Nå har de landet en ny investering i kanadiske Arbor. Selskapet har utviklet en løsning som gir nettbutikker og kunder full oversikt over hvor bærekraftig et produkt faktisk er.
Selskapet bruker kunstig intelligens og data fra nettbutikkenes egne systemer til å sette sammen offentlig og tilgjengelig bærekraftsrelatert informasjon. Dette skal ifølge partene det mulig å sammenligne fotavtrykket til enkeltprodukter fra ulike produsenter.
Deretter blir både merkevarer og produkter rangert ut fra en bærekraftsskala.
Annonse
Lang prosess
Juan Carlos Lopez Calvet, teknologisjef i Schibsted Ecommerce & Distribution, fikk høre om selskapet via kontakter i Silicon Valley, og prosessen tok noe lenger tid enn vanlig.
– Vi ser vanligvis etter selskaper med gode løsninger i Norden, sier han.
– Men vi konkluderte med at dette problemet er globalt, og dataene som trengs for å tilby informasjon om bærekraftige valg, også går på tvers av hele kloden.
Annonse
Arbor ble etablert i 2020, men tross et ganske ungt team, mener Calvet det viktigste i prosessen var å vurdere deres ferdigheter og gründernes lidenskap for produktet.
– Hva overbeviste dere til slutt?
Annonse
– Vi gjorde noen eksperimenter med teknologien deres, og fikk god erfaring med hvor raske de var med å utvikle løsninger som både fungerer bra og er brukervennlige.
Alex Todorovic, gründer i Arbor, ser frem til samarbeidet.
– At våre nye deleiere har ambisjoner på vegne av både oss og klima, og ikke minst legger kraft og investeringer bak disse ambisjonene, er utrolig inspirerende, sier han.
– Potensial for økt inntjening
Når en nettbutikk bruker Arbor, blir bærekraft en sentral del av kjøpsopplevelsen, mener Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution.
– Det blir enklere for forbrukerne å ta informerte valg. Når vi samtidig vet at en økende andel forbrukere er villige til å betale mer for et bærekraftig utviklet produkt, betyr det at Arbor også representerer et potensial for økt inntjening, sier hun og fortsetter:
– Hvis vi kan bidra til at omsetning på varer med lav verdi og margin flyttes til varer med høyere verdi og margin, men også lenger varighet, har vi både levd opp til vår ambisjon om å være en katalysator for vekst, samtidig som vi legger til rette for et mer bærekraftig forbruk.