KULTUR
Nå meisler Atelier ut strategien for å erobre en kunstverden i «omfattende endring»
Den digitale markedsplassen for kunst henter ny teknologisjef fra Remarkable og varsler storsatsing på NFT.
Oppstartsselskapet Atelier har laget et digitalt galleri og markedsplass for profesjonelle kunstnere, og utfordrer også tradisjonell kunsthandel med sin abonnement-løsning.
I fjor gikk flere kjente gründere inn på eiersiden gjennom en mindre emisjon, deriblant Christian Hager (Nabobil, Hjemmelegene, Fram Ventures), Murshid M. Ali (Huddlestock, Norsk Solar, Skyfri), David Baum (Monner, Signicat), Kimberly Larsen (Timetoriot, Indyriot) og Ida Faldbakken (Mashup, KatapultX).
Sistnevnte samarbeider nå med startupen til gründer og daglig leder Christian von Hanno, for å utforske mulighetene knyttet til Web3 og såkalte «non fungible tokens» (NFT).
– Det er en digitalisering som har skjedd i kunstbransjen de siste årene. Særlig gjennom pandemien har kunstnere og kunstkjøpere blitt mye mer digitale. Samtidig har blockchain-teknologien og NFTer dukket opp, og hatt en enorm vekst. Det handler om at man nå har en teknologi som gjør det mulig til å vise eierskap til digitale objekter, som skaper vanvittig mange muligheter, sier von Hanno.
– For vår del er det en super-relevant teknologi, både som et digitalt eierskapsbevis på kunst, men også som et verktøy for kunstnerne til å skape kunst, som lar dem nå ut til et internasjonalt publikum.
I fjor ble det gjort transaksjoner for 1,6 millioner kroner på markedsplassen til Atelier. Selskapet tar en andel av salgssummen på 15 prosent, men tjener også penger på utleie og andre prosjekter sammen med kunstnere. Etter fjoråretsitter de igjen med en omsetning på 840.000 kroner.
Med mulighetene som ligger i både teknologi og internasjonal ekspansjon, venter gründeren «solid vekst» i år.
Henter tek-topp fra Remarkable
En sentral brikke i arbeidet med å vokse, er ansettelsen av Espen Pedersen som ny teknologisjef (CTO). Han kommer til selskapet etter fire år som programvareutvikler i skrivebrett-selskapet Remarkable.
LES OGSÅ: Suksessformelen sikret Remarkable milliardvekst, men nå må selskapet finne nye metoder for å vokse
Det er i første omgang ekspertisen innen e-handel og logistikkløsninger som gjorde Pedersen til den perfekte kandidaten for Atelier. Han ble ansatt etter en varm anbefaling fra den nevnte medgründeren i Nabobil og Hjemmelegene, Christian Hager.
– Jeg har hatt noen utrolig bra og lærerike år i Remarkable, og gleder meg til å kunne bruke erfaringene i Atelier, som er i en veldig spennende fase. Jeg ser masse potensiale i produktet som jeg nå får være med utvikle og ta internasjonalt. Jeg er også selv interessert i kunst, så det er jo ekstra gøy at det blir en så stor del av hverdagen, sier Pedersen i en pressemelding.
Ingen «hype»
Med Pedersen på plass skal selskapet tilrettelegge for digitale så vel som fysiske kunstopplevelser fremover, forteller von Hanno. Han mener at kunstmarkedet nå går igjennom en «omfattende endring».
– Interessen for digital kunst har tatt helt av og representerer egentlig et helt nytt marked. Vi ønsker å representere en stor bredde av kunst fra profesjonelle kunstnere som jobber innenfor flere kunstformer og uttrykk, så for oss er det naturlig at en teknologi som bidrar til dette er en del av vår plattform.
– For oss handler ikke dette om å hoppe på en «hype», men å bruke teknologien der den kan skape reell verdi for kunstnerne og kunstinteresserte på både kort og lang sikt, sier von Hanno.
Overfor Shifter avslører han at selskapet allerede er i gang med flere kunstprosjekter sammen med ulike kunstnere, hvor NFT spiller en rolle.
– Det er der vi begynner. Så har vi ambisjoner om at alle kunstnere som ønsker det, kan ta i bruk NFT via Atelier som et neste steg.