Petter Stordalen har gjort over ti-gangeren på investeringen i Tibber. Her viser han frem et nytt hotellprosjekt i Göteborg, tidligere i år.

Tibber sa nei til Al Gore, men ja til Petter Stordalen: Nå har hotellkongen tjent 300 millioner på salget til Schibsted

Han forteller at pengene skal gå til en videre satsning på tidligfase-investeringer gjennom Strawberry Equities.

Publisert Sist oppdatert

– Ideen de hadde, hvordan de presenterte den, planene deres, ambisjonene om å snu strømmarkedet på hodet, og ikke minst teamet, var veldig imponerende. De klarte også å overbevise oss om at det var en ide som var mulig å gjennomføre innen god tid. Det har de bevist så til de grader!

Petter Stordalen forteller om for første gang han møtte Tibber-gründer Edgeir Vårdal Aksnes og resten av gründerteamet i strøm-startupen i 2016.

Tibber var en av finalistene til konkurransen «Strawberry-millionen».

– Da Aksnes lett nervøst, ifølge ham, presentere ideen til Tibber for oss i håp om å få Strawberry-millionen, fikk han 2,5 millioner. Den eventyrlig reisen de har hatt siden da, fra null kunder til 400.000 kunder, fra null i omsetning til 2 milliarder kroner på fem år, og fra en håndfull personer til 200 ansatte, er vi veldig stolte over at vi har vært med på, sier en engasjert Stordalen.

Tibber vant ikke bare Strawberry-millionen(e), Strawberry Equities har siden være med på flere emisjoner og har totalt investert rundt 30 millioner kroner.

Når Schibsted nå kjøper eierandelen på 10 prosent for 350 millioner kroner, har Stordalen fått en pen gevinst.

– Vi jobber tett med alle selskapene vi investerer i, og Tibber er ikke et unntak. Vi er ingen passiv investor, vi er en aktiv deltager i å bygge selskapene og utvikle dem, om det er mennesker, kultur eller kompetanse. Vi skal være en tilleggsressurs fra første dag, som hjelper gründerne med å bygge en organisasjon som gradvis kan stå på egne bein.

Gründer takker

- Jeg er dypt takknemlig for det vi fikk til med Petter. Den gangen var vi fem personer med null i omsetning, og noen få pilotkunder. Men vi hadde en klar tanke og ide om å snu opp ned på et marked. Det at han investerte i den aller første runden, betydde veldig mye, sier Edgeir Vårdal Aksnes.

- Det startet med at vi sendte ham en epost, om at her hadde han en kjempemulighet. Den var fire linjer lang. Vi var egentlig i ferd med å close finansieringsrunden, og ble med i konkurransen om Strawberrys gründermillion.

Stordalen var en av tre på ønskelisten. Mikael Wintzell, tidligere topp i Klarna, og Al Gore var de to andre.

- Penger skulle vi klare å close, vi klarte jo å hente mer enn nok av kapital, men vi satt oss ned for å se hvem som kunne bidra mest i den videre reisen.

- Jeg satte opp Petter, basert på at han på mange måter er en rebell innenfor det han gjør. Det passet godt med det vi står for.

Al Gore sa nei til Tibber, men hans investeringsselskap skal senere ha tatt kontakt fordi de ville inn.

- Vi sa nei til Al Gore. Det ble feil fase og feil vinkel, fastslår Aksnes.

Kred fra investoren

På spørsmål om hvorfor Stordalen har vært viktig for Tibber, viser Aksnes til hvordan det ga en tillit i markedet.

– Det viste at han hadde troen på oss. Den første millionen utløste de neste ti millionene, og de ti neste der igjen utløste de neste hundre millionene. Det er slik vi hadde tenkt fra første dag. Vi måtte ha med noen som kan validere business, team og produkt, gi kredibilitet til neste fase.

Dagen etter at Stordalen gikk inn fikk Edgeir telefoner fra investorer som ville gå inn med langt flere millioner enn hotellkongen hadde gjort.

– Man låner kredibilitet fra de første investorene, de første som tror på selskapet. Ikke bare på kapitalsiden, men også med tanke på å få tak i dyktige ansatte og kunder. Også de ser at det kommer gode investorer inn. Samtlige ble oppmerksomme på oss på den måten. Det har vi sett i alle transaksjonene vi har hatt, sier Aksnes.

Riktig tidspunkt å selge

Stordalen forteller at det er riktig tidspunkt å selge seg ut av Tibber nå. Det er flere grunner til det.

Det ene er at selskapet har kommet til et nivå hvor behovene endrer seg. I en fase hvor selskapet skal vokse mer utenfor Norge og Norden, er en industriell investor som Schibsted bedre rustet til å bistå, forteller han.

– Det viktig for oss ta en exit blir gjort i tett samarbeid med gründerne. Vi skal selge til riktig investor. For den videre reisen til Tibber, ser jeg ingen bedre eier enn Schibsted for vår post, sier han.

Stordalen har selv vært i dialog med Schibsteds konsernsjef, Kristin Skogen Lund angående Tibber.

– De hadde allerede en eierandel, kjenner selskapet godt og vil gjerne være med på å bygge selskapet internasjonalt. De har den internasjonale erfaringen, nettverket og kunnskapen som Tibber trenger fremover.

– Tibber får rett og slett fått en fantastisk ny aksjonær, sier Stordalen.

Skal investere pengene videre i nye startups

For Stordalens del er exiten i Tibber også et viktig grep for å frigjøre kapital som kan investeres videre i neste generasjon tidligfase-selskaper.

Strawberry Equities sitter på rundt syv milliarder i investeringer. Det skal de doble over de nærmeste årene.

Han understreker at han fortsatt har tro på Tibber som selskap.

– Å ta en gevinst av denne typen gir oss mulighet til å vokse og investere i flere selskaper. Det er hele grunntanken bak Strawberry Equity. Vi skal skal fortsette å investere i tidligfase og dette salget gir oss mulighet til å investere i enda flere nordiske startups som vi kan hjelpe til å få ut i verden, sier Stordalen.

Et av oppstartsselskapene Strawberry Equities har investert i, er videoteknologiselskapet SEEN, som i sommer fikk inn Datum som ny storeier.

For ordens skyld: Schibsted-eide E24.no har en eierpost på 8 prosent i Shifter.