fotball

Konkurrent solgt for nesten to milliarder: – Vi får jevnlig oppkjøpstilbud

Fotmob-appen holder 16 millioner fotballfans i hele verden oppdatert på sine favorittlag og favorittspillere. En rekke aktører ønsker å kjøpe opp selskapet. 

Tester krefter: – Vi bruker egentlig spille mest når Christer ikke er på kontoret, sier han fremst til høyre. Nå fikk han testet kamp mot sjefen Christer Nordvik (til venstre) og markedssjef Matias Høibraaten (som akkurat slapp inn et mål). I kampens hete fikk vi ikke med oss navnene til de to til høyre.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg får jevnlig henvendelser på LinkedIn og e-post fra selskaper som vil diskutere oppkjøp og fusjoner. Mange ser verdien i vår store og aktive brukerbase, men for oss handler det om vekst og om å stadig forbedre produktet, sier Christer Nordvik, daglig leder og gründer i FotMob.

– Hva synes du om interessen? 

– Det er gøy, men jeg sletter de epostene med en gang. De tar bare fokus bort fra det vi skal gjøre, sier Nordvik. 

Han forteller at deres fokus ligger et helt annet sted enn på salg av selskapet eller fusjoner: 

– Vårt fokus ligger på å skape den beste mulige brukeropplevelsen for fotballfans over hele verden. Vi har blitt anerkjent for å levere en tjeneste som er rask, intuitiv og tilpasset den moderne mobilbrukeren. Henvendelsene kommer fra konkurrenter, venturekapitalselskaper i Silicon Valley og medieselskaper, men for oss er målet å vokse videre og sette standarden for hva fotball-apper kan være, sier Nordvik.

Sofaplass: I det nye lokalet er halve etasjen satt av til en stor sosial sone. Gründer og daglig leder Christer Nordvik samlet de ansatte som var på kontoret. Totalt er de 20 i Bergen og fire i utlandet.

– Vurderte oppkjøp og tenkte mye på verdivurdering

En av konkurrentene, 365Scores, ble nettopp solgt for 1,8 milliarder kroner. 

Nordvik vet ikke hva de kunne fått for selskapet. 

– Jeg sier ikke at vi er på nivå med 365Scores når det gjelder verdivurdering. 

– Frister det ikke litt å selge? 

– Da selskapet var yngre, vurderte vi oppkjøp og tenkte mye på verdivurdering. Nå setter vi pris på interessen fra potensielle kjøpere, men vi har ingen planer om å selge. Det går veldig bra, og målet vårt er å vokse gradvis og fortsette å utvikle produktet slik at vi alltid ligger i front med funksjoner og opplevelser for fotballfans, sier Nordvik.

FotMob har nylig flyttet inn i 7.etasje på Media City Bergen. Noen etasjer lenger ned holder blant andre NRK, Bergens Tidende og TV2 til. 

Her oppe i høyden har de utgang direkte til takterrassen, utsikt mot fjell og by - og har satt av halve arealet til sosiale soner. Playstation-kontroller og bordtennis-rackerter ligger i vinduskarmen. 

Må betale dobbel leie 

Fussball-bordet har fått prima plassering ved vinduet, bak den lange sofaen som slanger seg gjennom rommet. Et par lamper ligger klare til montering. 

– Vi har fortsatt lokalet på Sandsli, men vi kunne ikke si nei til muligheten som bød seg her. Så nå har vi begge lokalene, sier Nordvik. 

Det må vel sies å være et bevis på at bedriften går godt. 

– Leiekontrakten på Sandsli går frem helt frem til 2028, men det står tomt. Det er bare å ta kontakt om noen vil leie, sier Nordvik og ler. 

Ideen til FotMob fikk Nordvik da han og konen Linda Nordvik skulle på bryllupsreise for tjue år siden. Han ville ha en effektiv måte å holde seg oppdatert på favorittlaget sitt Brann på. Det ble starten på gründereventyret for ham og broren Tommy Nordvik. 

Nå er Linda administrasjonssjef i FotMob. 

Selskapet eies av de to brødrene i tillegg til tidlig ansatte. Selskapet har en opsjonsordning for ansatte som har kommet inn senere. 

På veggene i korridoren henger fotballdraktene, blant annet en signert Haaland-drakt. Fotballer står også sirlig oppstilt og lyssatt. 

Spiller med de store: – Er du klar for det møtet med Inter Miami om to minutter, spør Matias Høibraaten og ser bort på sin sjef under intervjuet med Shifter. Journalisten skjønner at hun må skygge banen. – Hvis Messi blir med på møtet, skal vi rope deg inn igjen, sier Høibraaten.

– Veldig stort potensial for brukervekst 

Inne på et romslig møterom setter vi oss ned for å høre om ståa i selskapet. 

– Matias blir også med på intervjuet. Det er han som har ansvaret for veksten og har kontroll på tallene, sier Nordvik. 

Matias Høibraaten er markedssjef i FotMob og begynte i stillingen våren 2022. 

– Vi har et veldig stort potensial for brukervekst. Det er fortsatt mange som bruker den samme appen som de lastet ned for ti år siden og ikke har lastet ned en ny siden det. Det er også mange som fortsatt leser fotballresultater i nettavisene, sier Høibraaten. 

De 17 millioner brukerne til FotMob er i hele verden, men flest i USA, England og Tyskland. I Norge er det 325.000 brukere. 

Vil heller nå unge enn familiefedre

75-80 prosent av brukerne er mellom 18 og 34 år. 

– Vi vet vi har brukere under 18 år også, men dette kan vi ikke måle - så vi har ikke konkret oversikt på dette, sier Høibraaten. 

Det siste året har selskapet bygget opp en norsk og internasjonal TikTok-kanal. De har også begynt å dele ut premier til banens beste spiller etter kamper i Eliteserien. 

– I antall snittvisninger kommer vi til tider på nivå med TV2 Sporten, selv om de har mange flere følgere enn oss, sier Høibraaten. 

Målet fremover er å fortsatt ha fokus på de yngste brukerne - fordi det gir best organisk vekst. 

– En ung person har et mye større nettverk og kan fort fortelle om appen til 30 venner. En familiefar som går på jobb og så går hjem, gir ikke den samme spredningen. Men unge kan gjerne fortelle om appen til sine foreldre, sier Nordvik. 

Øker omsetningen med 30-40 prosent

I 2024 ligger selskapet an til å øke omsetningen med 30-40 prosent, opp til 120 millioner kroner. 

– Driftsresultatet ligger an til å bli mellom 40 og 50 millioner kroner, sier Nordvik. 

Den totale brukerveksten i 2024 har vært på 23 prosent. Mellom fem og ti prosent av brukerne er kvinner. 

– Hvordan er konkurransesituasjonen? 

– Vi ser at mange av konkurrentene våre, spesielt de mer tradisjonelle aktørene har vært fokusert på klassiske resultat- og sportsnyhetstjenester. Disse aktørene henvender seg ofte til en eldre målgruppe og tilbyr ofte statiske, TV-orienterte opplevelser. FotMob derimot er bygget for en yngre, mobilorientert brukerbase som ønsker umiddelbar tilgang til fotballnyheter og resultater rett i lomma, sier Nordvik.

 Han forteller at selskapets styrke ligger i innovasjon og brukervennlighet. 

– Vi fokuserer hele tiden på å forbedre brukeropplevelsen med intuitive funksjoner som sanntidsoppdateringer, Live Activities, skreddersydde varsler og muligheter til å følge spesifikke spillere og lag. Dette er ting som yngre brukere verdsetter, og som tradisjonelle aktører ofte mangler. Mens mange av våre konkurrenter kommer fra en verden der TV og nettside er hovedkanalene, er vi primært fokusert på mobilopplevelsen, noe som gir oss en klar fordel når det gjelder å tilpasse oss den moderne brukerens forventninger, sier Nordvik.

– Må ikke ha fotballinteresse 

De forteller at man må ikke være fotballinteressert for å jobbe i FotMob. 

– Flere som jobber her trives godt selv uten den største fotballinteressen. Det viktigste for oss er lidenskapen for teknologi og produktutvikling, sier Høibraaten.

Men Høibraaten og Nordvik er ganske fotballinteressert. 

Få dager etter vi møter dem, skal de begge på stadion for å se Brann mot LSK. 

– Hvis Brann vinner, kan vi i hvert fall være seriemester i et døgn - frem til Bodø/Glimt sin kamp på søndag, sier Nordvik og smiler veldig bredt. 

Oppdatering: Nordvik smiler trolig enda bredere nå. For Brann tok tre poeng mot LSK, mens Glimt spilte uavgjort mot Odd. Det betyr at Brann fortsatt leder tabellen når runden er over, og kan ta gullet uten hjelp fra andre. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.