Inntektsfall i Otovo: Nå skiller de ut nyvinning i eget selskap
«Startet med usikkerhet og avsluttet med et fyrverkeri». Nå skal Otovo hente 100 millioner kroner til et nytt selskap, ledet av Cecilie Weltz.
Inntektene i Otovo falt med ti prosent første halvår i 2020 sammenlignet med i fjor. Frustrerende, men ikke kritisk, sier Andreas Thorsheim til Shifter.
– Vi syns det er kjipt å måtte vente på veksten. Vi burde ha vunnet masse gull denne sommeren, men nå må vi vente, sier Otovo-gründeren og legger til:
– Vi har jo doblet hvert år tidligere, og det er det som er tankesettet vårt.
Otovos omsetning gikk fra fra 95,3 til 192,6 millioner kroner i fjor.
Nå viser tallene at inntektene endte på 77,4 millioner kroner, mot 85,6 millioner kroner, i første halvår i år. Det er særlig det norske markedet som trekker ned.
Lanserte leasing
Thorsheim har tidligere fortalt hvordan corona-situasjonen truet hele verdikjeden i selskapet bak markedsplassen som kobler solcelle-installører med sluttkunder.
– Dette halvåret startet med corona-usikkerhet og avsluttet med en leasing-lansering som har vært et fyrverkeri, sier han og viser til Otovos lansering av leasing på solceller, til en pris på mellom 30 og 60 euro i måneden.
– Vi utvider antall mennesker som kan få seg solceller i Europa med flere gangeren. Det betyr at det blir lettere for oss å skaffe kunder, og vi kan tjene mer penger på hvert prosjekt, sier Thorsheim videre.
Nytt selskap
Mandag annonserte selskapet at de nå skiller ut leasing-konseptet i et eget selskap kalt European Distributed Energy Assets (EDEA).
Cecilie Weltz, CFO i Otovo, skal lede selskapet, som nå planlegger å hente 100 millioner kroner denne sommeren.
– Dette er et selskap som har som formål å eie solceller og batterier. Otovo vil være et teknologiselskap og EDEA et selskap som eier infrastrukturen, forklarer han.
– Det er ulike risiko og avkasting i de to ulike selskapene. EDEA vil levere helt forutsigbare kontantstrømmer hver måned, legger Thorsheim til.
100 millioner kroner
Otovo selv går inn med 25 millioner kroner, og eksisterende aksjonærer får tilbud om å investere cirka 30 millioner kroner. Videre skal en nordisk bank, foreløpig ikke offentliggjort hvilken, skyte inn 50 millioner kroner i det nye selskapet.
– Dette produktet var planen lenge før corona. Fra utsiden kan det se ut som vi var raske på labben med å reagere, men sannheten er at vi har jobbet med dette i et halvannet år, sier Thorsheim og legger til:
– Vi ville utvikle et produkt som kunne funke også i nedgangsperioder, for de kommer jo med jevne mellomrom. Vi tror dette er et supertriks vi har for å ta innersvingen på de store kraftselskapene i Europa, sier han.
Thorsheim mener det umulig å spå resten av 2020.
– Du må være dels makroøkonom og dels smittevern-ekspert for å klare det, så vi må nok bare ta 2020 som det kommer. Vi skal i hvert fall fokusere på høyest mulig fart ut av dette året, og være tilbake på vinnersporet neste år, sier han.
– Hvordan holde farten oppe?
– Vi rekrutterer nå i Spania, for å kunne ta den veksten og etterspørselen som vi ser. Vi holder også tritt på markedsføring, og vi forbereder utvidelse av leasing-produktet til Sverige og Frankrike, sier Thorsheim.