Teamet i nye Elaway stater nå mot å bygge ladestasjoner over hele Europa. Første land ut er Sverige og Tyskland

Ladeklar med nytt navn før innmarsj i Sverige og Tyskland

Millionene sitter løst når Ladeklar endrer navn til Elaway for å ta over kontinentet for ladeinfrastruktur til elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Ladeklar bygger ut ladeanlegg for elbiler til borettslag og sameier. Når selskapet har bygget opp ladeanlegget, kan elbileiere kjøpe ladestasjon til egen plass, eller leie den på månedsbasis.

BKK og Hafslund Eco, to av Norges største kraftkonsern, står bak bedriften. Selskapet slo i vår sammen sine respektive ladesatsinger på hver sin side av fjellet, til et felles selskap som skal satse på normallading i hele Norge.

Nylig puttet eierne inn 40 millioner kroner hver, totalt 80 millioner kroner i firsk kapital.

– Vi har fått mange flere kunder enn det vi estimerte på vår leiemodell, og det er jo bare helt rått - men det er kapitalkrevende, sier daglig leder Ladeklar, Stian Bjørhei.

Etter to år i det norske SSlademarkedet, har selskapet etablert seg som markedsledende innenfor etablering og drift av ladeanlegg.

Selskapet skifter nå navn til Elaway og tar steget ut i Europa. I første rekke til Tyskland og Sverige.

– Ladeklar har ikke så bra «shwung» i utlandet, sier lade-sjefen. Et navnebytte har ligget i luften de siste året.

Utvider markedet

Sammen med utenlandssatsingen kommer en utvidelse av målgruppene her i Norge.

– Fra å utelukkende rette oss mot privatmarkedet, i form av borettslag og sameier, vil vi nå satse mot kommuner, hoteller, kjøpesentre og næringsbygg, sier Bjørhei.

– Markedet for nybygg er også attraktivt. Det bygges mellom 10.000 og 15.000 boenheter årlig i Norge. Å få en del av dette markedet, ser vi på som avgjørende for å sikre mer vekst fremover, sier han.

Dalig leder i Elaway, Stian Bjørhei, ser fortsatt mye potensiale i det norske markedet, selv om de nå også satser internasjonalt

Fra 4,5 til 20 millioner i omsetning

Med nye forretningsområdet og markeder, forteller Bjørhei at de ser for seg å rulle ut enda flere ladestasjoner.

Da Shifter snakket med han i desember 2020, bestod markedet de var ute etter av rundt 200.000 parkeringsplasser i Norge. Nå er markedet flere millioner parkeringsplasser i Europa.

På slutten av fjoråret hadde selskapet bygd ut rundt 10.000 plasser. 10 måneder senere har antallet gått tregangeren og teller nå 32.234 ladeplasser, forteller Bjørhei.

Totalt er det investert 115 millioner kroner i ladeinfrastruktur. Investeringene har kastet av seg. I Desember 2020 fortalte Bjørhei at målet er å få igjen pengene med avkastning om 10 til 15 år.

Omsetningen i 2020 var på 4,5 millioner kroner (da var selskapet en avdeling i Hafslund Ny Energi AS, og ikke i dagens struktur). Så langt i år ligger omsetning an til å lande på 20 millioner kroner.

Utelukker ikke flere eiere

Bjørhei forteller at de styrer etter et positivt driftsresultat i 2023. Men mer investeringer skal det bli. De 80 millionene i frisk kapital, skal holde litt inn i neste år.

– Ladeinfrastruktur i Norge er det naturlig for våre eiere å investere i. Hvor mange hundre millioner de har til å bygge den samme infrastrukturen i utlandet, må vi ta stilling til når det blir aktuelt.

– De er beredt til å være med å bygge Elaway til en europeisk aktør, men vil ikke stå i veien hvis det er andre eiere som kan akselerere veksten ytterligere, sier Bjørhei.