F.v. CFO Jeremy Gerst og CEO Magnus Wanberg i Remarkable.
F.v. CFO Jeremy Gerst og CEO Magnus Wanberg i Remarkable.

Remarkable tredoblet inntektene, passerte milliarden og gikk i solid pluss: «Tror vi har 99 prosent igjen»

Nå utforsker Remarkable flere ulike vekststrategier, deriblant børs.

Publisert

Det norske oppstartsselskapet Remarkable lager skrivebrett som kan konvertere håndskrevne notater til digital tekst og har en rekke smarte funksjoner som hjelper deg å organisere, dele og søke i dokumenter. Gründer Magnus Wanberg har definert penn og papir som selskapets største konkurrent.

Salgstallene har vært gode nærmest siden dag én, og i fjor lanserte Remarkable andre generasjon av brettet - fra en kjeller på Vinderen.

Nå viser ferske tall at selskapet tredoblet inntektene til 1,2 milliarder kroner i fjor, fra 369 millioner kroner i 2019. Driftsresultatet er i solid pluss, med 105 millioner kroner mot fjorårets resultat på -21 millioner kroner.

– Det er ikke mange som gjør et sånt hopp organisk, uten å gjøre oppkjøp. Det var bare råpotensiale, sier Wanberg.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

REMARKABLE AS

reMarkable utvikler og selger et digitalt skrivebrett for skriving, lesing og skissing som erstatter papir og gjør håndskrevne notater tilgjengelige på digitale flater

Les mer om selskapet her

OSLO

Magnus Haug Wanberg

50+

  • REMARKABLE HOLDING AS
Se hele selskapsprofilen

Bevist massemarked

Det nye brettet som ble lansert i fjor fikk drahjelp av ingen ringere enn Facebook-gründer Mark Zuckerberg. I løpet av året solgte selskapet 250.000 nye enheter, og 40.000 av den gamle versjonen.

Til sammen har Remarkable solgt rundt en halv million skrivebrett for mer enn to milliarder kroner siden oppstarten høsten 2016.

– Det viktigste for meg med Remarkable 2 er at vi har vist at dette er et massemarked. Dette er noe som utrolig mange mennesker over hele verden synes er et fantastisk produkt, og som de har lyst på, sier Wanberg.

Selv mener han at de kun har skrapt i overflaten med fjorårets milliardomsetning. I fjor gjorde selskapet en omfattende markedsanalyse for å finne vekstpotensialet.

– Vi målretter oss mot folk med høyere utdannelse som typisk jobber med «kunnskapsformål». Alle som jobber på et kontor eller med en data, og som har en inntekt over et visst nivå, som gjør det sannsynlig at de kan kjøpe et teknologiprodukt. Det er omtrent en halv milliard mennesker i verden. Vi tror at minst 100 millioner av dem er i markedet for- og er interessert i produkter som får deg til å tenke bedre.

Remarkable jobber ut ifra en teori om en årlig markedsstørrelse på 100 milliarder kroner.

– Nå er vi én prosent inn. Jeg tror vi har 99 prosent igjen, sier Wanberg.

Ønsker de store velkommen

Gründeren avviser at de konkurrerer med giganter som Apple og Microsoft, og fastholder at det er penn og papir som er hovedkonkurrenten, samt noen mindre kinesiske skrivebrett-aktører.

– Ipad, for eksempel, er ikke konkurrerende med vårt produkt. Alt en Ipad gjør bra, er ting vi ikke gjør. Vi fullfører bildet. Jeg eier en Ipad, og synes det er naturlig å tenke at man eier de to produktene sammen.

– Hva om Apple eller en av de andre prøver seg inn i markedet?

– Det kan skje, og det vil være bra. Da vokser markedet og får legitimitet, oppmerksomhet og vekst. Det er plass til flere spillere. Alle industrier har en eller annen dynamikk. Det finnes ikke bare ett bilmerke. Jeg tror vi vil vinne på det hvis noen av de store skulle komme inn i markedet.

Nye kanaler

Hittil har selskapet nesten utelukkende solgt produktet gjennom egne nettsider, og markedsført det i de største sosiale mediene. Fremover skal Remarkable utforske flere kanaler.

Det gjelder for eksempel utvidelse av et testprosjekt med Elkjøp, der produktet selges i butikk, og egne butikker. På produktsiden viser gründeren til at brettet kun er å finne på engelsk i dag, mens de venter god effekt av å utvide til eksempelvis fransk og japansk.

– Vi kan trykke på alle de knappene. Vi har trykket på den minste. Man må ha ett produkt, én markedsføringskanal og én salgskanal. Det er minimum. Der har vi fått en milliard. Når vi trykker på alle de andre knappene, som er veldig troverdige og kjente vekstdrivere, så kommer dette til å bli kjempestort, sier Wanberg.

F.v. CFO Jeremy Gerst og CEO Magnus Wanberg i Remarkable.
F.v. CFO Jeremy Gerst og CEO Magnus Wanberg i Remarkable.

Organisk vekst

Den veksten skal komme organisk, forteller han. Selskapet vil ikke kommentere målsetningene for året, men hevder å ha fortsatt sterk sagsvekst i år.

– Vi er nesten halvveis inn i året nå, og ser kjempetall. Og vanligvis har vi mesteparten av våre salg på slutten av året, sier Wanberg.

Remarkable hentet sist kapital fra amerikanske Spark Capital i 2019 til en prising rundt én milliard. Ellers har selskapet et knippe eksterne investorer på eiersiden, deriblant investeringsselskapet Investisol, Stratel og Startuplab. Gründeren og hans familie kontrollerer fortsatt over 40 prosent av aksjene, og de ansatte har betydelige eierinteresser i selskapet.

– Vi får ukentlige henvendelser fra interesserte investorer, sier Wanberg, og mener de kunne tidoblet forrige prising og oppnådd enhjørningsstatus nå.

– Med de nye tallene bak oss, er det klart at vi får enda mer interesse, mener han.

Det er imidlertid ingen konkrete planer om å hente mer kapital til selskapet med det første.

– Jeg tror vi kunne valgt å gjøre en ny investeringsrunde hvis vi finner riktig partner. En ting er penger og prising. Men vi trenger noen som kan være med på reisen videre. Kanskje skal vi på børs? Noen som kan være med frem til det, og kanskje etter det, som har nettverk, enten på vekstinitiativer i Asia eller kan koble oss til rådgivere i USA. Før var vi interessert i penger. Nå er det penger og alle de andre strategiske faktorene.

Snuser på børsen

– Du nevnte børs. Er det en ambisjon?

– Vi har ingen konkrete planer om børs. Men vi titter jo på det. Vi har veldig tydelige planer om å bygge opp selskapet her i Norge. Vi bygger ikke Remarkable AS for å selge det. Vi sier ikke at vi ikke kommer til å gjøre det, hvis det er det beste og mest naturlige neste skrittet. Det er en mulighet. Men målet vårt fra starten har vært å gå på børs og bygge dette opp i Norge.

Det er lite i det praktiske som holder Remarkable borte fra børsen nå, ifølge Wanberg, men han viser til advarsler de har fått fra amerikanske investorer, som mener nordiske selskaper velger den veien for tidlig. Remarkables amerikanske finansdirektør (CFO) Jeremy Gerst utdyper:

– Man risikerer også å bli veldig fokusert på det kortsiktige når man er på børs, med kvartalsmessig rapportering. Da tør man ikke å satse på ting som kan ta litt lenger tid før man får gevinst. Det er ikke en situasjon man nødvendigvis ønsker å havne i.

– Det er reisen vi er interessert i. Derfor har vi ikke hastverk rundt børs, men vi har hastverk med å lykkes, vi ønsker å lykkes! Så er det mange veier dit. Med omsetningen, veksten og lønnsomheten vi har nå, har vi mange valgmuligheter. Nå skal vi legge en plan som gir mest mulig mening for selskapet, sier Wanberg.

Powered by Labrador CMS