kultur
Hun har funnet de viktigste verdiene i det norske næringslivet - nå skal hun gjøre business av det
Nå har Tone Ringstad landet en årelang kapitaljakt i et «knusktørt» marked.
Hvilke verdier har egentlig kvinner under 30 med mastergrad?
Tone Ringstad, gründer i Culture Intelligence, har bygget en database over verdiene til 10.000 personer. Hun mener at et sted der inne finnes svaret på det.
– Etter hvert som datasettet vokser, vil vi få bedre og bedre oversikt over verdiene til forskjellige undergrupper i arbeidslivet, sier hun. – Det er det mange som vil være interessert i.
Utgangspunktet til Culture Intelligence er at man skal kartlegge kulturen i en virksomhet. Derfor har de utviklet et verktøyet som skal måle kulturen gjennom surveys, slik at lederne systematisk kan enten bevare eller endre den.
Selskapet startet med en slags kulturundersøkelse for konsulentmarkedet, men har i senere tid gått over til å selge direkte. Verktøyet kan abonneres på i en SaaS-løsning (software as a service).
– Vi vil at kundene skal bruke verktøyet til å kartlegge og analysere kulturen sin og sammenligne den med industri-benchmarks. Så kan ledelsen gjøre bestemte endringer for å fremme verdiene som de ønsker mer av, sier hun.
Hentet 5,3 millioner i vanskelig marked
Det hun beskriver som en lang og beinhard kapitaljakt, er nå kronet med 5,3 friske millioner fra de eksisterende investorene. Påtroppende styreleder, Knut Bratsberg, tok brorparten.
Bratsberg fikk i 2021 en vellykket exit med Geomatikk.
– Det er relativt tørt der ute, så vi er strålende fornøyd, sier Ringstad som nå skal ansette to selgere og en til å hjelpe kundene med produktet. Da vil de totalt være 14 stykker på teamet.
– Midlene skal etter planen ta oss helt frem til vi blir cash positive. Det er mange ukjente i ligningen, men den strategiske planen er at dette holder oss gående til 2026.
I mellomtiden skal selskapet passere først seks millioner i omsetning i år, en oppgang på 50 prosent fra i fjor, og så enda et hopp på over 50 prosent til 10 millioner ved utgangen av 2025.
– Det blir et heftig løp, men vi er motiverte, sier hun.
Tall som Culture Intelligence planlegger etter, viser at markedet for tradisjonelle management-konsulenter vokser med fem prosent årlig, mens markedet «people analytics», altså data innen HR, følger en veksttakt på 15 prosent.
Ringstad mener det indikerer en pågående overgang fra tradisjonelle HR- og organisasjonsverktøy til mer teknologidrevene løsninger.
Av kunder som har valgt å fornøye abonnementet, nevner hun Lede i Skagerak Energi, Element Logic og Viken Fiber.
– Dette er bedrifter som har jobbet systematisk med dette og har fått målbare resultater på det de jobbet mot, som i et tilfelle var nyskapingskultur.
Norges ti viktigste verdier?
Nylig presenterte selskapet rapporten Values at Work hvor de med tall fra 1500 personer spurt i 2023 blant annet kan vise til de ti vanligste verdiene i norsk næringsliv og hvordan dette har endret seg de siste årene. Selvutvikling var mest vanlig i fjor, men er nå erstattet av samarbeid på topp.
De ti mest vanlige verdiene i norsk næringsliv
Kilde: Culture Intelligence