luftfart
Hun overtok startupen etter bagasje-gründer: Sikter skyhøyt
Med nye avtaler på plass, styrer den tidligere Avinor-toppen mot vekst i BagID.
BagID ble etablert i 2016 og står bak en elektronisk bagasjetag med sporing.
Disse kan nå brukes på omtrent samtlige flyselskaper i Lufthansa-gruppen, og flere avtaler er ifølge BagID underveis.
Fjorårets årsregnskap viser likevel at selskapet har hatt en negativ kontantstrøm i en årrekke. Ledelsen peker her på en utviklingsfase og at BagID nå befinner seg i en tidlig kommersialiseringsfase.
Det ble i juni tilført 6,2 millioner kroner i en emisjon mot eksisterende aksjonærer. Dette for å sikre videre drift i ytterligere seks til åtte måneder.
BagID har ifølge daglig leder Ina Eldøy også tegnet en rekke nye avtaler med flyselskaper det siste året. De langsiktige utsiktene til selskapet vurderes av styret som gode, heter det videre i rapporten.
– Det skjer ganske mye nå. Vi har fått på plass flere avtaler med flyselskaper i Lufthansa-gruppen. Blant annet skal BagID 2 selges om bord i flyene til både Lufthansa og Swiss i vinter. Det utvider jo markedspotensialet vårt noe enormt, sier hun på telefon fra Ålesund.
Eldøy tok over sjefsstolen etter medgründer Jan Vidar Nalbrant for drøyt ett år siden. Han sitter nå kun i styret, og hun står i front med lang erfaring fra luftfartsbransjen, deriblant som mangeårig markedssjef og kommersiell direktør i Avinor.
Eldøy har også jobbet flere år som hotellsjef på Stranda - og var allerede styremedlem i BagID da hun i fjor ble satt til å styre skuta med totalt fem faste ansatte.
– Vi har levd i dødens dal i årevis. Det handler om å brette opp ermene hver eneste dag, sier hun.
– Hvorfor takke ja til å hoppe ned dit?
– Det er jo helt fantastisk. For en gave. Jeg syns dette caset er et av de mest spennende jeg har sett i hele mitt yrkesaktive liv. Jeg har også investert masse i caset selv, og ikke bare i form av tid. Jeg mener vi kan bli den neste "unicornen" fra Norge, sier Eldøy.
– Men ting tar tid, legger hun til.
– Vi har jo noen investorer som har støttet oss hele veien, og man skal ikke stikke under en stol at det er litt slitsomt. Vi kjørte en emisjonsrunde nå, og da har vi gitt oss tid til å bygge topplinjevekst.
Største eier i selskapet er ifølge Proff.no Ålesund-baserte Pir II Invest AS, etterfulgt av Norwegian Impact Group AS, heleid av Nalbant.
– Det er få selskaper som har bommet så klart på planken
Eldøy ble en del av styret i 2019 og ser allerede tilbake på mange opp- og nedturer.
– Det er få selskaper som har bommet så klart på planken som det BagID gjorde etter lansering av vår først BagID GO - rett før en global pandemi, sier hun og utdyper:
– Før pandemien var det mange aktører som forsøkte å gjøre det samme som oss. Vi solgte tusen enheter av BagID GO, som var basert på roaming-teknologi, men det var hell i uhell at pandemien kom, for da fikk vi en ny teknologi på plass, med en litt mer fremtidsrettet sporing.
– Hva var det som ikke funket?
– Det funket forsåvidt, men i pandemien testet vi blant annet enheten på transport av varer, og når du sporer noe via mobildata, er du avhengig av avtaler med de ulike operatørselskapene på kryss av landegrensene. Vi kunne plutselig oppleve at sporingen var borte i noen timer i et land, og det er ikke veldig heldig.
Selskapet løste problemet ved å søke opptak i et program med Apple og ble følgelig sertifisert Apple-partner i 2022. Samme år ble den nye BagID’en relansert.
I fjor inngikk også selskapet et partnerskap med Samsung, og BagID 2 med sporing ble lansert via SmartThings Find i juli.
– Dermed er vi del av de to største IOT-økosystemene i verden, sier sjefen.
– Det som holder meg våken om nettene ...
For Eldøy har ulike samarbeid vært en viktig prioritet. Før pandemien så de mange initiativer på elektroniske bagasjetag'er, forteller hun, men kun to av dem overlevde, inkludert BagID og nederlandske BAGTAG.
Sistnevnte er nå en viktig partner.
– Jeg tror på samarbeid hvis vi skal prøve å forandre en standard i en industri, og det har vi nå fått på plass, sier hun og mener partnerskapet med BAGTAG åpner dørene til flere flyselskaper.
– I tillegg jobber vi sammen om å utarbeide en industriell standard for elektroniske bagasjetag'er. Vi tilpasser også vår BagID til deres plattform, slik at alle flyselskaper som BAGTAG har avtale med, etter hvert også kan åpne opp for BagID-brukere.
Nå handler det i stor grad om å få fart på salget og i neste ledd sikre en forutsigbar produksjonsleveranse, forteller Eldøy videre.
– Det som holder meg våken om nettene er jo tanken på om vi for eksempel selger 5000 enheter - og hvordan vi da sikrer leveransedyktigheten. Men det er det som er spennende også. Da vi lanserte BagID 2 for Apple, gjorde vi det sammen med Norwegian Reward. Da solgte vi ut 800 enheter på 48 timer, sier hun.
– Samtidig startet det en krig i 2022, som gjorde at komponentmarkedet globalt var helt i ubalanse. Da vi skulle bestille nye komponenter, fikk vi opp til tre års leveringstid. Det er livet i jungelen, det.
– Luftfarten har helt sinnssyke tall
Nå jobber de ifølge Eldøy enda tettere med produksjonspartneren i Polen.
– Med det dere vet nå, hva burde dere ha gjort tidligere for å øke veksten?
– Samarbeidet tidligere med aktører som ønsker det samme som oss. Luftfarten har helt sinnssyke tall, og markedet er så stort at det kan deles. Jeg har vært ute en vinternatt før, og vet at man kan få til mer sammen.
– Samtidig er det alt til sin tid. Det ble veldig naturlig å åpne dialogen med BAGTAG post pandemi, for da hadde vi et forsprang.
– Hva har du selv lært det siste året?
– Når du driver med brannslukking hver dag, og står i en ekstrem situasjon, glemmer du noen ganger litt den rollen du har som leder overfor medarbeiderne.
– Det er utrolig lett å la seg sluke av prosjektene. Så viktigheten av å huske på folkene, har jeg lært, og det jobber vi mye med nå. Vi er jo ikke mange, og dermed veldig sårbare.