kunst

Kunstplattformen Atelie sikter mot utlandet med frisk kapital og ny startup-profil på teamet

Atelie har nå nærmere 1000 profesjonelle kunstnere, over 10.000 kunstverk og 15.000 registrerte brukere på sin kuraterte markedsplass for kunst.

Björn Lapakka og Christian von Hanno.
Publisert Sist oppdatert

Atelie (tidligere Atelier) ble startet opp i 2016 av Christian von Hanno og fikk tidlig med seg profilerte gründere i små eierposter, som Christian Hager (Nabobil, Hjemmelegene, Fram Ventures), Murshid M. Ali (Huddlestock, Norsk Solar, Skyfri), David Baum (Monner, Signicat), Kimberly Larsen (Timetoriot, Indyriot) og Ida Faldbakken (Mashup, KatapultX).

Selskapet tar 15 prosent i kommisjon for kunst som omsettes på plattformen. Blir kunsten omsatt som en del av mer tradisjonelle galleritjenester, som Atelie også driver med, blir formidlingshonoraret høyere og varierende med den innsatsen som gjøres.

Satser i tøffere marked

 – Det er klart at svekket kjøpekraft har påvirket salg og kunstmarkedet i sin helhet, men ser man på de globale trendene, beveger kunstmarkedet seg mot større inkludering og tilgjengelighet, med en betydelig økning i salg av rimeligere verk, noe som er positivt for vår del, sier von Hanno som også er daglig leder i selskapet.

De siste årene har omsetningen pekt feil vei. Fra 2,3 millioner i 2021 endte den i fjor på bare 972.000. Til tross for at kjøpekraften hos folk flest er redusert, merker Atelie en økende interesse for kunst og positivitet i markedet.

Det er bakgrunnen for at selskapet har tilrettelagt plattformen for internasjonal ekspansjon, støttet opp av nye og eksisterende investorer som har spyttet inn friske to millioner kroner. 

De nye investorene inkluderer Per Grunnar Melands Opera Equity, Peters & Phil Ventures og Harbitz Industries. Midlene skal brukes til å intensivere satsingen på vekst og kommersialisering, med særlig fokus på bedriftsmarkedet. 

– Det har vært mye arbeid i kulissene i forbindelse med lansering av ny app og oppdatering av plattformen for kunne nå et større internasjonalt marked. Vi har også påbegynt aktiviteter og samarbeid i blant annet København og Berlin. Fokuset videre vil være på kommersialisering og vekst, og en større satsing mot bedriftsmarkedet, sier von Hanno.

Bjørn Lapakka begynner i Atelie.

Nyansatt kommer fra Databutton

For å styrke denne satsningen har Atelie nå ansatt startup-profilen Björn Lapakko, som tidligere har jobbet i en rekke startups som Funderbeam, Startup Extreme og inntil nylig i AI-startupen Databutton. 

Gründeren ser frem til å dra nytte av Lapakkos internasjonale erfaring.

– Det er et veldig stort løft for selskapet å få Björn med på laget. Hans internasjonale nettverk og erfaring med kommersialisering og growth marketing vil være sentral for utviklingen videre, sier von Hanno som viser til et utstrakt nettverk i både København og Berlin. 

Inngår strategisk partnerskap med Mesh

Atelie har flere betalende bedriftskunder og har nylig inngått et strategisk samarbeid med Mesh Community, hvor de vil leie ut kunst til Mesh sine lokaler i Oslo, Trondheim og København, og tilby sine tjenester til deres leietakere.

– Vi er veldig glade for dette samarbeidet. Å integrere kunst i våre lokaler gir ikke bare et estetisk løft, men skaper også en mer inspirerende arbeidsplass. I tillegg kan vi nå tilby kunst som en del av vårt tilbud til våre medlemmer, og samtidig kunne støtte lokale kunstnere, som er veldig positivt, sier Mats Mathisen, med-gründer og CPO i Mesh. 

Atelie lager pakker i dialog med bedriftskunder. For små bedrifter starter et abonnement på 2900 kroner i måneden, som vil gi rundt fem kunstverk, litt avhengig av størrelse og ønsker. 

Kunstverk i kantinen til Mesh.

Nytt visningsrom i Via Vika på 300kvm

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Atelie har også inngått et samarbeid med Storebrand Eiendom og Aspelin Ramm, og åpnet et nytt visningsrom for kunst på over 300kvm i Via Vika, rett over gata fra Nasjonalmuseet. 

I sitt nye lokale gjennomfører de også ulike typer arrangementer.

– Atelie Studio fungerer som et visningsrom for kunst og som en arena for forskjellige arrangementer og samarbeid. Vi ser en betydelig positiv effekt av arrangementene som både bidrar til mye oppmerksomhet og styrker nettverkene mellom næringsliv og kunst og kulturmiljøet, i tillegg til nye inntektsstrømmer, sier von Hanno.

Fra galleriet til Atelie med utsikt mot Nasjonalmuseet.