FORRETNINGSUTVIKLING

Kommentarfeltet kokte over da Remarkable begynte å ta betalt for «grunnleggende» programvare

Mens mange potensielle kunder stiller seg spørrende til Remarkables nye abonnementsmodell, mener det norske teknologiselskapet at de tvinger seg selv til å bli mer opptatt av at kundene.

Remarkable kutter i funksjonalitet som følger med brettet, og har opprettet en abonnementsløsning for brukere som for eksempel vil gjøre om håndskrift til digital tekst.
Publisert

Etter noen år med tunge investeringer, tredoblet teknologiselskapet Remarkable inntektene og gikk i solid pluss i fjor.

I et intervju med Shifter sa gründer og daglig leder Magnus Wanberg at selskapet fortsatt hadde 99 prosent uforløst potensiale.

Blant sporene Remarkable utforsker for å øke inntektene fremover, er en tydeligere satsing på programvare. I høst slapp selskapet biproduktet Connect, en abonnementsbasert tilgang til ulike tjenester, som konvertering av håndskrift til digital tekst samt lagring i Google og Dropbox. For dette tar selskapet 100 dollar i året av nye kunder.

Lanseringen har fått det til å koke blant deler av målgruppen, ser man av kommentarfeltet på blant annet Facebook. Flere reagerer på at selskapet skal ta betalt for tjenester som man tidligere fikk med på kjøpet av brettet (konvertering av håndskrift), og ikke minst for tilgang til lagring på Google og Dropbox. Flere mener at dette er helt grunnleggende integrasjoner i ethvert produkt i nettbrett-kategorien.

« Jeg var begeistret da jeg leste om Google Drive-integrasjonen, men ikke om gjentakende kostnader. Det er en trend som må forsvinne (...)», mener en.

«Denne ble solgt med håndskrift-gjenkjennelse som standard, og nå har dere strippet det bort og lagt det bak en betalingsmur? Utrolig (...)», skriver en annen.


Bare i startblokka

Mange av interessentene til Remarkable lar seg irritere over den nye abonnementsmodellen.

Planen med Connect er å utvide tilbudet med flere tjenester, opplyser selskapet, uten å fortelle hvilke.

– Med en abonnementsmodell så tvinger vi oss selv til å bli mer opptatt av at kundene våre lykkes med å bruke Remarkable over tid. Hvis kundene våre lykkes, så lykkes Remarkable. Det er en spennende endring og noe vi lærer masse av, sier Henrik Gustav Faller, kommunikasjonssjef i Oslo-selskapet.

Lanseringen har gått bra både kundemessig, teknisk sett og salgsmessig, forteller han.

– Og vi jobber kontinuerlig med å lære og justere.

Han vil derimot ikke peke på noen konkrete lærdommer selskapet har gjort seg ennå, etter et par måneder med Connect i markedet.

– Vi jobber med ganske mange ulike områder, alt fra hvordan vi kommuniserer på tvers av kundereisen og markedsføringskanaler, til hva dette har å si for produktutvikling på lengre sikt.

Positiv til utviklingen

– Så langt har vi et par måneder med data, men dette er områder vi kommer til å iterere på over de neste årene og hvor vi bare er i startblokka.

Remarkable har flere hundre tusen kunder, og Faller mener det er naturlig at en del har spørsmål om hva endringene innebærer for dem.

– Noen reagerer positivt, noen reagerer negativt, mens flertallet er relativt nøytrale. Vi jobber daglig med å ta vare på kundene våre, forbedre kundereisen og samtidig optimalisere salget, og vi tar med oss kontinuerlig læring fra arbeidet på mange fronter.

– Vi er bare i startblokka og har masse å lære fremover, men ser veldig positivt på utviklingen så langt, sier han.