Kristin Thornes Woldsdal er ny sjef for Oda i Norge.

Kristin er den nye butikksjefen: Hun skal gjøre Oda både lønnsom og klimavennlig

Hun ledet teamet som på få timer rigget Oda til å tåle en eksplosiv koronavekst, og har vært strategen bak ekspansjonen til Tyskland, men da hun begynte i selskapet måtte hun være et «one woman show».

Publisert Sist oppdatert

– Du spurte meg om det var noe mer jeg kunne legge til om meg selv i denne saken. Det må vel bli at jeg kommer fra en familie der vi var fem søsken. Jeg tror mamma og pappa gjerne skulle hatt hjemlevering av mat den gangen, sier Kristin Thornes Woldsdal.

Shifter møter den nye sjefen for Oda Norge i Slottsparken, på vei til Handlekraft, årskonferansen til NHO Service og Handel, der Oda også er nominert for prisen “Årets service- og handelsbedrift 2021”

Nominasjonen skyldes mye arbeidet som hun ledet da Norge stengte ned i mars i fjor. Hun er opptatt av å dele æren for at hjemleveringsselskapet var avgjørende for å bære hardt rammede Oslo gjennom pandemiens første kritiske måneder, da tusenvis av mennesker ble isolert hjemmene sine, og trengte matvarene levert på døra.

– Det var ikke spesielt for meg, men alle i Oda sto på og gjorde en innsats. Jeg er sykt imponert over alle de som jobbet hos oss i den perioden. Det gikk i ett i kvelder, helger og i påskeferie, for å få alt til å gå rundt. Det er spennende med vekst, men det skjedde under helt spesielle forhold. Og jeg tenkte mer på den viktige samfunnsrollen vi tok enn å vokse da krisen kom, sier Kristin Thornes Woldsdal, som i tar over rollen som sjef for Norge etter at konsernsjef Karl Munthe-Kaas nå skal konsentrere seg om den internasjonale ekspansjonen.

Korona-riggeren

Den nye Oda-sjefen for Norge blir beskrevet som en strukturert type, som beholder roen når det stormer. Derfor var hun også den som ble pekt ut til å lede teamet som på timer skulle rigge selskapet til å ta imot det som ble en eksplosiv vekst for Oda gjennom pandemiens første måneder.

– Det var mange ting som traff oss samtidig. Ikke bare den enorme veksten, men vi skulle også sikre trygge arbeidsforhold for de som jobbet hos oss. Vi måtte bygge opp kapasitet veldig raskt, men så var det alle tiltakene vi måtte gjøre innenfor smittevern for eksempel. Denne strukturen måtte vi sette opp nærmest over natta.

Hun presiserer nok en gang at det er mange i Oda som beholder roen når det står på som verst.

– Som selskap er vi jo vant til å kaste oss rundt og gjøre ting fort i en ekstrem situasjon. Min rolle var å få kaoset over i en oversiktlig struktur, noe håndterbart, der alle kunne ha oversikt over hva de skulle gjøre. Jeg synes vi fikk kontroll på situasjonen i løpet av det første døgnet, sier Oda-sjefen, og viser til hvordan ulike ledere i organisasjonen fikk eierskap til nye kritiske funksjoner – som for eksempel til smittevern på sin linje.

– Men er det en særlig styrke hos deg som leder at du ikke lar deg stresse i slike situasjoner?

– Alle som jobber hos oss er nok slik. Det er nok en del av DNAet hos oss. Det var jo overveldende, men vi håndterte det godt fordi vi er gjennom endringer hele tiden, og når det skjer noe slikt, mobiliserer alle i selskapet. Det styrker teamfølelsen når det kommer en slik utfordring, alle bretter opp ermene.

Fra konsulent til “one woman show”

Egentlig var det ikke gitt at 32-åringen fra Oslo skulle ende opp i Oda. Etter at hun var ferdig utdannet siviløkonom fra Norges handelshøyskole, startet hun som konsulent hos Qvartz, innenfor management og strategi. Oppdragsgiverne var ledelsen i store og mellomstore selskaper, som trengte hjelp med ulike strategiske problemstillinger som vekst og organisasjonsutvikling – handelsbransjen var bare en av mange bransjer hun var innom i løpet av de tre årene.

Slik kunne det fortsatt, før en bekjent gjorde henne klar over en stillingsannonse hos det som den gang het Kolonial.no, som strategi- og forretningsutvikler.

– Jeg hadde fulgt med på det Kolonial hadde gjort. Det var et utrolig spennende selskap, og utfordrerposisjonen var veldig kul. Nå kunne jeg få muligheten til å jobbe internt og være med på reisen i et selskap, ikke bare være konsulent, forteller hun om hvordan hun kom inn i 2018.

– Jeg skulle lede strategiteamet, men strategiteamet var jo bare meg, det var et «one woman show». Nå er det 11 personer, og snart 14, det er jo litt av en endring vi har vært gjennom.

Et av de andre områdene hun har jobbet spesielt med i tiden hos Oda, er ekspansjonen til Tyskland, der hun har vært prosjektleder.

– Det er en utrolig spennende satsing, fastslår hun.

Lederstilen

– Hva vil du si er din lederstil?

– Det er alltid litt vanskelig å beskrive seg selv. Noe av det viktigste for meg er å skape engasjement og entusiasme i teamet som utfører oppgaven, at man samler seg rundt felles mål. Jeg tror på at vi finner de beste løsningene sammen, ikke at det er jeg som sitter på svaret alene. Det er så utrolig mange flinke folk som jobber i Oda, så setter vi disse gode hodene sammen, finner vi løsningene.

– Hva ville de rundt deg sagt?

– At jeg er en strukturert person som er opptatt av at ting skal være oversiktlig, at det skal være en tydelig retning og gode prosesser på veien.

Det norske fyrtårnet

– Hva blir det viktigste for deg nå fremover?

– Oda er jo inne i en utrolig spennende tid internasjonalt. Modellen vi har i Norge spiller en viktig rolle i helheten. Det er det som er fyrtårnet, og det er her vi kommer til å fortsette å teste ut nye løsninger og videreutvikle modellen. Når vi skal rulle ut i de andre landene, blir dette ledestjernen.

Jobben er langt fra over i Norge selv om Oda har ekspandert til andre land.

– Vi vil ha et veldig sterkt fokus på vekst i tiden fremover. I Norge er jo dagligvare på nett bare under to prosent av markedet. Når det til sammenligning er 11 prosent i Storbritannia, så har vi et vekstpotensial å ta ut fremover.

Hun viser til at Oda var lønnsomme i første halvår. Målet er selvfølgelig å bli det på sikt igjen. Men etter at selskapet nylig investerte i ytterlig vekst ved å redusere prisene kraftig for å konkurrere med lavpriskjedene, vil det ta litt lenger tid før man er der, påpeker hun.

Kutter klimautslipp

Arbeidet med lønnsomhet er viktig, men like sentralt står bærekraft.

– Kundene våre blir mer og mer opptatt av dette, og etterspør løsninger for å ta klimasmarte valg når de handler mat. I dag er det vanskelig å navigere i jungelen av produkter, og vite hva som er bærekraftig. Derfor jobber vi mye med å finne disse løsningene, sier Kristin Thornes Woldsdal.

Hun viser til Odas mål om å redusere klimautslippene i egen verdikjede og fra produktene med 50 prosent innen 2025.

De tester blant annet ut ulike løsninger for å være tydeligere på hva som er et miljøvennlig valg, og vil også tilby bærekraftige oppskrifter. Oda har allerede lansert egne klimakvitteringer, der de informerer kundene om utslippene.

– Vi jobber også med leverandørene, og ser også på sortimentet. Vi vil tilby kjøttsubstitutter, og skal fra nyåret tilby produkter innenfor «vertical farming» i hjemmet. Slik kan vi hjelpe kundene å velge mer klimasmart.

– Hva med alle Oda-bilene, hva skjer med dem?

– Vi har kartlagt utslipp fra hele verdikjeden, og produktene vi selger står for 95 prosent av de totale utslippene våre. Men for vår egen verdikjede er transportleddet det viktigste. Vi har ønsket å elektrifisere bilflåten, men hittil har ikke teknologien vært moden nok. Vi jobber derfor med produsentene, for å utvikle elbiler som dekker det behovet vårt. De må ha batterikapasitet til både kjøleanleggene og rekkevidden vi krever. Vi har som ambisjon å kjøre hel-elektrisk innen 2025

De første nye testbilene vil være på veiene allerede nå i november.

Pris vs bærekraft

– Apropos foreldregenerasjonen så er det vel ikke akkurat klima og miljø som har betydd mest for handlemønsteret. Tror du neste generasjon vil være mer opptatt av kloden enn prisene på ost?

– Ja, definitivt. Det er store endringer på gang, og vi ser på undersøkelser at de unge går foran. Hver fjerde person mellom 18 og 29 år spiser mindre kjøtt blant annet på grunn av klima, mot 2 av 10 for resten av befolkningen. Men begge gruppene vokser og det tar vi på alvor, akkurat som vi gjør når det gjelder pris. Skal vi nå klimamålene, må bærekraftige produkter være tilgjengelig for alle størrelser på lommeboka. Og med vår digitale rigg og effektive verdikjede har vi et supert utgangspunkt for å få til det.