Tillit har seks ansatte og holder hus på StartupLab i Oslo Martin Hall Larsen

Kundene strømmer til forsikringsstartupen: Nå ser gründerne mot Sverige

Tillit Forsikring lanserte sitt første forsikringsprodukt i januar 2021 etter en tung søknadsprosess med Finanstilsynet. Nå har ballen begynt å rulle.

Publisert

– Det var tøft. Hadde vi visst det skulle ta så lang tid, spørs det om vi hadde startet opp i første omgang, sa gründer og daglig leder i Tillit forsikring, Erik Skaar til Shifter tidligere i år.

Han viste til den uendelig lange behandlingstiden hos Finanstilsynet.

Nå har Tillit Forsikring derimot fått ordentlig traction, og fløyten har fått en mer positiv og og optimistisk tone.

I dag har de over 1000 kunder og har så langt håndtert over 60 skader autonomt.

– Vi har automatisert hele prosessen slik at kundene ikke trenger å forholde seg til skadebehandlere. Kundene kan enkelt løse problemene sine uten å måtte snakke med noen. Det frigir tid som vi kan bruke på å utvikle tjenesten videre, sier medgründer Elias Ottosen.

Vil skalere og hente penger

Måten Tillit håndterer skader er ved hjelp av lokale reparatører som de har samlet i sitt nettverk.

Elias Ottosen og Erik Skaar i Tilit forsikring

– Vår hypotese om at folk vil velge lokale verksteder stemmer. I snitt reiser kunden vår under 5 kilometer for å fikse telefonen sin, og over 50 prosent velger et verksted innenfor en 2 km radius, sier Ottosen.

I dag har selskapet over 60 verksteder rundt omkring i Norge. Blant disse verkstedene finner vi Teknikmagasinet og Mcare som i utgangspunktet er svenske selskap. Dette vil gjøre veien til lansering i Sverige kortere for Tillit Forsikring:

– Våre samarbeidspartnere i Mcare og Teknikmagasinet står klare den dagen vi er klar til å lansere i Sverige. Vi sikter mot å lansere i løpet av høsten 2021, sier Skaar.

I løpet av 2023 ønsker TIllit å være i alle de nordiske landene. For å få til dette, skal de hente mer penger. Fra før har de fått en investering på 10 millioner kroner fra Schibsted.

Når og hvor mye de skal hente, er ikke spikret i stein og gründerne ønsket ikke å gi detaljer på det ennå.

Skal tilby et bredt utvalg forsikringsprodukter

Høsten 2021 er det mye som skal skje i InsurTech-selskapet, forteller de to gründerne entusiastisk.

Selskapet har allerede utvidet produktporteføljen sin med total-skade og tyveri på mobil. Nå skal selskapet også lansere innbo. Mot slutten av 2021 sikter selskapet mot 8.000 kunder.

– Vi ser at vår største konkurrent på dagens produkt er innbo. Derfor ønsker vi å lansere dette slik at kundene våre både kan ha innboforsikring, og mobilforsikring hos oss. Dette vil bli en pakke som grunnet våre lave driftskostander, vil være veldig rimelig for segmentet vårt"