Edgeir Vårdal Aksnes (t.h.) i Tibber på Oslo-tur møter investeringsteamet i Schibsted Ventures, med Mats Staugaard (t.v.) og Rune Røsten.
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Kristin Skogen Lund møtte Petter Stordalen på Arendalsuka: Det ble til Schibsteds største startup-investering
Til sammen har mediegiganten nå investert en halv milliard i strømselskapet Tibber.
«Send meg din beste idé, så investerer jeg én million kroner i den jeg tror mest på», skrev Petter Stordalen i sin lille godbit av en selvhjelpsbok om hvordan man blir suksessfull, «Jeg skal fortelle deg din hemmelighet» i 2015.
Det ble startskuddet for det som året etter ble kjent som Strawberry-millionen. En konkurranse hvor gründere i flere runder konkurranse om å nå til topps for få en investert på én million kroner fra Petter Stordalen.
Et av de første selskapene som vant, var et lite selskap fra Førde, som hadde som mål å bruke nye teknologiske løsninger for å hjelpe forbrukerne med billigere, mer effektive og smart strømforbruk: Tibber.
Likt slagord
Stordalen har frem til nå hatt en eierandel på 10 prosent i Tibber. Den posten har han nå solgt i sin helhet til Schibsted Ventures for 350 millioner kroner. Transaksjonen gjør at mediekonsernet eier 15 prosent av Tibber.
Totalt har Schibsted investert rundt én halv milliard i Tibber. Den største venture-investeringen noensinne for konsernet, opplyser daglig leder i Schibsted Ventures, Rune Røsten.
– Tibber er i en industri som jobber med et produkt alle må ha uansett. Elektrifisering av samfunnet foregår for fullt, så vi ser store vekstmuligheter for Tibber, også langt utenfor Norge og Norden, sier Røsten.
Han forteller også at selv om Schibsted og Tibber i utgangspunktet er to veldig forskjellige selskaper, har de veldig like verdier.
– Slagordet til Tibber er “Empower people”. Vi i Schibsted har empower people in their daily lives. Vi jobber begge for å tilby kundene og brukerne våre tjenester og produkter som kan hjelp dem med å ta smarte, effektive og bedre valg hverdagen.
Skal hjelpe Tibber ut i verden
Schibsted har lenge jobbet for å komme på eiersiden til Tibber. Selskapet passer ifølge Røsten som hånd i hanske med målet om å investere i selskaper med et tydelig fokus på forbrukere og bærekraft.
Schibsted kom seg endelig inn på eiersiden i sommer, da Tibber kjøpte Kundkraft, et svensk selskap som forhandler strømregningen for over hundre tusen svensker.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund har selv vært dypt engasjert i investeringen, eller som Rune Røsten sier det: "100 prosent på".
– Kristin selv har vært en kunde i lang tid. Hun har sett vekstmulighetene, og ikke minst at det er et selskap som kan gjøre en forskjell innenfor bærekraft, sier Røsten.
– Hver gang Edgeir har sendt ut et nyhetsbrev fra Tibber, videresender hun det til oss, og sagt at dette må vi se videre på. Det er gøy for oss å vite at den på toppen gir full backing på noe vi har spilt inn, forteller investeringsmanager Mats Staugaard.
Han forteller at Schibsted har preppet organisasjonen i lang tid, med håp om å få muligheten til å få en større bit av selskapet, og da med et kjøp fra Stordalen.
Tok muligheten på Sørlandet
Da Kristin Skogen Lund møtte Petter Stordalen under Arendalsuka, var muligheten der.
– Når du får en sjanse overfor Stordalen, må du ha sjekkheftet klart. Da må du ha gjort hjemmeleksa på forhånd, fastslår Rune Røsten (Mer om Stordalens tanker om å selge Tibber til Schibsted får du i denne andre artikkelen ).
– Hva tilfører dere Tibber utenom masse penger?
– Vi har bred kompetanse og erfaring på markedsføring og merkevarebygging og har mange forskjellige distribusjonsmuligheter for å nå ut til både mange og de riktige menneskene.
– Vi har også mye erfaring med å ta selskaper ut i verden, spesielt digitale forbrukertjenester, som markedsplassene i Adevinta-systemet.
Tibber-gründer Edgeir Vårdal Aksnes sa lett ja da han ble spurt om det var greit at Schibsted tok over Stordalens aksjer.
– Schibsted har mye kompetanse i å skalere tjenester på tvers av mange markeder. Når vi går inn i den neste fasen er det dette vi trenger, både i nettverket, i styret og på eiersiden. Samtidig har de skalert mange kule egne tjenester både i Norden og resten av Europa, og det er mye å lære av, sider Aksnes.
For ordens skyld: Schibsted-eide E24.no har en eierpost på 8 prosent i Shifter.