Norsk mattespill skyter fart i debutår. Prises til 125 millioner etter nok en emisjon
Eduplaytion fyller opp med 30 millioner kroner. Mattespillet er på under ett år brukt av over 80.000 elever.
Det bergensbaserte edtech-selskapet takket på nyåret nei til 20 millioner kroner og hentet i stedet 9 millioner kroner, som likevel var en dobling av planlagt beløp.
Også nå ble emisjonen overtegnet, og Eduplaytion sa stopp på 30 millioner kroner.
Både nye og eksisterende eiere bidro, deriblant Fagbokforlaget, tidligere Opera-styreleder Christian Thommesen, investeringsselskapet Melesio, Adolfsen-brødrene og Peak Venture.
Lasse Smedsvig og Harald Aalvik, to av Askeladden & Co-gründerne, og «superlærer» Håvard Tjora, som også er en del av pedagog-teamet, står også på eiersiden sammen med øvrige aksjonærer, blant annet nye ansatte.
Stor oppside
Selskapet bak mattespillet Numetry, har bare siden januar i år doblet teamet med over 20 ansatte og planlegger å ansatte ytterligere ti personer det neste halve året.
Eduplaytion prises etter emisjonen til 125 millioner, og største aksjonær er gründer og daglig leder Kristoffer Engebø. Han sier det finnes mange mattespill, men hevder ingen leverer like godt på balansen mellom spill og læring som dem.
– Vi så en stor oppside ved å knytte til oss både pedagoger og spillutviklere, sier gründeren og understreker at spillet faktisk oppleves som et spill - samtidig som det følger læreplanen i matematikk.
– Vi mener responsen fra elevene taler for seg selv, sier han.
80.000 elever
Bare i år er Numetry spilt av over 80.000 norske elever, herunder hver tredje elev på 4. til 7. trinn, fortelt på 600 skoler.
Hver mandag er gründeren selv på Paradis skole i Bergen. Der følger han en klasse på 4. trinn som spiller Numetry, og målet er å gjøre det samme i fire år.
– Vårt mål er å lage et spill som både kan hjelpe de som strever i faget, men også gi de faglig sterke elevene noe å bryne seg på. Numetry skal støtte mattelærerne i jobben sin, sier han.
Selskapets pedagogiske ansvarlig, Endre Natvik, er også mattelærer på Hardbakke skule i Solund i Ytre Sogn.
Han mener mange elever faller helt gjennom i dagens matematikkundervisning.
– Målet vårt er å lage et spill som følger læreplanen i matematikk, og som gjør matte motiverende og gøy for alle elever, uansett forutsetning. Derfor utvikler vi Numetry i tett samarbeid med elever, lærere og skoler, sier Natvik.
Spillbasert læring
Kontaktlærer Øyvind Opheim Rise ved Knappskog skole i Øygarden forteller også om elever som sliter i faget, og at dette i seg selv gir mye frustrasjon og dårlig trivsel.
Den nye læreplanen legger imidlertid godt til rette for spillbasert læring.
– Det er lagt vekt på at elevene skal bli gode problemløsere og oppdage sammenhenger, også utenfor selve mattefaget, sier han og mener Numetry i så måte passer perfekt inn på timeplanen.
– Gjennom spillet opplever elevene mestring. Når elevene har det gøy, forsvinner alt det farlige med mattefaget, sier læreren.
Nye land
Også internasjonalt opplever Eduplaytion stor interesse rundt norsk edtech, og selskapet har planer om å ekspandere til nye land etter hvert, både B2B og B2C.
– Hovedfokuset vårt fremover blir å bygge et solid "business case" i Norge, hvor vi gjennom godt samarbeid med norske skoler, lærere og elever vil oppnå akademisk kredibilitet, som vi ønsker å benytte som et springbrett for Numetry ut i B2C-markedet på sikt, sier Petter Blandhol, markedssjef i Eduplaytion.
Sverige ligger ifølge Blandhol an til å bli neste land ut, mest sannsynlig mot slutten av 2022. Deretter står muligens Danmark for tur, uten at han vil forskuttere noe videre her.
– Vi har stor tro på at veien via skolene vil gjøre at vi kan vokse og skalere raskt, og vi kommer til å benytte oss av samme modell når vi etter hvert skal ut i nye markeder, sier han og legger til:
– På sikt er målet å etablere solid tilstedeværelse i flere land, blant annet Storbritannia og USA, men vi er tro mot nåværende strategi, som først og fremst handler om å bygge et solid case i Norge, sier Blandhol.