hjemlevering
Inntektsfall i Schibsteds hjemlevering
– Som forventet, sier Anders Lunde Angen, daglig leder i Helthjem.
Helthjem hadde i årets første kvartal en omsetningsnedgang på 15 prosent sammenliknet med rekordåret i fjor, viser Schibsteds kvartalspresentasjon.
Morgenlevering leverte også en nedgang på 13 prosent mot 2021-tall.
Les også: Nettbil tredoblet salget på to år
Begge selskapene er en del av Schibsted Ecommerce & Distribution AS, som så langt i 2022 har dratt inn inn 477 millioner kroner. Zoopit og Distribution Innovation er også en del av selskapet, og i 2021 lå totalinntektene på 523 millioner kroner etter første kvartal.
Les også: (+) Nora Rieber-Mohn har tatt Zoopit fra startup til etablert bedrift. Dette er målene for 2022
Daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen, forklarer tallene:
– Helthjem vokste med 226 prosent fra 2019 til 2021, nesten tre-gangern' markedsveksten under korona, og har tatt betydelig markedsandeler.
– Som forventet faller inntektene nå noe i 2022 som følge av mer fysisk handel relativt sett og noe reduksjon i «rydding hjemme» og tilhørende bruktsalg, men også makroforhold som gjør folk ekstra bevisste på sin pengebruk, sier Lunde Angen til Shifter.
Han forteller at de så langt i 2022 har signert avtaler med flere enn 25 nye nettbutikker.
Tidligere i år investerte også Helthjem i det svenske retur-selskapet Turnr, og Lunde Angen forteller at de fremover satser på å utvikle gode løsninger på dette området.
Les mer: (+) Slik blir retur-slippen som skal redusere fotavtrykket til den elleville netthandelen
I fjor sommer flyttet Helthjem til en ny hovedterminal på 12.000 kvadratmeter i Vestby næringspark, men det ble raskt for snaut.
– Etter en vanvittig vekst, er det nå besluttet at vi flytter inn i over 30.000 kvadratmeter på Vestby, som kan håndtere 40 millioner pakker årlig, uttalte Lunde Angen da.
Helthjems nye hovedterminal skal stå klar sommeren 2023.
– Ekstrem vekst
Daglig leder i Morgenlevering, Håkon Liland, viser også til "ekstrem vekst" i 2021, som en forklaring på årets foreløpige nedgang.
– Vi fikk en enorm vekst da store deler av befolkningen for ett år siden måtte sitte hjemme på grunn av korona. En nedgang i volum er derfor forventet etter en så ekstrem vekst, hvor vi tidvis har vært utsolgt flere dager på rad og har hatt kapasitetsproblemer grunnet enorm pågang, sier han og legger til.
– Likevel ser vi fortsatt vekst med lavere veksttall, da vi ser tydelig at kundene fortsatt vil ha mat og gaver levert på døren.