Eilert Hanoa, administrerende direktør i Kahoot.
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Kahoot passerte én million betalende kunder
Clever-oppkjøpet løfter abonnementsinntektene til det norske edtech-selskapet.
Veksten i antall betalende Kahoot-brukere har vært på 180 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor, kommer det frem i en børsmelding fra selskapet.
Dermed har Kahoot passert én million betalende kunder. Litt mindre enn halvparten av disse bruker jobb-produktet Kahoot at Work, mens skolepakken er nest størst med sine 335.000 brukere. Resten benytter hjemmeproduktet. Totalt har 30 millioner brukere vært aktive på plattformen det siste året.
Samtidig rapporterer Kahoot at deres fakturerte inntekter nådde 235 millioner kroner i kvartalet. De årlige abonnementsinntektene (ARR) har nådd én milliard kroner, mye takket være oppkjøpet av Clever - som sto for rundt 376 millioner kroner av totalsummen.
Oppdateringen publiseres før den fullstendige kvartalsrapporten offentliggjøres, og gir dermed ikke et fullstendig bilde av situasjonen i selskapet. For eksempel opplyses det ikke om omsetning og resultat.
Kahoot gjentar derimot ambisjonen, som er kommunisert i tidligere rapporter, om å nå mellom 770 og 850 millioner kroner i fakturerte inntekter i år, samt å nå 1,1 millioner betalende abonnenter.
Det Oslo Børs-noterte selskapet har også lenge vurdert en sekundær notering, sannsynligvis i USA. Tidligere har man trodd at dette ville skje i løpet av 2021. Prosessen pågår fortsatt, opplyses det i dagens børsmelding, og Kahoot-ledelsen forventer å nå en konklusjon innen utgangen av første kvartal 2022.