Gründerne av Imove, Gunnar Birkenfeldt og Hans Kristian Aas.
Gründerne av Imove, Gunnar Birkenfeldt og Hans Kristian Aas.

Satte fart da krisen traff: Nå satser Imove på firedobling og internasjonal ekspansjon i år

Stadig flere kaster seg inn i kampen om kundene som vil ha bil bare for en periode. – Det viste seg at vi hadde en «corona-proof» forretningsmodell, sier Imove-gründer Hans Kristian Aas, som opplever kjempevekst.

Publisert Sist oppdatert

Det første ordentlige driftsåret til Imove endte med en omsetning på 7,4 millioner kroner og et negativt resultat på 10 millioner kroner.

I tillegg til it-investeringer skyldes underskuddet i stor grad svettekapital som skal konverteres til egenkapital, ifølge gründer og daglig leder Hans Kristian Aas.

– Vi har positive bruttomarginer som gir grunnlag for profitabel skalering, hevder han.

I vår akselererte bilabonnement-tjenesten, og giret opp markedsføringsinnsatsen. Det ga resultater. Siden april har selskapet økt omsetningen med 30 prosent hver måned, ifølge gründeren.

Nå sikter selskapet på å omsette for opptil 30 millioner kroner inneværende år. Samtidig går turen til utlandet.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

IMOVE AS

imove AS er et mobilitetsselskap som tilbyr abonnementsløsning med fast månedspris for elbil og elsparkesykkel. imove tar seg av vedlikehold, garanti, dekk, hjulskift og forsikring er inkludert.

Les mer om selskapet her

BERGEN

Hans Kristian Aas

6-10

  • FRYDENBØ BIL AS
  • NEW & COMPANY AS
  • MOWINCKEL INVEST AS
Se hele selskapsprofilen

Corona-kræsj

Umiddelbart etter at statsminister Erna Solberg stengte landet 12. mars, så det imidlertid kritisk ut for Bergen-selskapet. 20 prosent av kundene kansellerte sine abonnementer. Men mot slutten av måneden var frafallet utlignet, og nye kunder kom stadig til.

– Det å ha fleksibilitet og ingen bindingstid, er et utrolig gode å ha, sier Aas.

Han forteller at det største kundesegmentet deres er folk som bytter ut permanent eierskap med abonnement, mens mellom 20 og 30 prosent av kundebasen har et kortsiktig perspektiv på kundeforholdet. Dermed er gjennomstrømningen av kunder ganske stor.

– Det viste seg at vi hadde en «corona-proof» forretningsmodell, sier Aas, men legger til:

– Det er krevende å vokse, og det er kapitalkrevende med bil. Bilene må finansieres, og teknologien må videreutvikles. Og alt må skalere i takt.

Den andre modellen

Selskapet har en todelt forretningsmodell. Abonnementet på elbiler, hyttebiler og el-sparkesykler er én del; den tekniske plattformen som eget produkt en annen. Toyota Lexus er blant aktørene som benytter Imove-plattformen til egen abonnement-tjeneste.

– Saas-delen er kanskje det virkelig skalerbare, mener Aas.

I løpet av året er målet å få aktører i både Sverige og Tyskland til å ta plattformen i bruk.

– I tillegg vil vi gå inn i ett land til, der elbiler ikke har samme posisjon som i Norge. Hvis vi kan knekke en nøtt eller kode der, at vårt konsept kan sørge for flere miljøbiler i et land, så er det spennende, sier Aas, men vil ikke avsløre hvilket marked de vil innta.

Siloene forsvinner

Saas-plattformen har ifølge gründeren vekket interesse fra en rekke ulike aktører, fra lokale bilforhandlere til bank- og finansaktører, samt selskaper innen energisegmentet som vil tilby sine kunder «car as a service».

Blant aktørene som har satset på bilabonnement det seneste året er Volvo, Bertel O. Steen, Santander Consumer Bank og Sparebank 1.

– Er du en bilforhandler, så er det ikke sikkert at naboforhandleren er den verste konkurrenten i fremtiden. Det kan like gjerne være Vy eller et telecom-selskap. Siloene viskes vekk, sier Aas.

Ikke bare luft

– Hva er høstens målsetninger?

– Vi er inne i en skaleringsfase. Det betyr at vi må få verifisert en del ting: at det lar seg forsvare økonomisk å bygge bilflåte, for eksempel, og at vi kan gjøre «country jumping» og flytte konseptet, sier Aas og legger til:

– Vi ser på det som viktig å kunne planlegge en vei mot «break even». Vi må vise at vi kan tjene penger, og ikke bare bygge luft. Vi har hele tiden prøvd å være profitable «by design». Pengene vi bruker skal være for å vokse, slår han fast.

Gründeren legger til at de nå rekrutterer aktivt, særlig på teknisk side.

– Vi er et digitalt selskap, så vi ønsker oss høyest mulig omsetning med minst mulig team. I dag er vi 14, men vil etterhvert ha 20-30 personer, sier Aas.

Jakter kapital og kompetanse

I januar hentet Imove 10 millioner kroner fra en av Nordens største bilforhandlere, Hedin, og fra det familieeide investeringsselskapet DSD (Det Stavangerske Dampskibsselskab). Begge har erfaring med bil- og delingstjenester.

– Vi har kapitalsterke eiere. Men skal man skalere globalt, finnes det mange der ute. Vi har de riktige eierne for å skalere stort, men vi er i den situasjonen at vi til slutt vil vokse forbi egen evne. Det går ikke på kapital i selskapet, men at det krever kapital å ha en bilflåte. Vi må ha en sikkerhet i bunn. Så vi er kontinuerlig på utkikk etter de riktige partnerne, sier Aas.

Økende trend

– Imove forteller om en økende trend med overgang fra eie til leie. Er det noe dere ser?

– Jeg er enig i at det er en økende trend. Bilabonnement ligner på tradisjonelt bileierskap i og med at du alltid finner bilen der du forlot den. For mange er nok dette litt tryggere, mer kjent og kanskje enklere å teste enn rene bildelingsløsninger, sier sjef for Mobilitylab Startuplab, Øyvind Sævig.

Mobilitylab jobber for å hjelpe gründere og startups innen mobilitet og transport, og arbeider blant annet med Hyre, SammeVei og Urban Sharing - tillegg til Imove. Dette gjøres i tett samarbeid med et nettverk av etablerte aktører i industrien - inkludert Møller Mobility Group, Posten, Statens Vegvesen, Telenor og Vy, blant andre.

– Vi ser at flere og flere aktører kommer inn, og felles for disse er at de ofte har en større eier i ryggen, sier han.

– Dette er typisk bilforhandlere, men også banker som har en fot i bilbransjen gjennom finansiering har meldt seg på, forteller Sævig.

I dag har ni norske aktører egne løsninger for bilabonnement, ifølge Mobilitylab-sjefen.

– Generelt har både bilabonnement og delingstjenester opplevd økt aktivitet, sier Sævig.

– Er norske mobilitetsaktører godt nok rustet for å hevde seg i den internasjonale konkurransen?

– Det vil tiden vise. Jeg håper og tror det. Hvis de ikke prøver, vil de i alle fall aldri få det til.