rekruttering
Lager ny plattform for å matche jobb-kandidater og selskaper
Tre selskaper går sammen om å lage ny matchingplattform for arbeidslivet, som skal gjøre det billigere og raskere å rekruttere de riktige.
Oppstartsbedriften North Magnet skal bruke kunstig intelligens til å kartlegge behovene for kjernekompetanse og myke ferdigheter i bedrifter før ansettelser.
– Videre skal vi koble på robotisert og målrettet søk etter profiler basert på reelle indentifiserte behov på fag og lede dem gjennom en smart selekteringsplattform som matcher stilling, behov og kandiat, sier gründer og daglig leder Ingunn Søyland.
– På den måten kan vi sikre at bedriften vet hva de trenger og at de ansetter de rette kandidatene, sier Søyland.
Dette skal de gjøre å kombinere mulighetene i Linkedin og kompetanseplattformen Talection. Selskapet har en partneravtale med Linkedin.
Søyland har selv 15 års erfaring fra rekrutteringsbransjen og har blant annet vært med å grunnlegge Stavanger-kontoret til selskapet Avantguarde Search. De siste årene har hun vært gründer og daglig leder i Magnet Executive Search som rekrutterer ledere og spesialister.
– Erfaring fra stort sett alle bransjer
Totalt er det fire gründere som går sammen om å starte selskapet. Det er to av grunnleggerne i Magnet Executive Search, Søyland og Cecilie Engelsgjerd Stornes i Stavanger, og Cato Svendsen og Hans Petter Dramstad i Oslo.
Svendsen har vært hodejeger og ledet flere rekrutterings- og konsulentselskaper i 25 år. Dramstad er CTO i det nye selskapet. Han er gründer i Talection. Han har også vært med å starte Itera Group og Visma, samt hatt en en rekke CTO-stillinger hos blant andre Ica og Wilhelmsen.
– Samlet har vi kompetanse og erfaring innen stort sett alle bransjer, sektorer og regioner i Norge og Norden, sier Svendsen.
De siste 4-5 årene har Dramstad bygget plattformen Talection, som går ut på å finne enkeltmennesker reelle potensial gjennom digitale spill, tester og simuleringer.
– Dette potensialet må deretter kobles opp mot den ideelle kontekst - det være seg en jobb, et karrierevalg, en rolle - for gjennom denne «matchen» å få utløst individets fulle potensial, få talentet til å danse, sier Dramstad.
Svendsen og Dramstad har allerede tilbudt en plattform for rekruttering og vunnet flere anbud med denne. Nå blir denne plattformen fornyet og ført videre i det nye selskapet.
– Vi spår at vår teknologi, som kombinerer smart tiltrekking med smart selektering, vil ha enorm påvirkning på rekrutteringsbransjen fremover, sier Søyland.
– Vil gjøre det mye raskere å rekruttere
Ideen ble født da Søyland hadde et møte med Svendsen i forbindelse med at hun rekrutterte en leder for et selskap. Svendsen var referanse for den som ble ansatt.
Han spurte om hun ikke brukte mye tid på å få tak i de rette kandidatene.
Det kunne hun svare bekreftende på.
– Vi vil gjøre det mye raskere å få tak i de riktige personene. Ikke minst vil det også være mye billigere enn å bruke rekrutteringsbyrå, sier Svendsen.
Gjennom at både bedriften og kandidatene kan kartelegge sin kompetanse og sine behov gjennom Talection og at dette deretter kobles til LinkedIn - gjør at de ser store muligheter for effektivisering.
– Vi bruker smartteknologi og KI til å automatisere manuelle, tidkrevende og ofte mindre treffsikre prosesser. Vi forutser at vår teknologi vil kunne ha samme effekt på rekrutteringsbransjen som innsjekkingsautomatene har hatt på flyplasser, sier Søyland.
Hun forteller at både kvalitet og pris skal kunne konkurrere med rekrutteringsbyrå.
– Våre verktøy vi samlet sett kunne sørge for en mer rettferdig, åpen, raskere, fordomsfri og treffsikker rekruttering. Til halve prisen av hva som er bransjestandard, sier Søyland.
Plattformen vil lanseres på nyåret.
– Skalerbar teknologi
– Teknologien dessuten er skalerbar, kan nå et marked utenfor Norge og har flere bruksområder -også utenom rekruttering. Vi lanserer i 2025, men har lagt ut noen følere allerede nå. Første respons fra markedet så langt har vært veldig positiv, sier Søyland.
Per nå er det gründeren og en ansatt som er inne på eiersiden i selskapet.
– Hvordan er konkurransesituasjonen? Er det noen som gjør det samme?
– Det finnes flere tilbydere av ulike rekrutteringsverktøy som har digitalisert forvalting av prosess og kandidater. I tillegg finnes det ulike testverktøy som også i dag brukes flittig. Det unike med vår plattform er at vi leverer en helhet som starter med å måle nå-situasjonen i teamet/organisasjonen som skal ha påfyll.
– Dermed vil vi få datapunkter som sier hvor det faktiske behovet/gapet er. Systemet legger videre opp en selekteringsprosess som plukker ut spill/tester for å målrettet identifisere kandidater som kan fylle gapet. Dette er 100 prosent styrt av KI og er fritt for menneskelige antakelser og synsing, sier Søyland.
Plattformen vil være gratis for brukerne, mens selskapene vil betale abonnement etter SaaS-modell (software as a service).