fintech

Inkasso-utfordrer Kravia med sterkt år - dobler i Finland

Kravia fikk et sterkt resultat i 2023 hjulpet av vellykket partnerskapsavtale og bra vekst i Norden.

Svein Ove Kvalsund.
Publisert Sist oppdatert

Kravia posisjonerer seg på siden av den tradisjonelle inkassobransjen. Selskapet kjøper ikke gjeld som har gått til forfall slik de store aktørene gjør, men hjelper bedrifter i hele prosessen gjennom en plattform som følger utsendingen av faktura hele veien til innkreving. 

Selv om den tradisjonelle inkassobransjen har vært i uføre de siste årene, har Kravias posisjon vært et bra sted å være. Det gjenspeiles også i tallene. 

Fra en omsetning på 58 millioner kroner i 2022, økte salget til rundt 80 millioner i 2023. Samtidig økte resultatet før skatt fra rundt millionen til 12 millioner kroner.

– Vi er godt fornøyd med fjoråret, sier medgründer og daglig leder Svein Ove Kvalsund. – Utviklingen ble som vi ønsket. 

De siste årene har Kravia jobbet hardt for å utvikle samarbeid og partnerskap med regnskapsbyråer, en satsing som nå har begynt å kaste av seg.

Kaksi X i Soumi

Gründeren trekker spesielt frem den relativt ferske satsingen i Finland som vellykket, en trend som ser ut til å fortsette i år. 

– Den finske omsetningen i juli i år var om lag 150 prosent høyere enn i fjor på samme tid. Jeg tror det vil holde seg slik at vi kan se tilbake på minst en dobling der når 2024 er ferdig, sier han. 

En viktig årsak til veksten er satsingen på partnerskap og åpning av nye distribusjonskanaler. 

Utgangspunktet for selskapet var å angripe den tradisjonelle næringens distribusjonsmodell ved å la seg integrere i regnskapssystemer, som hos Tripletex eller PowerOffice Go. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Regnskapsførere som tidligere måtte bytte systemer for å få oversikt over kundenes fordringsmasse, får nå alt gjennom Kravias plattformløsninger.

Dette er siden utvidet ytterligere til å inkludere andre typer eksperter. 

– Vi kan integreres med alle systemer som produserer fakturaer, sier Kvalsund som også gjør et poeng av at prosessen mellom kunde, partner og betaler gis et ekstra lag med åpenhet, innenfor alle finansielle- og informasjonsmessige lovkrav.

Kravia startet også opp i Sverige i fjor, og hentet en kapitalrunde på 20 millioner som blant annet skal støtte opp om satsingen.

Fremover er planen å vokse videre 

– Vi ligger nå på rundt 30 prosent organisk vekst i Norge, og sikter mot å få tilsvarende nivå på omsetningen i Sverige og Finland som i Norge de neste to til tre årene, sier han.

– Vi har såvidt begynt å titte sørover på kontinentet også om hva som kan bli neste marked.

I likhet med de fleste virksomheter i dag, har Kravia begynt å se nærmere på AI. Så langt er det ingen nye produkter å vise til, men Kvalsund, som har .ai-domene, sitter ikke og venter på hva andre kommer til å gjøre. 

– Det er viktig å utforske AI og bruke det som er mulig. At det blir sentralt også for Kravia i fremtiden er jeg helt overbevist om.