intervju

– Jeg har blitt spurt om exit-planer fra dag én, og alltid svart at det ikke ligger i mitt hode

Nå har video-gründer Marianne Bratt Ricketts likevel solgt "babyen" og forteller hvorfor hun snudde.

– Jeg brukte mye tid mot slutten av fjoråret, bare på å fordøye og vurdere de to ulike veiene for produktets fremtid, sier Vibbio-gründer Marianne Bratt Ricketts.

– Jeg brukte mye tid mot slutten av fjoråret, bare på å fordøye og vurdere de to ulike veiene for produktets fremtid, sier Vibbio-gründer Marianne Bratt Ricketts.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg brukte mye tid mot slutten av fjoråret, bare på å fordøye og vurdere de to ulike veiene for produktets fremtid. Det tok litt tid, og jeg har stilt mange spørsmål.

Marianne Bratt Ricketts har solgt seks år gamle Vibbio til det amerikanske On24.

Det norske oppstartsselskapet har utviklet en enkel måte for bedrifter å lage video.

Den nye eieren er børsnotert og står bak en global salgs- og markedsføringsplattform.

Ricketts hadde ingen planer om å selge nå, og har i seks år svart "nei" på exit-spørsmål.

– Å skulle gi babyen sin til noen andre, har ikke motivert meg. Min store frykt har også vært å bli kjøpt opp av noen som bare ville plukke oss fra hverandre.

Dette vippet gründeren mot ja

– Hva har du vært redd for i denne prosessen?

– Jeg har vært sensitiv for holdninger som tilsier at man bare ønsket å sitte igjen med en liten funksjon, og at vi ble ribbet ned til det ugjenkjennelige etter seks års utvikling.

– Hva var det viktigste spørsmålet du stilte dem?

– Hva er grunnen til at dere vil ha akkurat dette produktet og oss?

– Jeg har blitt veldig mye tøffere de siste seks årene. Ikke på en kjip måte, men det er klart at du finner ryggraden din etter seks år i dette spillet. Jeg styres ikke lenger av at ting høres gøy og artig ut, men vurderer virkelig business-verdien i ulike ting.

– Så hva vippet deg i samtalene med ON24?

– Vi hadde mange spennende samtaler som handlet om at Vibbio ville være utslagsgivende og viktig for deres videreutvikling og fremtid. De hadde allerede kartlagt et behov, og vårt produkt sjekket av på alle forventningene de hadde.

– Hvilke samtaler hadde dere internt?

– Skulle vi håpe og tro at vi som en bitte liten ert i et globalt marked, klarte å løfte oss selv til enorme høyder, eller skulle vi se på det som en like stor verdi at vi ble den løsningen som utløste et behov på en større plattform med enda flere kunder?

– De ville ikke bare tilby tjenesten vår fra deres "app store", men integrere oss i tilbudet.

Hun forteller om tre, fire andre som på samme tid også var interessert i å kjøpe Vibbio.

– Da måtte vi ta det på alvor, og stille oss selv spørsmål som; hvor langt har vi kommet, hvor mange flere bølgedaler, som en startup-reise jo gir, orker vi, og tør vi, å ta?

Fra ti til 800 ansatte

Vibbio hentet i 2019 rundt 13 millioner kroner fra blant andre Skagerak Maturo og Investinor, og ble stilt tøffe krav om ny verdsettelse på en halvannen milliard innen 2026.

Mye endret seg imidlertid under pandemien, forteller Ricketts.

– Over natten skulle alle bedrifter kjøpe digitale verktøy, men det oversettes ikke nødvendigvis til at alle verktøy ble kjøpt, som for eksempel tilleggsverktøy som oss.

Hun fortsetter:

– Vi endret strategien vår i 2020 og bygget et ferdig helautomatisk produkt og la opp til å integrere oss med store partnere, men så kom samtalene om et oppkjøp i stedet.

Vibbio blir et datterselskap av ON24, og gründeren blir produktdirektør i storselskapet.

Teamet på ti følger også etter, fra Norge.

– Det føles jo veldig rart å bli en del av en organisasjon med over 800 ansatte, men de er fordelt på mange lokasjoner. De er også "hel-remote" og har gode verktøy og rutiner på plass, så de blir på en måte bare storebroren til det vi allerede er vant med.

– Alvoret hadde ikke begynt å smelle ennå

– Hva ser du tilbake på som vanskeligste de siste seks årene?

– Det første året var alt lyst og lett. Vi var fulle energi, påskrudd og løp på adrenalin. Alvoret hadde ikke begynt å smelle ennå. Da det virkelig begynner å bli tøft, er når vi skal hente profesjonell kapital, og ikke bare snakke med hyggelige småinvestorer.

Hun forklarer hvorfor:

– Det syns jeg var utfordrende og tøft, fordi den verden opererer ikke på følelser eller noe annet jeg vanligvis er veldig styrt av. Vi fikk ikke den samme gjenklangen på at de så de samme verdiene eller var opptatt av de sammen tingene som tidligere investorer.

Gründeren viser til finansieringsrunden i 2019.

– Da tror jeg at jeg var på vei til å miste alt året. Det var skikkelig voksenopplæring, men samtidig en læring du gjerne vil ha under beltet.

– Hva er det viktigste du har lært?

– Tidlig å ha på plass ha konktrakter, også mellom ansatte og medgründere.

– Det blir jo litt som et ekteskap. Du går inn i det med rosenrøde holdning, og alle er bestevenner og alt skal gå fint, men så har du ikke øyne på at det kommer til å bli beintøft, og du kommer til å måtte ta avgjørelser du ikke visste du kom til å ta.

– Hva ville du gjort annerledes?

– Tidlig å få støtte fra et juridisk ståsted, slik at du unngår eventuelle problemer, men at det også sikrer deg en tyngde før du møter investorer. Det kan være greit å kjenne til språket og vite hva som er greit å si ja til, og hva du absolutt ikke skal finne på å godta.

– Kan man egentlig lese en bok om det på forhånd?

– Nei, det å bygge en drøm, selve produkt- og utviklingsbiten, kan du aldri lese om på forhånd. Den vil være unik for alle, og det er så utrolig mange ting som skjer i nuet.

– Men rammeverket på utsiden, alt det som kan hjelpe deg med å unngå dumme feil, fordi du kanskje er litt blank og naiv, det burde man oppsøke på et tidlig stadie.

ON24 har kjøpt alle aksjene i selskapet, og dermed er både gründeren, Investinor, Orkla, Skagerak Maturo og øvrige aksjonærer ute.

– Jeg kan ikke diskutere detaljene i avtalen, men alle investorene har fått betalt, så det er jeg glad og stolt over. Vi har også blitt tilbudt aksjer i det nye selskapet, sier hun.

Powered by Labrador CMS