Elleville besøkstall på Unacast-kart: Nå vil ny teknologisjef visualisere mer data

– Vi krasjet Tableau sin server og måtte spinne opp vår egen, sier Linn Jordet Nygaard, ny leder for teknologiavdelingen i Unacast.

Publisert Sist oppdatert

Linn Jordet Nygaard var tidligere VP of Data Science i Unacast. Nå blir hun leder for hele teknologi-avdelingen med en ny tittel i selskapet: VP of Data & Engineering.

– Jeg jobber tett sammen med Frode Bjerke (CTO). Han fokuserer på produkt-innovasjon, og jeg leder alt det operasjonelle teknisk, og vi sitter begge i ledergruppen, sier hun til Shifter.

Nygaard startet i selskapet i oktober 2017, og har nå ansvar for alle ansatte i "data og software", som til sammen utgjør halve selskapet.

– Jeg liker å få ting til å skje, sier Nygaard.

Det norske selskapet benytter data fra over 20.000 apper for å kartlegge hvordan mennesker egentlig beveger seg, til bruk i tjenesten The Real World Graph.

I fjor inngikk Uncast en kjempeavtale med Telia og ble dermed en ny spydspiss i Telias satsing på produkter fra lokasjonsdata.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

UNACAST AS

Kombinerer stedsdata, kartdata og strategisk intelligens for å gi kundene et best mulig bilde av den virkelige menneskelige aktiviteten. Kundene er innen retail, eiendom, reising og turisme, og markedsføring

Les mer om selskapet her

OSLO

Thomas Walle

11-20

  • Inc Unacast
Se hele selskapsprofilen

Corona-karakterer

Unacast var også blant dem som snudde seg raskt rundt da corona-krisen inntraff. Mens de jobbet hjemmefra både i New York og Oslo, satte de seg ned og utviklet flere «corona-produkter».

Det mest omtalte er et «Social Distancing Scoreboard», som viser hvordan befolkningen i USA klarer å holde seg i ro.

Selskapet bruker aggregert data fra flere titalls millioner mobiltelefoner og gir delstater og distrikter en karakter (A til F) ut ifra dette.

– Vi snakket med professorer i epidemiologi, for å finne ut hvordan vi skulle sette karakterene, sier Nygaard.

Først kunne de fleste stater vise til gode karakterer på kartet, men nå i sommer har de fleste stater havnet nede på E og F.

– Kravene var veldig høye. De var satt til at det måtte være femti prosent mindre bevegelighet enn vanlig. Når stater var i «lockdown», så vi det tydelig, men nå har mange stater åpnet opp, og da vil mange av dem ikke «kvalifisere» for en stå-karakter, sier hun.

I USA gikk de fleste stater i full «lockdown» tidligere i år. De siste ukene har flere og flere stater åpnet opp etter press fra befolkningen, og 17 stater er allerede tilbake til vanlige rutiner, mens ni stater er i prosessen med å åpne opp. Samtidig har ni stater måttet delvis stenge ned igjen etter oppblussing i smittetilfeller.

200 000 brukere om dagen

«Social Distancing»-kartet gikk ifølge Nygaard viralt ganske tidlig.

– Det var ikke hverdagskost for oss å ha 200.000 unike brukere om dagen. Vi krasjet Tableu sin server og måtte spinne opp vår egen, sier Nygaard.

Nygaard forteller at de i løpet av våren har hatt over ti millioner visninger på siden, hovedsakelig til «Social Discancing Scoreboard», og at tjenesten gikk viralt i store amerikanske medier.

– Å vite noe om nabolaget i en by er ikke så aktuelt til vanlig, men plutselig ble det veldig interessant for andre å se hvordan folk i en by beveget seg, sier hun.

Nygaard legger til:

– Nå har vi sett et stort behov for å vise våre innsikter frem, med visualisering på toppen. Vi satser på å kunne gjøre annen data mer tilgjengelig over tid også. Det er mange bruksområder for den type visualisering som vi ikke har utforsket ennå.