Beinskjær blir permanent ankringsplass for Entrepreneurship-satsingen til Johan Brand.
Beinskjær blir permanent ankringsplass for Entrepreneurship-satsingen til Johan Brand.

Kahoot-gründeren kjøper øy i Oslofjorden: Fra dette skjæret skal han bygge det neste store

– Viktig å ha det gøy på reisen, sier Johan Brand i Entrepreneurship, men nekter for at millionkjøpet av en øy i Ytre Oslofjord handler om fasade.

Publisert

Med selskapet Entrepreneurship AS er gründer Johan Brand i ferd med å bygge opp et økosystem for havbasert næring og teknologi. Hittil har seilbåten EntrepreneurShipOne fungert som hovedkvarter, og til større sammenkomster har også den tremastede fullriggeren Christian Radich vært brukt.

Nå har imidlertid selskapet funnet en mer permanent ankringsplass:

Beinskjæra, en 4,2 mål stor øy utenfor Sandefjord, ble i slutten av mai solgt til Brand og partnerne for 5,3 millioner kroner.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

ENTREPRENEURSHIP AS

Entrepreneurship AS er et selskap som skal fungere som et økosystem for havbasert næring og teknologi. Målet er å ha en plattform som skal sette data om havet i system. Selskapet ønsker å ta innovasjonsbevegelsen på land og koble den på havet.

Les mer om selskapet her

OSLO

Johan Brand

0-5

  • WESMANN HAWKINS AS
Se hele selskapsprofilen

På skjæret ligger det én enkelt bygning; et to etasjes styrhus på 35 kvadratmeter som originalt stammer fra et gammelt militærskip. Skipet ble deretter brukt til hvalfangst, og senere ble styrhuset boltet fast til øya og brukt som sommerhus.

– Det er den perfekte metaforen. Ta det gamle og gi det nytt «purpose». Det blir en forskningsstasjon, et klubbhus, og et sted vi kommer til å ta med ungdom til for å inspirere til karrièrer og nytt næringsliv, sier Brand.

Under Entrepreneurship-paraplyen får øya selvsagt navnet «EntreprenurSkjær».

Kunsten entreprenørskap

Øya har vært til salgs i to år. Første prisantydning ble satt til åtte millioner kroner, og deretter redusert til 6,9 millioner. I mai ble prisen ytterligere kappet, til 4,99 millioner kroner - noe som utløste interesse fra en del private på jakt etter hytte. Salgssummen på landemerket ytterst i Oslo-fjorden beløp seg til slutt til 5,3 millioner kroner.

– Vi hadde sett etter en plass en stund, men ikke vurdert denne, forteller Brand.

– Men så kom corona, og mye annet ble satt på pause. Da bestemte vi oss for å ta «action». Vi fant ut at første steg er å gjøre noe i nærheten av Oslo. Sandefjord er også spennende historisk, med et aktivt maritimt miljø, og de er gode på offentlig-private samarbeid.

Ifølge Finansavisen, som omtalte handelen før kjøperen var kjent, «prøvebodde» Brand & Co styrhuset og holdt østerslag der før kjøpet ble gjennomført.

– Det er mye fasade. Hva er innholdet?

– Det trodde folk med Kahoot også, sier Brand, og påpeker sin kunstnerbakgrunn:

– Min kunstform er å drive med tech, og å starte selskaper. Vi i Norge er så opptatt av transaksjoner, og folk tror vi bare løper rundt og tuller når vi kjøper en øy. Men å gjøre dette, er jo det mest konkrete vi kan gjøre - vi driver ikke bare med store ord, vi kjøper en øy!

Dessuten er øy-kjøpet første steg i “neste fase” av selskapet, ifølge Brand, og viser til at Sindre Østgård fremover blir mer involvert i disse prosjektene. Han bidrar blant annet med mye kunnskap om proptech, og ulike eiendomsprosjekter knyttet til strand- og hav er aktuelle fremover.

Johan Brand utvider Entrepreneurship-satsingen med øya EntrepreneurSkjær.
Johan Brand utvider Entrepreneurship-satsingen med øya EntrepreneurSkjær.

Verktøy over verdi

Ifølge Brand skal øya brukes i ulike sammenhenger; som utgangspunkt for testing av prosjekter de er involvert i, eksempelvis undervannsdronene til Blueye Robotics, eller til seminarer med næringslivsledere.

– Det er en ny måte å bygge selskap på, som ikke er så fjern i Storbritannia og USA. Så det handler litt om å vise frem en annen måte å bygge selskap på. Vi måtte angripe havet på en annen måte, ta innovasjonsbevegelsen på land og koble den på havet. Det handler om mange av de samme tingene; mat, transport, energi. Men havet er uutforsket, og øya er mer tilgjengelig og enklere å håndtere enn en båt. Dessuten opplever gjerne folk havet fra land. Når vi snakker om innovasjon, snakker vi jo gjerne om randsonen. Da er det passende å etablere seg på en slik plass.

– Du fikk den riktignok for godt under første prisantydning, men øya kan vel ikke gi 100-gangern, sånn man gjerne håper med en startup?

– Nei. Det er sikkert en fin plassering av penger i en fysisk ting, men øya blir et verktøy for å bygge noe. Vi vil gjøre det til en fin destinasjon for å inspirere og utvikle ideer.

– Hva må til for at investeringen blir verdt det?

– At vi klarer å bygge opp satsingen vi jobber med. Og så er det viktig å ha det gøy på reisen. Man kan ikke bare tenke på at alt skal bli gigantisk. Med Kahoot sa vi at det skulle bli verdensomspennende, men vi hadde det også gøy hver dag.

– Først båt, så øy. Hva blir det neste?

– Det må vel bli et fly, da.

For ordens skyld: Johan Brand er investor i Shifter