robot

Karen Dolva gir seg som toppsjef i No Isolation

Gründeren bak et av Norges mest omtalte oppstartsselskaper forteller hvorfor det var best å gi fra seg styringen.

Morten Jørgensen blir ny sjef for No Isolation etter Karen Dolva.
Morten Jørgensen tar over for Karen Dolva i No Isolation.

Karen Dolva og hennes No Isolation ble raskt en medieyndling etter oppstarten i 2015. Den lille roboten som hjalp langtidssyke barn med å holde kontakt med venner og familie, vekket ikke bare følelser hos folk flest, men også hos investorene. Kjente navn som Trond Riiber Knudsen og Tharald Nustad var blant de som satset på selskapet. Inn kom dessuten institusjonelle investorer som MP Pensjon, Idekapital, Ferd og Oslo Pensjonsforsikring.

Dolva selv figurerte både i The Guardian og på BBC. Hun fikk stadige priser og var også headliner på flere tech-konferanser, før hun forsvant fra offentligheten.

– Jeg hadde vært mye i monitor, uten at vi fikk så mye igjen for det. Jeg ble sliten av det, og vi bestemte oss for å si nei til alt annet enn det som hadde med produkt eller brukerne å gjøre, forteller gründeren.

Beslutningen gjorde at Dolva kunne ha overskudd til å gjøre det som var aller viktigst - bygge og lede selskapet. Det betydde imidlertid at både startup-miljøet og den generelle offentligheten så langt mindre til en av de mest toneangivende entreprenørene i den nye gründerbølgen.

Beslutningen

Nå slipper Dolva nyheten om at hun er inne i sin siste måned som toppsjef i selskapet hun startet sammen med Marius Aabel og Matias Doyle. Etter åtte år gir hun nå lederstolen videre til Morten Jørgensen.

– No Isolation trenger noe annet enn meg nå, det er det som veier tyngst. Det har tidligere vært mye kompleksitet og mange ubesvarte spørsmål i selskapet. Det kommer til å bli vanskelige utfordringer fremover også, men mange store ting er avklart, og dette gjør det mulig for meg og styret å se hvem som kan ta det videre, sier Dolva når hun møter Shifter i lokalene på Trekanten i Oslo.

Noe av utfordringen hun peker på, har vært å henvende seg til to vidt forskjellige brukergrupper. Roboten AV1 er rettet inn mot barn, mens skjermbrettet Komp er myntet på eldre. Begge produkter løser for så vidt utfordringen med ensomhet. Det er imidlertid to forskjellige innkjøpere, i det første tilfellet skole-eiere, i det andre tilfellet ofte familie rundt den gamle.

Løsningen ble å skille ut Komp i et eget selskap, en prosess som begynte sommeren 2022, og som har gjort det lettere for teamene å fokusere.

Karen Dolva presiserer at hun er glad for å ha hatt Komp. Ikke minst var den en enorm suksess under pandemien da eldre ble isolert fra sin nærmeste familie.

– I etterpåklokskapens lys ville jeg ikke vært den foruten. Under pandemien ville vi hatt et ekte problem hvis vi bare hadde solgt AV1, påpeker hun.

Endringen

Når hun nå takker for seg, først med en mammapermisjon med barn nummer to som venter i januar, ser hun tilbake til både gleder og sorger som sjef for et av de mest omtalte oppstartsselskapene i Norge de siste årene. Etter å ha hentet mye kapital fra investorer og vokst i turbotempo i den første tiden, ble det bråstopp etter et par år. Selskapet måtte nedbemanne fra over 60 ansatte, ned til etter hvert 19 ansatte.

– Vi skulle vokse – koste hva det koste ville. Så snudde vi 180 grader rundt, og bygde stein på stein. De siste årene har fokuset vært på profitabilitet, forteller Dolva.

I inneværende år ligger No Isolation-konsernet an til å få 44 millioner kroner i salgsinntekter på AV1 og 19 millioner kroner på Komp. De årlige abonnementsinntektene som følger med de to produktene, har også vokst betydelig.

Ikke ute etter komfort

Dolva avviser kontant at det er ønsket om et mer komfortabelt liv som gjør at hun nå takker for seg i lederstolen.

– Hvis komfort var viktig, ville jeg vel valgt noe annet for lenge siden. 

Jobben fremover vil bestå i å optimalisere det som No Isolation allerede har skapt.

– Jeg kunne sikkert ha fått til noe på dette også, men jeg tror andre egner seg bedre.

Dolva har ikke bestemt seg for hva som blir neste steg.

– Så du har ingen planer om å bli gründer igjen, eller starte et investeringsfond?

– Når jeg nå fortsatt er CEO, småbarnsmor og høygravid har jeg ikke så mye ekstra overskudd og kapasitet til å tenke på andre ting. 

I tenkeboksen

Den foreløpige planen er å komme tilbake i en annen jobb i No Isolation, men det må være riktig jobb og til riktig tid, og selskapet må ha behov for henne.

– Jeg vil ikke være den gründeren som tvinger seg inn, som en syvende mor i huset. Det må være en jobb som kler meg.

For henne har heller ikke et nytt barn på gang vært en avgjørende faktor for at hun trer til side.

– Min forrige permisjon var kort, og jeg var veldig klar for å komme tilbake i jobb. Lenge leve Norge der det går an å gjøre mye, selv om man har barn.

Headhuntet

No Isolation hadde engasjert rekrutteringsbyrået Avantgarde Search i jakten på ny sjef, etter at Dolva informerte styret om at hun ønsket å slutte som CEO. Etterhvert kom navnet Morten Jørgensen opp på blokka, og det ble altså full match.

– De hjelper barn i en sårbar og vanskelig del av deres liv, ved hjelp av teknologi. Det betydde mye for meg personlig, sier Jørgensen, som selv har to barn som akkurat har gått ut i de voksnes rekker.

I hans tidligere karriere som konsulent har han dessuten jobbet inn mot barnevernet, samt startet og ledet McKinseys avdeling for offentlig sektor. Han har også vært fem år i tech-selskapet Arundo. Han liker ikke bare meningen og visjonen, men ser på det som et interessant forretningscase.

– No Isolation har et utrolig godt utgangspunkt for å vokse og utvikle selskapet fremover. Samtidig er det nok av kompleksitet til at det blir noen skikkelige utfordringer på veien. Det synes jeg er en god miks.

 Kulturen er ikke rødlistet

– For deg, Karen, er det kanskje viktig at det er kjemi mellom gründeren og den nye CEOen. Er dere sikre på at dere passer sammen?

– Det er viktig for meg at det ikke er hovedkriteriet. No Isolation sine behov er langt viktigere enn mine behov for personlig kjemi, så det har ikke vært på min agenda at det skal være en match. Men så er det jo veldig hyggelig at det er en match, og det har vært utrolig kult å bli kjent med Morten.

– Men du har jo skapt en kultur du synes er viktig og riktig. Den vil du vel være opptatt av?

– Kulturen har ikke vært den samme i åtte år, men endret seg hele tiden. Det håper jeg den fortsetter med. Jeg har ikke etablert en fasit som skal rødlistes av byantikvaren. Jeg er helt trygg på at Morgen ikke ødelegger det som er bra.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.