Oppstartsselskapet Hvild delte nylig sin opplevelse med å søke tidligfase-tilskudd hos Innovasjon Norge. Prosessen har utelukkende resultert i avslag og et stort sprik i de ulike forklaringene på hvorfor.
Femtech-selskapet tilbyr arbeidsgivere digitale løsninger for å tilrettelegge for kvinners helse, i tillegg til en menopause-forsikring med nødvendig konsesjon.
Saken oppsummert
- Oppstartsselskapet Hvild opererer i kategorien fintech/insurtech og har fått gjentatte avslag på søknad om tilskudd hos Innovasjon Norge - uten det de mener er en tydelig begrunnelse.
- Rådgivere med erfaring fra søknadsprosesser peker på at fintech- og insurtech-bedrifter ofte avvises, selv de med stor grad av innovasjonshøyde.
- Noen mener dette kan gjøre det vanskeligere for norske selskaper å konkurrere i en globalt voksende sektor, mens Innovasjon Norge fastholder at de vurderer alle forretningsmodeller likt.
Oppstartsselskapet Hvild delte nylig sin opplevelse med å søke tidligfase-tilskudd hos Innovasjon Norge. Prosessen har utelukkende resultert i avslag og et stort sprik i de ulike forklaringene på hvorfor.
Femtech-selskapet tilbyr arbeidsgivere digitale løsninger for å tilrettelegge for kvinners helse, i tillegg til en menopause-forsikring med nødvendig konsesjon.
På grunn av sistnevnte tjeneste mener gründerne at de blir plassert i kategorien «finansielle tjenester» og dermed faller utenfor kriteriene for støtte.
Innovasjon Norge avviser imidlertid påstanden om særskilte føringer for fintech og insurtech-selskaper «og lignende». De understreker at de vurderer innovasjonshøyde i finansielle forretningsmodeller på samme måte i alle saker.
«Det foreligger ingen begrunnelse for en slik ikke-eksisterende begrensning», uttaler finansieringsdirektør Leon Bakkebø til Shifter.
Carina Flaam Bergem er likevel blant dem som kjenner seg igjen i Hvilds erfaringer med å søke tilskudd som et fintech- eller insurtech-selskap.
Hun har over 12 års erfaring med å skrive søknader til offentlige støtteordninger, inkludert Innovasjon Norge, SkatteFUNN og Forskningsrådet, blant flere.
– Jeg har prøvd å formidle til kundene mine at en søknad til Innovasjon Norge må tydelig få frem innovasjonen. Men selv om vi løfter frem innovasjonen, erfarer vi at det sjeldent hjelper hvis selskapet er innenfor fintech-sektoren.
Flaam Bergem jobbet tidligere i Igaidi, men er i dag partner og rådgiver i Aply, et selskap som viser til høy suksessrate på vegne av norske teknologiselskaper.
Men de som tar kontakt og opererer innenfor fintech- eller insurtech-sfæren, ber hun altså tenke seg om hva gjelder ressursbruk for å få tilskudd fra Innovasjon Norge.
– Vi tar gjerne risiko og utformer søknader for våre kunder der vi mener prosjektet kvalifiserer, men innenfor fintech og insurtech senker vi forventningene til søkerbedriftene.
– Der er det lav sannsynlighet for godkjenning, sier hun.
– Fikk signaler på at fintech ikke er særlig relevant
Rådgiveren har hjulpet flere selskaper innenfor denne kategorien tidligere og erfart at Innovasjon Norge er vanskelig å trenge gjennom.
– Vi hadde en case hos oss i fjor hvor kunden fikk signaler på at fintech ikke er særlig relevant for Innovasjon Norge. Vi testet med oppstartstilskudd 1, en relativ lavterskel-søknadsordning, men det gikk ikke gjennom. Da kunne jeg ikke anbefale kunden å bruke mer tid på å søke støtte hos Innovasjon Norge.
Problemet er ifølge Flaam Bergem at det ikke er tydelig hvorfor fintech-selskaper ikke får støtte.
– Det står noe på nettsiden, men Innovasjon Norge sier ikke noe konkret om hvorfor de ikke støtter fintech- eller insuretech-selskaper, sier hun.
– Det virker mer som om de mener at disse allerede har god tilgang på kapital, men det er ingen klare retningslinjer.
Flaam Bergem viser også til at avslagsbegrunnelser er vanskelig, og i noen tilfeller umulig, å etterprøve.
– De kan alltid si at prosjektet eller søknaden ikke var god nok, sier hun og sammenligner søknadsprosessen med for eksempel SkatteFUNN, et skattefradrag for bedrifters forsknings- og utviklingsprosjekter.
– Hvis du ikke oppfyller et spesifikt kriterium her, får du avslag, og du vet hvorfor. Innovasjon Norge gir ofte en muntlig tilbakemelding som kan være vanskelig for bedriften å forstå, sier Flaam Bergem.
Burde gi tydeligere signaler tidlig
Innovasjon Norges egen oversikt over hvilke selskaper som har fått tilbud om tilskudd, viser også at det i fjor kun ble delt ut 853.500 kroner til virksomheter innen finansiering og forsikring. Av de som fikk støtte, var kun tre av dem et aksjeselskaper. I 2023 sto seks aksjeselskaper på en tilsvarendene liste.
Til sammenligning gikk det i fjor ut tilbud om 747 millioner kroner til virksomheter i kategorien «informasjon og kommunikasjon».
– Min erfaring er at der bedriften har fått en saksbehandler med relevant kompetanse på de prosjekter vi mener kvalifiserer for støtte fra Innovasjon Norge, er godkjenningsraten høy, sier Flaam Bergem på generelt grunnlag.
Hun mener Innovasjon Norge burde gi tydeligere signaler tidlig i en søknadsprosess - og sikre at det er god match mellom saksbehandler og prosjektets teknologiområde.
– Det er heller ingen klagemulighet hos Innovasjon Norge. Det er mulig å sende en revidert søknad, men det er høyst uvanlig at Innovasjon Norge snur vedtak, sier Flaam Bergem.