Medgründer og CEO Hans Kristian Aas, sjef for internasjonal ekspansjon, Jennifer Foldnes Einarsen, og medgründer og Gunnar Birkenfeldt i Imove.

Imove girer opp etter knallår: Gir gass internasjonalt

Onsdag åpnet Imove for bilabonnement i Sverige, og flere land står for tur før sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Antallet biler tilbudt gjennom abonnementstjenesten Imove økte i fjor fra 100 til 800.

I samme periode økte omsetningen til selskapet fra rundt seks millioner kroner i 2019 til 33 millioner kroner i fjor, viser foreløpige tall fra selskapet.

Resultatet endte på omtrent det samme i fjor som året før, på minus 10 millioner kroner. Selskapet opplyser at det negative driftsresultatet hovedsakelig skyldes investeringer i teknologi og organisasjon for videre skalering - helt i tråd med planen.

– Bilbransjen gjennomgår nå en total strukturell endring - på rekordtid, der kunder tilbys problemfri tilgang til bil uten noen forpliktelser. Det er beundringsverdig at trendene vi spådde i 2018 nå realiserer seg i bransjen. Adopsjonen av mer miljøvennlige biler, nye distribusjonsmodeller, delingsøkonomi og teknologiutvikling er blant trendene som påvirker bil- og transportbransjen, sier medgründer Gunnar Birkenfeldt i Imove.

Nå går Imove i gang med en storstilt internasjonal ekspansjon. Første steg ble tatt onsdag, da selskapet åpnet sin virksomhet i Sverige.

Henter entreprenør

For å lede satsingen i Sverige har Imove fått med seg mobilitetsentreprenøren Magnus Engervall, som i 2011 startet Sveriges først bildelingstjeneste (nå snappcar.se). De siste tre årene har han vært Innovation Lead for Skoda Auto Digilab i Praha, Tsjekkia.

– På samme måte som Spotify og Netflix revolusjonerte musikk og filmindustrien, kommer bilabonnement til å revolusjonere bilbransjen. Bilabonnementets fleksibilitet og enkelhet kommer til å utfordre privat eierskap av bilen kraftig de kommende årene, spår han.

I første omgang blir svenske Imove tilgjengelig i Stockholm og Uppsala. Selskapet har som mål å ha 700 biler tilgjengelig i tjenesten innen utgangen av 2021.

– Vi er spent på mottakelsen i Sverige. Markedsmessig er det omtrent dobbelt så stort som Norge. Målet er å skalere gradvis i markedet, sier daglig leder og medgründer Hans Kristian Aas.

Skal ta flere land

Det Bergensbaserte oppstartsselskapet ble gründet av nevnte Aas og Birkenfeldt i 2018, som et innovasjonsprosjekt mellom startupfabrikken NEW og bilforhandleren Frydenbø. De to selskapene er i dag hovedeiere i Imove.

Siden det har Imove lansert tjenester for bilabonnement og Software-as-a-Service (SaaS). Den tekniske plattformen til selskapet benyttes blant andre av abonnementstjenestene til Toyota og Lexus.

Den siste tiden har selskapet analysert en rekke europeiske markeder, og jobber nå med å modne konseptet for flere land.

– Vi ser en stor etterspørsel etter bilabonnement i hele Europa og håper i tiden fremover å kunne se mange imove-biler på veiene i flere land, sier Aas.

Nøyaktig hvilke, vil han ikke si noe om ennå. Selskapet har imidlertid planer om å gå inn i ytterligere to land allerede før sommeren. Aas forteller at det er aktuelt å gå inn i nye markeder ved hjelp av partnere, tilsvarende de de har gjort med Toyota og Lexus i hjemmemarkedet.

– Vi kommer til å velge et større marked som er umoden på elbil for å prøve ut om fleksibiliteten i et bilabonnement trumfer usikkerheten til elbil. Våre analyser viser at sjansen for å velge elbil er om lag åtte ganger høyere på abonnement enn når man må gjøre den store investeringen som kreves for å kjøpe en bil, sier Aas.

Mer kapital

Imove hentet 10 millioner kroner for ett år siden. På spørsmål om det er aktuelt med en ny runde, svarer Aas at selskapet kommer til å trenger mer kapital for å lykkes med sine planer, men legger til:

– Imove er heldig med dagens eiere som støtter godt oppunder selskapet.