Kjartan Slette i Unacast. Foto: Unacast.
Kjartan Slette i Unacast. Foto: Unacast.

Landet storavtale i Afrika: Vil sikre kontrakter i hundremillionsklassen

Unacast skal hjelpe Nigeria å bekjempe spredningen av Covid-19. Men det er bare starten

Publisert

Det norske teknologiselskapet har sikret en avtale med den afrikanske telekomkjempen MTN, som det i fremtiden håper vil åpne for mange lønnsomme muligheter i Afrika. Ambisjonen er i første omgang å bidra i coronabekjempelsen i Nigeria.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

UNACAST AS

Kombinerer stedsdata, kartdata og strategisk intelligens for å gi kundene et best mulig bilde av den virkelige menneskelige aktiviteten. Kundene er innen retail, eiendom, reising og turisme, og markedsføring

Les mer om selskapet her

OSLO

Thomas Walle

11-20

  • Inc Unacast
Se hele selskapsprofilen

Avtalen ble landet etter i overkant av et halvt år med samtaler og forhandlinger.

– Når vi nå går inn i Afrika er det for å sikre kontrakter i hundremillionersklassen. Det er en potensiell game changer, påpeker gründer og driftsansvarlig Kjartan Slette til E24.

MTN fattet interesse for Unacasts’ teknologiplattform kalt Turbine, som er spesielt laget for å hjelpe telekomselskaper med å «prosessere og forstå dataene sine bedre».

Ambisjonen er i første omgang å bidra til å bekjempe spredningen av coronaviruset i Nigeria.

Selskapet skal bruke såkalt aggregert mobilitetsdata til å bygge en versjon av Unacasts «Sosial Distancing Scoreboard», som er et verktøy som kan si noe om hvor god en befolkning innenfor et spesifikt område er på sosial distansering. I USA var verktøyet en stor hit, da de lanserte under corona– krisen, og selskapet fikk en enorm boost i trafikken på nettsiden, i tillegg til at det fikk omtale i flere store amerikanske medier.