Fotmob mener de kom sent i gang med Tiktok, men er fornøyd med resultatene nå.
Ny satsing: Matias Høibraaten (til venstre) leder Fotmob sin satsing på Tiktok. Her blir Rosenborgs Ole Sæter (i midten) og en fan utenfor stadion til Arsenal intervjuet.Foto: Presse
På tre måneder har Fotmob gått fra 6.000 til 230.000 følgere på Tiktok, melder gründer og daglig leder Christer Nordvik i Fotmob.
Annonse
Selskapet har to ulike Tiktok-kanaler - én for det norske publikummet og én for det internasjonale.
15 millioner brukere i hele verden bruker appen til Fotmob for å være kontinuerlig oppdatert på statistikk om sine favorittspillere, lag og serier.
– Vår norske Tiktok-kanal har hatt innhold fra norske eliteserieklubber sine treningsleire i Marbella i Spania, mens vår internasjonale kanal har truffet blink med videoer som ofte går viralt, i snitt over én million visninger per video. Til tross for at vi slutter oss til kortvideo-trenden senere enn andre, sørger vi for å gjøre det hundre prosent når vi endelig gjør det, sier Nordvik.
Markedsføringsleder Matias Høibraaten har hatt ansvaret for Tiktok-satsingen. Fotmob ansatte to personer som har jobbet med Tiktok.
Espen Fjærvoll intervjuer Ole Sæter fra Rosenborg.
– Vi begynte rundt november i fjor. Vi har lyst til å satse på kortformat-videoer, og startet da både en internasjonal kanal og en norsk kanal. Vi prøver å bli en del av fotball-landskapet, både i Norge og internasjonalt, sier Høibraaten.
Annonse
I Norge prøver selskapet fra Bergen på noe de mener ingen har gjort før.
– Ikke journalistikk
Annonse
– Vi prøver å ta en unik Tiktok-posisjon i det norske markedet - som ikke finnes akkurat nå. Vi er ikke tradisjonelle journalister, men vi lager gøyt innhold (ikke skrivefeil, men bergensk uttrykk for noe som er kult). Da vi for eksempel intervjuet Branns assistenttrener Huseklepp spurte vi ikke om hva han forventer av årets sesong, men heller om han helst skulle hatt Messi eller Ronaldo på laget, sier Høibraaten og ler.
Fotmob har laget Tiktok-videoer fra treningsleirene til en rekke eliteserielag i Spania.
Annonse
Snart skal de være tett på når Brann tar imot Barcelona i kvartfinalen i Champions League - på hjemmebane i Bergen 20.mars.
– Den ene teamet fra vårt skal være der når Brann spiller Champions League i Åsane. Det synes vi er kjempekult, sier Høibraaten.
I løpet av tre måneder har den norske kanalen fått 22.000 følgere og 300.000 likes.
For den internasjonale kanalen er det en video vinklet på Erling Braut Haaland som har blitt mest populær til nå.
20 over én million
Den internasjonale kanalen har 210.000 følgere, over seks millioner likes, over 20 videoer som har fått over én million seere.
– Hvorfor velger dere nå å satse på Tiktok?
– Det vil gjøre oss mer synlig for brukerne. Målet med den internasjonale kanalen er å løfte Fotmob sin profil i sosiale medier og gi oss et godt inntrykk der. Målet med den norske kanalen er å være med og løfte frem norsk fotballkultur.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
– Hva er planene fremover?
– Vi vil være veldig fokuserte på de største ligaene. Det er mest engelskmenn og amerikanere som følger den internasjonale kontoen. Fremover vil vi ha tre ansatte i England som skal lage videoer med Premier League-fans, på samme måte som vi har laget med fans av Eliteserien her i Norge.
Til nå har Twitter og Instagram vært de viktigste sosiale mediene for fotballapp-selskapet. Nå vil videoene fra Tiktok også deles på Instagram, mens Twitter-kontoen vil fortsette med oppdateringer fra fotballverdenen. Twitter og Instagram-kontoene styres av en ansatt i England.
Målsettingen for 2024 er tallfestet.
– Vi er glad for de tallene vi har så langt. Målet for 2024 er å ha én million følgere i løpet av året. Det er et mål som skal være mulig å nå. Vi ser at potensialet er stort, sier Høibraaten.