Klarnas globale produktsjef, David Fock mener nisjebankene vil ta over.
Klarnas globale produktsjef, David Fock mener nisjebankene vil ta over.

Klarna-topp mener tradisjonelle banker vil slite uten et globalt perspektiv

Dagens tradisjonelle banker går tøffe tider i møte, mener Klarnas globale produktsjef David Fock.

Publisert Sist oppdatert

– På samme måte som innen e-handel, vil spesialiseringen innenfor bank og finans bli større og større, der stadig flere aktører kaprer biter av verdikjeden, sier han i et eksklusivt intervju med Shifter.

Sammenlignet med mange andre deler av verden har skandinaviske banker, og særlig norske, klart å unngå å bli utfordret av både teknologitunge, utenlandske aktører.

Apple Pay og Google Pay har langt fra samme tilstedeværelse i Norge som i mange andre markeder. De såkalte neobankene, som har slått seg opp og frem rundt om i Europa, har heller ikke gjort noen større avtrykk i Norge.

Det fremste forsøket hittil er gjort av britiske Revolut, men da selskapet nylig fortalte om planene i Norge, var det ikke et selskap på offensiven som uttalte seg.

Konkurranse med et tastetrykk

Selv om det norske bankmarkedet fortsatt kan se ut som litt av en anakronisme i et internasjonalt perspektiv, mener David Fock at endringen likevel vil ramme norske banker på et eller annet tidspunkt.

– For å være suksessrike på lang sikt vil det bli nødvendig for bankene med et globalt perspektiv. Vi går mot en verden der du med et tastetrykk kan se eksakt hvor du får det beste tilbudet innenfor alle kategorier.

– For å kunne fortsette å være bank med alle tjenester, må man virkelig ha produkter som er best i klassen på alle områder. Vi har helt enkelt sett veldig få tilfeller av at dette er sant.

Hvor går ungdommen?

Det gjør at kunden sannsynligvis vil velge et sted for å gjennomføre betalinger, et sted for sparing, et for trading og et fjerde som gir oversikt over all data og der kunden tar beslutninger på dem, mener Fock.

Uten å med et ord nevne sitt eget selskap, peker han på neobanker rundt om i Europa som begynner å ta posisjoner i ulike nisjeområder.

– Man må stille seg spørsmålet om hvilke banker ungdommene bruker? Hvilke tjenester bruke de? Det er det som på sikt vil få stor betydning, sier Fock.