BÆREKRAFTIG Fintech
IKEA og Citi investerer i fintech-startup
Med IKEA og Citi i ryggen ønsker å Doconomy å utvide til både øst og vest.
Doconomy satser på bærekraft og har utviklet en funksjon til betalingskort som gjør det mulig å se egen klimapåvirkning etter kjøp.
I tillegg leverer selskapet tjenester til eksterne aktører, som Klarna, hvor man kan se CO2-utslippene sine på handler, for så å ha muligheten for å kompensere for dem. Denne tjenesten tilbys også i Norge.
– Det føles som om mange selskaper begynner å forstå sitt ansvar og er forberedt på å ta det. FNs klimatoppmøte var en vekker, noe som betyr at mange selskaper i dag henvender seg til Doconomy for å utdanne sine kunder, sier Mathias Wikström, administrerende direktør i Doconomy, til DI digital.
Han er medgründer sammen med Johan Pihl, og de startet selskapet i 2018. Tidlig fikk de med seg kortjenesten Mastercard som partner.
Nå henter de 20 millioner svenske kroner gjennom at Citi Venture og IKEAs investeringsselskap Ingka Investments, går inn som medeiere. Totalt har de hentet 170 millioner svenske kroner de siste året.
– Både Ingka og Doconomy har store ambisjoner om å forme fremtidens bærekraftige hjem gjennom nye produkter og tjenester. Med Doconomy ser vi et stort potensial i å utvikle løsninger for å hjelpe mennesker, produkter og tjenesteleverandører i prosessen med å måle, forstå og redusere klimapåvirkningen, sier Krister Mattsson, leder for IKEA Group Company Ingka Investments, i en pressemelding.
– Selskapene som ikke tar ansvar vil forsvinne
Docomony har siden starten hentet 240 millioner i investering, og salget har økt fra 13,7 millioner svenske kroner til rundt 30 millioner svenske kroner i 2021. Ifølge DI Digital har de troen på ytterligere vekst også i 2022.
Nå skal selskapet bruke investeringen på å utvikle produktet og komme inn på nye markeder.
– Det er på tide at vi ser både øst og vest, og til en viss grad også sørover, sier Wikström.
Han tror interessen for tjenesten vil utvikle seg, i takt med at næringslivet i større grad fokuserer på bærekraft.
– Vi stemmer på politikere hvert fjerde år, men på merkevarer hver gang vi handler. De selskapene som ikke tar ansvar vil forsvinne, fordi vi beveger oss mot et marked som ikke aksepterer merkevarer som ikke aksepterer sitt ansvar, sier han.