Autostore har tatt en ledende posisjon innen lager- og logistikkløsninger. Nå effektiviserer de systemet ytterligere.

I fjor ble det norske selskapet solgt for 16 milliarder kroner og fikk status som Norges første enhjørning. Men dagens lansering er større, ifølge Autostore-sjefen

Viser frem «hemmelig» software som skal effektivisere lager-suksessen med opptil 40 prosent.

Publisert

Den Rubiks kube-esque lagerløsningen til Autostore har posisjonert selskapet som en ledende, global aktør innen lager- og logistikkløsninger. På kundeslisten er størrelser som Siemens, Puma, ASDA og Boozt.com. I Norge er bland andre XXL og Komplett.no kunder.

I fjor kjøpte det amerikanske PE-fondet THL Partners selskapet for 16 milliarder kroner. Samtidig fortsatte teknologiutviklingen for fullt.

Nå lanserer Rogaland-selskapet noe administrerende direktør Karl Johan Lier kaller «den største utviklingen i Autostore på mange år»: programvaren ved navn «Router» skal effektivisere selskapets eksisterende løsninger med opptil 40 prosent og kunne firedoble varegjennomstrømningen.

I praksis skal softwaren sørge for at «ruten» lagerrobotene velger, rekaluleres flere ganger i sekundet. På den måten skal Autostore-systemet bedre tilpasse seg løpende endringer i lagersituasjonen, som nye eller kansellerte ordre. Det opplyser selskapet i en pressemelding.

– Lanseringen av Router kunne ikke ha kommet på et mer avgjørende tidspunkt i vår industri, sier CEO Lier og legger til at det stadig økende netthandelsvolumet stiller nye krav til selskapers tilpasningsdyktighet.

– Vi anerkjenner viktigheten av å forutse fremtidige utfordringer. Denne pandemien har vist oss at detaljhandel- og netthandelsmarkedet aldri vil blir det samme som det en gang var, legger han til.

Det nye systemet skal kunne integreres i alle Autostores løsninger, fra store varelagre til de mindre «Micro fulfillment»-sentrene de lanserte i fjor.

I sommer anslå bransjeorganisasjonen Virke at norsk netthandel kommer til å øke med 25 prosent i år, og passere 60 milliarder kroner.