Vil bruke «hundrevis av millioner» på infrastruktur til elbiler: – Nå gjelder det å ha høy fart og ta land

Hafslund-eide Ladeklar ønsker å eie markedet for elbillading til borettslag og sameie. Målet er å få igjen pengene med avkastning om 10 til 15 år.

Publisert

– Vi har holdt konsernet på en armlengdes avstand, prioritert rask læring og gjort noen feil underveis. Det har vært nødvendig for å ta vår del av markedet, som mer eller mindre blir tatt neste år, sier daglig leder i Ladeklar, Stian Bjørhei.

I takt med at Norge har fått en av verdens største elektriske bilparker, basert på folketall, skyter antallet selskaper som leverer tjenester og utstyr i været. Easee og Zaptec er to eksempler på norske selskaper som kan vise solid vekst de seneste årene.

Norges nest største vannkraftprodusent, Hafslund Eco, startet i mai 2019 Ladeklar for å ta sin del av elbil-kaken. I motsetning til Easee og Zaptec, leverer Ladeklar lading som en tjeneste.

Hafslund Eco har så langt investert 50 millioner kroner i selskapet med 14 ansatte, forteller Bjørhei. Fremover kommer investeringene til å mangedobles, varsler de nå, og tror 2021 blir et helt avgjørende år.

Ladeklar og elbiler

  • Per 31.10.2020 var det 317.000 elbiler og 137.000 ladbare hybrider i Norge
  • I Europa Europa steg salget av ladbare biler med 102% om man sammenligner Q1-Q3 for 2019 mot 2020. Fra 350.000 til over 700.000 biler.
  • Ladeklar regner med 20 prosent årlig vekst av elbiler i sentrale strøk i Norge.
  • Anslagsvis så utgjør totalmarkedet for Ladeklar 200.000 parkeringsplasser (boligselskap over 30 boenheter i sentrale strøk.

Må ha lang horisont

Ladeklar bygger ut ladeanlegg for elbiler til borettslag og sameier, og tar hele investeringen. Kun de som lader betaler. Et etableringsgebyr på 5.000 kroner og 299 kroner i månedspris. Strømforbruket kommer i tillegg.

Beboerne som ikke trenger elbillader, betaler ingenting.

Siden oppstarten i Mai 2019, har Ladeklar prosjektert lading for 10.000 parkeringsplasser. Hovedmarkedet har vært på østlandet, men selskapet startet opp på vestlandet og Rogaland sommeren 2020. Nå står TSrøndelag og resten av landet for tur.

Bjørhei forteller at det kryr av aktører i markedet. De møter i snitt 5-10 konkurrenter på anbudene de er med på. For å komme seirende ut, må man «investerer stort nå og ha en lang tidshorisont».

– De aller fleste kommer til å velge sin leverandør i 2021, og så er markedet satt. Når du først har valgt en leverandør, er det lenge til man bytter. Nå gjelder det å ha høy fart og ta land, sier han.

Fordel med en stor eier

Det å ha Hafslund Eco som eier, mener Bjørhei gir dem tyngden til å hevde seg i kampen.

– Hafslund Eco er vant med å investerer langsiktig i infrastruktur for elektrifisering av samfunnet. Forretningsmodellen til Ladeklar hadde vært vanskelig å få til uten selskapet i ryggen. Vi snakker 10-15 år før vi får igjen pengene med avkastning.

For at satsingen skal lønne seg, er Ladeklar avhengig av at antallet elbiler fortsetter å øke.

På sikt vil Ladeklar også gå utenlands. For å lykkes med det, må investeringene mangedobles.

– Vi er fort opp i noen hundre millioner kroner. Det har vært et krevende år, med historisk lave kraftpriser, og vi blir pushet til å finne eksterne investorer. Det er noe vi kommer til å jobbe med i 2021. I Hafslund Eco er vi klare for å dele på en betydelig større kake med andre, sier Bjørhei.

Markedet er ikke stort nok for alle

Bjørhei forteller at utviklingen går raskt og at vi nå er i en periode hvor det må investeres stort for å stå igjen på pallen. Selv om markedet vokser, tror han ikke det er stort nok for alle.

– Jeg blir ikke overrasket om vi ser flere sammenslåinger, oppkjøp og konkurser fremover. Alle blir presset på pris, og man er avhengig av et stort volum. Man kan ikke leve av fem tusen kunder, sier han.