klausen, og melder at den riktige kandidaten er funnet og vil være på plass i løpet av mars.

I tillegg har selskapet utvidet kontoret sitt på Mesh i Oslo og flyttet noen norske kolleger fra København tilbake til Oslo. 1. april regner Klausen med å ha cirka 10 ansatte i Norge.

– Men vi har allerede gått live, og har fått de første 100 kundene inn på norske konti den seneste uken, sier han.

Parallelt med etableringen i Norge, skjer tilsvarende prosess i Sverige.

Har påbegynt ny kapitalrunde

Slike satsinger er ikke gratis. Derfor er selskapet i gang med den innledende fasen i enda en investeringsrunde; den fjerde på under to år. I august 2019 hentet selskapet 26 millioner euro. De blir fulgt opp med ytterligere 20 millioner i april i fjor, og så en serie C-runde på 40 millioner euro i fjor høst.

– Vi sikter på å hente minimum 50 millioner euro. Det er dyrt å ta seg inn i den nordiske infrastrukturen, sier Klausen.

Skal hente penger internasjonalt

Han forteller at Lunar har siktet innstilt på å hente pengene internasjonalt.

– Internasjonale investorer begynner å få opp øynene for hvor profitabelt Norden egentlig er. Og Norge er mest profitabelt. Ser du på markedsverdien til DNB eller gjennomsnittlig kundeinntekt i en norsk bank er det mye bedre enn i de andre nordiske landene, sier Klausen og fortsetter:

– Så det å rulle ut Lunar over hele Norden er viktig for oss også i forhold til de samtaler vi har med internasjonale investorer.

Ble utpekt som regional vinner

For noen uker siden fikk Lunar uventet hjelp i den prosessen. Da kom investeringsbanken JP Morgan med en rapport om det globale bankmarkedet, der det ble kåret en regional vinner over hele verden.

– I Norden pekte de på oss som vinneren. Det øker jo selvfølgelig interessen hos investorene, sier han.

En annen ting som Klausen mener gjør at bankmarkedet i nord skiller seg ut, er at folk primært har én bank. Det er noe Lunar har tatt for seg i en kampanje, hvor de lanserer seg selv som «The Other Bank» - banken du kan ha ved siden av ditt faste bankforhold.

– Er ikke det en erkjennelse av at utfordrerbankene ikke klarer å utkonkurrere de etablerte bankene?

– Det er en erkjennelse av at det er en reise som tar tid.

– Om vi skal ta over en kunde helt og holdent, må vi som utfordrer kunne oppfylle alle kundens behov, kreditt, sparing, boliglån og så videre. Det kan vi ikke i dag, og kommer kanskje heller aldri til å gjøre. Det er mye lettere å få folk til prøve noe nytt, enn å bytte, sier Klausen.

Lever fint med delt kundeforhold

Lunar begynner også å se tegn på at kundene på hjemmebane er klare for å utvide bankforholdene. Tegn som kanskje også viser at kundene begynner å ta i bruk muligheter som har oppstått takket være PSD2.

– I januar var det 32 prosent av våre kunder som la til sin eksisterende bank i vår app. De bruker vår app og vårt kort, men har resten i sin opprinnelige bank. Det er en fin forretning for oss og noe vi lever helt fint med, sier Klausen.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer