Revolut har holdet en lav profil på det norske markedet i halvannet år. Nå har Linnéa Tunhage fått i oppgave å endre på det i rollen som nordisk pr-ansvarlig.

Revolutsjonen som uteble

Ifølge den britiske bankutfordreren Revolut, er det «business as usual» - men selskapet vil ikke fortelle hvor mange aktive brukere det har i Norge. I tillegg er all nordisk virksomhet flyttet til Stockholm, den nordiske vekstsjefen sluttet ved årsskiftet, og i mars mister kundene sitt norske kontonummer.

Publisert

Internasjonalt kan Revolut vise til ganske så imponerende tall. Antall brukere har vokst til 13 millioner personkunder og 500.000 bedriftskunder globalt. I 2020 hentet selskapet nesten fem milliarder kroner i venturekapital i to runder, og ble vurdert til nesten 47 milliarder kroner.

I tillegg gikk selskapet inn i en rekke nye markeder utenfor Europa, deriblant USA, Japan og Australia. Og i november og desember kunne selskapet for første gang melde at regnskapet hadde nådd break-even.

I Norge har selskapet slitt betydelig mer. Kundeveksten har aldri vært på nivå med resten av Europa. Tilbake i 2019 var antallet app-kunder ikke flere enn at Stefan Astroza i Cicero Consulting konkluderte med at Revolut var på størrelse med Aurskog Sparebank.

Siden den gang har det tatt seg opp. Selskapets nye, nordiske PR-ansvarlige, Linnéa Tunhage, oppgir til Shifter at Revolut har 70.000 norske kunder. Hun presiserer at for å regnes som kunde, må brukeren har åpnet en konto og verifisert identiteten sin gjennom å laste opp en selfie og et bilde av sitt ID.

Oppgir ikke aktive kunder

– Men hvor mange av dem er aktive kunder?

– Vi kan dessverre ikke dele denne informasjonen, svarer Tunhage i en e-post etter intervjuet, etter å ha bedt om å få sjekke ut svaret først.

Tunhage, som begynte i november, har ikke noen enkel oppgave å få fart på oppmerksomheten rundt den britiske bankutfordreren. Etter at Espen Myklebust sluttet som Norge-sjef i oktober 2019, har selskapet ikke hatt noen norsk representant.

Hans erstatter, som jobbet fra Sverige, sluttet i begynnelsen av 2020, og etter at pandemien brøt ut har selskapet ikke hatt noen aktiviteter i det hele tatt.

Samler alt i Stockholm

– Vi har absolutt ikke gitt opp verken Norge eller Norden, men vi har ikke noen norske medarbeidere, og skal man jobbe i Revolut i Norden, er det Stockholm man skal jobbe i, forteller Tunhage.

– På den andre siden har Revolut nettopp innført en permanent fleksibel jobb hjemmefra-policy, så man kan tenke seg at det ville være mulig å jobbe fra Norge også, legger hun til.

Hvilke vekstplaner Revolut enn kan ha hatt for Norden, har de sannsynligvis også blitt satt på pause.

Ved årsskiftet sluttet nemlig selskapets nordiske vekstsjef, danske Lasse Kalkar, for å ta fatt på en karriere som gründer i London. Tunhage bekrefter at han foreløpig ikke er erstattet.

Norske kontonummer blir borte

En annen ting som neppe vil glede Revoluts norske brukere, er at avtalen Revolut har hatt med en norsk partnerbank om å tilby norske kontoummer, vil forsvinne.

– Vi kunne i en periode tilby lokal kontoinformasjon via en partnerbank, som dessverre ikke lenger kan tilby den tjenesten, derfor vil våre norske kunder måtte bytte til et litauisk IBAN-nummer fra og med 11. mars. Våre norske kunder er naturligvis informert om dette, forklarer Tunhage.

At det blir et litauisk IBAN-nummer, kommer av at Revolut har sin europeiske banklisens i Litauen. Den kom til i 2019, etter at det britiske Finanstilsynet stoppet Revoluts søknad på grunn av en kontroversiell rapport som sa at Revolut bevisst hadde stengt et system som skulle stoppe tvilsomme transaksjoner.

Etter at Storbritannia forlot EU ved årsskiftet, har det ført til den litt pussige situasjonen at britiske Revolut nå må gjøre et nytt forsøk å bli bank i eget hjemland.

Håper på å bli bank i løpet av året

Revolut er ikke bank i Norge heller. Selskapet har lisens som e-pengeforetak. Det betyr at de kan tilby konto og utstede kort, men ikke tilby lån eller kredittkort. Målet er at det skal endres i løpet av året.

– Planen er å rulle ut lisensen vi har i Litauen over Europa i 2021. Det vil åpne for flere muligheter når vi blir riktig bank, sier Tunhage.

Dermed vil de foreløpig fire valgene: Standard, Premium, Metal og nyheten Plus, kunne bli utvidet med helt andre produkter enn en konto, et debetkort og diverse tilbud. Den nye Plus-planen skal gi kunden forsikring på alle kjøp, for 33 kroner i måneden. Det vil også bli inkludert i de dyrere Premium- og Metal-planene.

For småbedriftene kom det også en nyhet rett før jul.

– I stedet for å sette opp et komplett «checkout»-system, har vi gjort det mulig for småbedrifter å sende en sikker weblink, som kunden bruker for å gjennomføre betalingen. Den kan sendes hvor som helst i verden og bedriften vil ha penger på konto dagen etter betalingen er gjennomført, sier Tunhage.

En ting som skiller Revolut-appen fra de fleste andre neobank-apper, er muligheten til å handle med kryptovaluta. I dag tilbyr selskapet kjøp og salg av ti forskjellige kryptovalutaer.

– Har Revolut sett noen effekt av den rådende bitcoin-hypen?

– Vi har sett en vekst i nye kunder innen «wealth & trading» de siste månedene, men vi kan heller ikke her dele noen eksakte tall, sier Tunhage.

Tror halvparten aldri har brukt appen

Stefan Astroza, analysesjef i Cicero Consulting, er ikke overrasket over tallene til Revolut.

– Det store spørsmålet er jo nettopp hvor mange av brukerne som er sovende, og hvor mange som er aktive. Jeg gjetter på at godt over 50 prosent som har lastet ned appen, aldri har brukt den, sier Astroza til Shifter.

– Så har du sånne som meg, som bruker appen ukentlig for å få tilgang til Apple Pay, slik at jeg for eksempel kan betale når jeg er på joggetur. Men det er nok veldig få av oss, skulle jeg tro, legger han til.

Astroza tror også at pandemien har rammet Revolut-bruken i Norge hardt. Helt siden Revolut ble lansert i Norge har mulighetene til valutaveksling og gebyrfrie uttak i utlandet vært fremholdt som en av de store fordelene.

– Deres «unique selling point» er jo nettopp at det er en reise-app. Bruk oss når du er student i Ungarn eller på ferie i København. Så pandemien kan nok ha bidratt til å sette et lokk på bruken hos reisende nordmenn.

Han mener også at det begynner å tegne seg et litt annet bilde rundt de nye utfordrerbankene, nesten uansett om de er utenlandske eller norske.

– Fortellingen er ikke lenger «glem alt det du visste om din gamle bank. Vi er her for å vise hvordan det skal gjøres». Nå er det mer «du trenger ikke å glemme banken din, vi er ny 'fling' du bør bli bedre kjent med.»

– Det kan virke som det er en kursendring de har vært nødt til å gjøre. Folk er ikke så opptatt av, særlig ikke nordmenn, å bytte bank som det først ble antatt.