Elbil-lading

Kjøper portefølje: Wattif overtar 4000 ladepunkter i Norge og Danmark 

Oppstartselskapet Wattif i Bergen inngår avtale med Electric Freeway og er da oppe i nesten 35.000 ladepunkter totalt. 

Nytt oppkjøp: Robert Svendsen og Wattif nærmer seg nå 35.000 ladepunkter totalt.
Publisert Sist oppdatert

Onsdag melder Wattif i en pressemelding at selskapet har kjøpt opp porteføljen til Electric Freeway

Electric Freeway ble etablert i 2020 og har 4000 ladepunkter fordelt på 200 lokasjoner i Danmark og Norge. Dette er hovedsakelig ladere i borettslag, men også offentlige ladepunkter, som for eksempel alle laderne til Lørenskog kommune

Electric Freeway og Wattif skal samarbeide om driften av laderne.

For et par uker siden kjøpte Wattif opp konkurrenten Laddel, og i november kjøpte de et selskap fra Zaptec. For ett år siden startet de oppkjøpsbølgen med å kjøpe opp en norsk «pioner» innen billading. 

 I løpet av drøye to år er Wattif blitt Nordens ledende ladepunktoperatør. 

Fem oppkjøp på ett år 

I løpet av det siste året har Wattif kjøpt tre ulike selskaper, to porteføljer, og i tillegg sikret egne kontrakter. 

– Oppkjøpene har bidratt til rask vekst og viktig kunnskap om ulike segmenter. Som i andre nye bransjer er det mange aktører som kjemper om en posisjon i starten, før noen få står igjen til slutt. Vi ønsker å lede an konsolideringen i ladebransjen, og med Electric Freeway sine 4 000 ladepunkt står vi sterkere enn noen gang. Snart vil kundene våre i borettslag få tilgang til våre mange tusen offentlige ladepunkt som vi har i Norge og Europa, sier Robert Svendsen, daglig leder i Wattif EV.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Daglig leder Dag Storli i Electric Freeway har følgende kommentar til oppkjøpet av porteføljen: 

Selger: Dag Storli i Electric Freeway selger porteføljen, men skal fortsatt være med og drifte ladestasjonene.

– Valget vårt falt på Wattif fordi vi mener at det er det beste for kundene våre. Wattif har økonomisk trygghet i bunn, samtidig som selskapet er en uavhengig ladeoperatør med kundeopplevelsen i fokus. Ved å samarbeide kan kundene våre nyte godt av stordriftsfordelene og forbedret kundeservice døgnet rundt hele uken, sier Storli i pressemeldingen. 

Melder om økt etterspørsel 

I slutten av februar i år var det nesten 700.000 elbiler i Norge, og over 90 prosent av nysalget er elbiler. 

Svendsen mener det er et økt behov for flere lademuligheter der bileierne bor. 

– De fleste elbileiere har lademuligheter hjemme, men likevel ser vi en stor etterspørsel etter mer ladeinfrastruktur, spesielt i de store byene. 

– Vi har klokketro på at fremtidens elbiler lades der folk parkerer, i stedet for at man parkerer for å lade. Med stadig økt batterikapasitet og kjørelengde, vil lading på destinasjon være normalen. Derfor bygger vi ut vår ladeinfrastruktur der biler normalt står parkert, sier Svendsen.