Databutton har lansert sin andre versjon av produktet sitt hvor AI-agenter gjør kodejobben.
Mens den første løsningen gjorde det mulig å bygge interaktive applikasjoner på kort tid med egne datasett, tar versjon to det ett skritt lengre og lar byggere prompte AI hva slags app de ser for seg, så bygges hele produktet i Databutton.
Databutton har lansert sin andre versjon av produktet sitt hvor AI-agenter gjør kodejobben.
Mens den første løsningen gjorde det mulig å bygge interaktive applikasjoner på kort tid med egne datasett, tar versjon to det ett skritt lengre og lar byggere prompte AI hva slags app de ser for seg, så bygges hele produktet i Databutton.
Versjon to ble tirsdag lagt ut på nettsiden Producthunt, en plattform hvor startups kan lansere og promotere nye produkter, hovedsakelig innen teknologi og programvare.
– Vi tror på en framtid hvor AI-agenter bygger all programvare etter behov. Med V2 tar vi et kjempeskritt mot den framtiden, sier gründer og daglig leder Trygve Karper til Shifter.
Målet er å gi ikke-tekniske brukere muligheten til å utvikle komplekse, skreddersydde apper uten å måtte kode selv.
Ifølge medgründer Viral Shah er dagens AI-utviklingsverktøy enten for komplekse eller for begrensede – de skaper ikke den typen funksjonelle, skalerbare apper folk faktisk trenger.
Databutton 2.0 sikter mot å være en samarbeidspartner snarere enn bare et verktøy for å generere kode. Løsningen lærer om brukerens idé, planlegger utviklingen, bygger selvstendig og stiller spørsmål når noe er uklart. Plattformen bygger API-baserte backends i Python, muliggjør avanserte AI-integrasjoner og sørger for at appene deployeres på en moderne infrastruktur.
– Siden vi lanserte første versjon i juni har over 30.000 prøvd Databutton og vi har i dag over 1.000 veldig fornøyde kunder, sier Karper.
– Hvordan har mottakelsen vært så langt?
– Så langt har mottakelsen vært over all forventning. Folk har vært utrolig positive. Vi føler vi tar et skikkelig «bet» med V2, både på hva som er teknisk mulig å lage og på hvordan det vil bli mottatt. Med V2 går brukere fra å diktere hver eneste endring til å snakke om hele appen sin og hvilke behov de har.
På Producthunt viser selskaper til flere apper som brukerne har laget ved hjelp av Databutton, for eksempel den portugiske AskTixie som er en AI for å finne lokale kulturarrangementer (den virker ikke for Oslo-regionen, men gir mange svar for folk i Portugal).
Benjamin Bekken skriver på nettsiden at han brukte Databutton til å bygge Wepost Forge. Mens Einar Michaelsen i Circlær brukte Databutton til å lage prototyper og «mockups» av appen til Circular Technology som så CTO tok utgangspunkt i når han lagde en mer fullstendig løsning.
Travelt lanseringsvindu
Databuttons lansering kommer bare en uke etter at Tana slapp produktivitetsverktøyet sitt på samme plattform og åpnet det for alle etter flere år i beta.
Mottakelsen deres, støttet opp av et aktivt Slack-forum på 25.000 brukere, gikk så bra at Producthunt måtte pause innleggene.
I dag har Tana fått over 1800 stemmer (upvotes) fra brukerne av plattformen.
Databutton har så langt i dag fått 81 stemmer. Til sammenligning har det svenske fenomenet Lovable, hvor Antler er investor og som lanserte sitt AI-styrte appbyggerverktøy tilbake i november 2024, nå rundt 1600 stemmer.
Chris Moens Breyta pivoterte nær 180 grader fra å skulle bygge programvare for salg og kundehåndtering til å bli et AI-analyseverktøy for den spredte informasjonen i en virksomhet, lanserte også på Producthunt tirsdag.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.