Shifters redaktør argumenterte nylig for at investorer som gjerne forelsker seg i seriegründere, aktivt bør lete etter nye talenter utenfor andedammen.
Flere var enige med ham, deriblant Versiro-gründer Simon Risanger. Selskapet hans bruker kunstig intelligens for å hjelpe kraftprodusenter med å ta bedre markedsbeslutninger i sanntid.
Shifters redaktør argumenterte nylig for at investorer som gjerne forelsker seg i seriegründere, aktivt bør lete etter nye talenter utenfor andedammen.
Flere var enige med ham, deriblant Versiro-gründer Simon Risanger. Selskapet hans bruker kunstig intelligens for å hjelpe kraftprodusenter med å ta bedre markedsbeslutninger i sanntid.
Risanger ble i fjor omtalt som «klimaforskeren som ble investor-snakkis på rekordtid». Noen måneder senere sprakk også nyheten om en kapitalrunde på 27 millioner kroner og en overtegnet emisjon som priset Versiro til 120 millioner kroner.
Selskapet var bare to år gammelt, men å bli en yndling blant investorene, var kanskje ikke så lekende lett likevel. Risanger tror i hvert fall han ville kommet dit han er i dag mye raskere med tidligere erfaring og nettverk.
– Som seriegründer har man bevispunkter på at man vet hva som kreves for å bygge store selskap som tilfredsstiller investorers krav til avkastning, sier Risanger.
– Det har man ikke som førstegangsgründer, noe som betyr at man må finne alternative datapunkter for å bevise det samme.
– Måtte vise at vi kunne levere
Fordi hans bakgrunn var teknisk, erfarte gründeren raskt at investorene fant den kommersielle biten mest risikabel.
– Det gjorde at vi kjapt måtte vise at vi kunne levere på det kommersielle, som å få betalende kunder tidlig, bygge team og samle støttespillere, sier Risanger.
– Mye av dette har seriegründere allerede bevist at de kan.
For å bøte på fokuserte gründeren følgelig på å bygge ulike forhold tidlig - og over tid. Dette for at investorene kunne se at de tross mangel på erfaring, hadde egenskapene til å lære og oppnå nødvendig kunnskap raskt.
– Investorene ønsker å redusere risiko på sine investeringer, og hvis vi viser over tid at vi kan gjennomføre og gradvis redusere risiko, er det verdifullt, sier han.
– Bruker mer tid på finansiering enn selskapsbygging
Risanger understreker at investorene aldri tvilte på selve ideen eller domenekunnskapene deres. Spørsmålet var om markedet var stort nok til å gi tilstrekkelig avkastning - og om gründerne var mest egnet til oppgaven.
– Igjen, så fokuserte vi over tid på å gi bevispunkter og at vi hadde gjennomføringsevnen som krevdes.
Å ha et press på å gjennomføre, er ikke nødvendigvis dumt, mener Risanger, men sier:
– Ulempen er hvis man som førstegangsgründer hele tiden må bevise mer og mer uten å få en investering, slik at man må bruke mer tid på finansiering enn selskapsbygging. Seriegründere kommer nok til en beslutning fra investorene raskere.
– En seriegründer vil ha mer ro
Risanger opplever også at førstegangsgründeren oftere får spørsmål om kortsiktige måltall, som gjentakende inntekter og antall kunder i en veldig tidlig fase, og ikke hvor selskapet er i lengre strategiske prosesser.
– Her vil jeg tro en seriegründer vil ha mer ro til å bygge opp det langsiktige og strategiske, sier Risanger.
Han mener investorer i det minste bør være åpne for «cold outreach» og generøse med å introdusere videre i sitt nettverk.
– Ellers er det jo viktig å være mer til stede på arrangementer utenfor startup-økosystemet, som arenaer for industri og høyere utdanning, sier Risanger og legger til:
– Jeg mener også at det bredere økosystemet, som andre gründere, har et ansvar for å være gode støttespillere.
– Åpne dører
Han har selv blitt kontaktet av flere forskere med spennende ideer, og de fleste er ifølge ham usikre på den kommersielle biten og hva som kreves for å bygge selskap.
– De har stor nytte av å prate med investorer tidlig for å høre hva de ser etter. Jeg har opplevd at det er åpne dører når jeg har spurt investorer, så her håper jeg også at investorer ser verdien av å hjelpe nye gründere som ennå ikke er modne investeringscase.
– Seriegründere var tross alt førstegangsgründere en gang de også.
– Et siste råd?
– Det er en stor «pay it forward» kultur blant gründere, så bare ta kontakt med noen, så får du som regel alltid en kaffe eller en introduksjon i rett retning.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.