Camilla Kluge Foss er ny sjef i Eyr.

Hun blir ny sjef i Eyr

Camilla Kluge Foss tar over som CEO i Eyr etter gründer Karl Martin Lind.

Publisert Sist oppdatert

De siste årene har den digitale legetjenesten Eyr hatt sterk vekst i antall brukere og ansatte, og i fjor sommer hentet selskapet 50 millioner kroner for å forsterke utviklingen. Nylig lanserte selskapet psykologtjenester på mobil.

Satsingen har gitt gode resultater. Så langt i 2021 har Eyr økt omsetningen med 25 prosent, opplyser selskapet. Det har også vunnet seks nye avtaler på psykolog- og legetjenesten, som gjør at ytterligere 300.000 personer i Norden nå har Eyr dekket gjennom med forsikringsselskaper og partnere. Implementeringen av disse avtalene, og pågående forhandlinger i Norge og internasjonalt, gjør at selskapet forventer en kraftig omsetningsvekst i 2021.

For å lose selskapet trygt gjennom denne vekstperioden, trer gründer Karl Martin Lind til side som sjef, og overlater roret til Camilla Kluge Foss. Hun rykker opp fra stillingen som «Operations Manager».

– Jeg er ydmyk overfor oppgaven og ambisiøs på vegne av Eyr spesielt og den digitale helsebransjen generelt. Ikke minst på hvilken påvirkning vi kan ha for et mer bærekraftig helsesystem med færre reiser, tidsbesparelser, og en god og helhetlig brukerreise for pasienten, sier Kluge Foss i en pressemelding.

Hun er utdannet innen samfunnsøkonomi og finans fra NTNU og har helseledelse fra UiO. Før hun kom til Eyr i 2018, jobbet Kluge Foss sju år som konsulent i Deloitte. Hun har bred erfaring innen prosjektledelse, prosessforbedringer og utvikling mot offentlig og privat helsesektor.

– Jeg kjenner godt til strukturene i norsk helsevesen, og noen av mine styrker er at jeg er strukturert, analytisk og opptatt av kontinuerlig forbedring, sier hun.

Eyr ble startet av Karl Martin Lind og Vegard Krogh Reinsnes i 2015, og var det første selskapet til å tilby videokonsultasjon med lege på mobil i Norge.

Tidligere CEO, Karl Martin Lind, blir nå ansvarlig for strategisk forretningsutvikling og innovasjon, samt «Investor relations». Han vil som selskapets største aksjonær også fortsette i styret.

– Pandemien har vist oss at sammen med det offentlige kan private spille en viktig rolle for å løse kritiske funksjoner raskt. Etter korona vil vi se andre utfordringer som langsiktige konsekvenser av pandemien. I tillegg vil brukerne ha blitt mer vant til å bruke digitale helsetjenester. Da tror vi at blant annet videosamtaler kan være et godt supplement for å hjelpe folk med lette til moderate psykiske lidelser, sier Kluge Foss om veien videre for selskapet.