KRIG I UKRAINA
Kahoot stanser all kommersiell aktivitet i Russland
Her er detaljene om hvordan det norske teknologikonsernet skal forbli i Russland uten å bli en del av propagandamaskineriet til Putin.
Eilert Hanoa, administrerende direktør i Kahoot.
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Denne uken meldte Shifter at Kahoot har fortsatt å tilby sine tjenester i Russland, i motsetning til trenden i den internasjonale teknologibransjen.
I en offisiell uttalelse skrev selskapet at plattformen ville forbli tilgjengelig for russere, «som den er i 200 markeder verden over».
Nå justeres kursen. Kahoot avslutter all kommersiell aktivitet i landet, får Shifter bekreftet.
Ifølge Kahoot er det hovedsakelig lærere og skoleelever som bruker tjenesten i Russland. Selskapet opplyser samtidig at de ikke har stor omsetning i landet, men vil ikke gå inn på tallene mer spesifikt.
I tillegg vil Kahoot slå av den brukergenererte delen av tjenesten, for å unngå trøbbel med spredning av desinformasjon.
Dette var en av hovedbekymringene til ekspertene Shifter snakket med da det ble kjent at Kahoot ble værende i Russland.
– Kahoot må også spørre seg om de er villige til å la plattformen bli en del av statens manipulering av russiske skoleelever, uttalte Lothar Fritsch, professor informatikk ved Oslomet.
Kahoot forlater derimot ikke Russland helt. Delen som kalles «self study» opprettholdes. Den omfatter innhold som er laget og godkjent av Kahoot sentralt eller deres partnere.
Kahoot understreker også at selskapet ikke har fysisk tilstedeværelse i Russland.
Blant tech-selskapene som har droppet Russland helt, er giganter som Spotify, Netflix og Twitter.
Kahoot legger seg nå mer på linje med et annet læringsteknologiselskap, språkappen Duolingo. Også de har droppet all kommersiell aktivitet, men holder gratisversjonen åpen for russere.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.