Startup-fabrikken New & Company er blitt en viktig aktør i tech-sektoren i Bergen, og har prosjekter både innen mobilitet, renovasjon, regnskap, m.m. Her med Anders Waage Nilsen og Hans Kristian Aas (t.h.). Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Imove henter 10 millioner fra skipsgigant og får Toyota som kunde

– Vi er i en utrolig heldig situasjon som startup, som får jobbe med et av verdens største bilselskaper, sier Hans Kristian Aas i Imove.

Publisert Sist oppdatert

Bergenselskapet tilbyr abonnement på utleie av el-biler til hverdags, i tillegg til et el-sparkesykkel-abonnement, både til privat og bedrift. Bilkunder har også tilgang på «hyttebil» til lengre turer når den vanlige el-bilen ikke strekker til.

Nå har Imove hentet ti millioner kroner og fått det familieeide investeringsselskapet DSD (Det Stavangerske Dampskibsselskab) inn på eiersiden.

DSD er blant annet eier av kollektivselskapet Tide, og nylig solgte de fergeselskapet Norled. Men pengehentingen er ikke over for bergenserne.

– Vi gjennomførte en emisjon før nyttår for å sikre vekstkapital. Planen er å hente inn ti til 15 i ytterligere kapital, slik at vi kan sette fart på alle aktivitetene vi ønsker, sier Hans Kristian Aas, CEO i Imove, til Shifter.

Hans Kristian Aas (CEO) og Gunnar Birkenfeldt (CMO) og i Imove.

Låner ut plattformen

Imove er blant selskapene som springer ut av «startup-fabrikken» New, som i 2018 ble grunnlagt av en rekke profilerte tech-personligheter, blant andre Henrik Lie-Nilsen, Tore Totland, Anders Waage Nilsen og Stian Osmundsen.

Oppstartsselskapet har nå cirka 80 biler på abonnement i Bergen, Oslo og Stavanger, i tillegg til 300 el-sparkesykler. Planen er nå å øke flåten til 300 biler.

– Alle bilene vi har, er leid ut, og vi ønsker å betjene flere kunder, samtidig som vi ønsker å videreutvikle den tekniske plattformen. Men det er mer kapitalkrevende å vokse egen bilflåte enn på plattformen, sier Aas.

Og plattformen er viktig for videre vekst, understreker Aas. For i tillegg til å bruke plattformen til sin egen løsning, bygde selskapet den slik at tredjeparter kunne bruke den via «white labeling».

Første kunde inn ble bilgiganten Toyota med tjenesten Kinto. Den lar deg leie Toyota- og Lexus-biler på et abonnement, og bilene blir levert rett på døren.

Tjenesten startet som en pilot i Oslo, og vil bli tilgjengelig flere steder.

– Norge er det første landet for Kinto, og håpet for Imove er å levere så bra at vi kan skalere til andre land, sier han og legger til:

– Vi er i en utrolig heldig situasjon som startup, som får jobbe med et av verdens største bilselskaper.

Våre kunder er dine kunder

Aas forteller videre om en utrolig åpen holdning i mobilitetsbransjen.

– Vi opplever at både eksisterende og nye aktører i mobilitetsbransjen er åpne for samarbeid. Det er en mulighet for to selskaper, med ulikt verdiforslag, å kombinere tjenester som gir det beste for kundene. En slik byggekloss-mentalitet øker også farten man kan lansere nye tjenester og opplevelser ut i markedet, sier Aas og legger til:

– Bilbransjen er i endring, og den største faren er å sitte stille i båten.

Elsparkesykkelbyen Sogndal

Bergenserne har også spredt seg ut i andre storbyer det siste halvåret og har biler i både Oslo og Stavanger, i tillegg til i hjembyen.

Imove har også noen tusen brukere som benytter elsparkesykler.

– Vi har sparkesykler litt overalt, og bruksområdene er mange. Mange bedrifter abonnerer på elsparkesykler for å gi de ansatte et lekent og miljøvennlig fremkomstmiddel for de korte turene. Vi ser en klar trend med eiendomsselskap som knytter mobilitet til den eksisterende utleievirksomheten.

Han forteller at det også er interessant å se hvordan elsparkesykler gjør idrettslag i stand til å løse parkeringsproblemer og medlemmenes «tidsfloke» knyttet til logistikk.

– Dørselgere har også tatt i bruk elsparkesykler for å komme seg raskere mellom husene. Bruksområdene er mange. Sogndal har blitt en liten «sparkesykkel-by» på grunn korte avstander og dyr parkering. Vi har mange gode ambassadører i Sogndal, sier han.

Aas legger også til at det lille selskapet foreløpig bare lever på «word of mouth».

– Som oppstartsselskap tar vi godt vare på kundene våre, og vi er tett på mange av kundene for å forstå hvordan vi kan forbedre oss. Vi gjorde en undersøke som viste av 7 av 10 brukere mener det ville vært krise for dem om vi sluttet.

– Det er en god bekreftelse på det vi gjør, sier han.