Himla-teamet.

Lokalbanken lanserer nasjonal «boliglånsmaskin»

Himla tar opp kampen om å tilby Norges beste boliglånsrente i en ny digital bank.

Publisert Sist oppdatert

Himla, en tjeneste levert av Fana Sparebank, har siden oppstarten i 2017 kuttet priser på eiendomsmegling - til en fast pris på 35.0000 kroner, i Bergen og Oslo.

Nå utvides Himla til å tilby banktjenester, deriblant en digital «boliglånsmaskin».

– Himla er en fantastisk digital tjeneste der kunden fikser det meste selv. Dette betyr også at boliglånet vårt er helt gebyrfritt, det eneste som tilkommer er tinglysningsgebyret, sier Himla-leder Kristoffer Giertsen til Shifter.

«Live-streamer» renter

Han forteller at de med den nye tjenesten, ønsker å skape et digitalt bankkonsept som er svært enkelt å forstå; én konto, ett debetkort, ett kredittkort og ett boliglån.

Himla skal også «live-streame» Finansportalens oversikt over bankenes boliglånsrente i både nett- og mobilbanken.

– Slik at kunder og andre besøkende til enhver tid vil kunne se om vi er best i landet, nest best, tredje best eller mot formodning utenfor pallen. Himla vil gjøre tjenesten billigst mulig for sine selvbetjente, digitale kunder, sier Giertsen.

Kristoffer Giertsen.

Hva krever denne satsingen av en etablert bank?

– De siste fem årene har Fana Sparebank jobbet målrettet for å bygge en helautomatisk boliglånsløype, og det er mange som har jobbet knallhardt for å få løsningen på plass, sier han og legger til:

– For å kunne tilby svært gode rentebetingelser til kunde har det vært viktig for oss å skalere på eksisterende teknologi og intern kompetanse. I satsningen videre er det viktig å være tro mot konseptet, samtidig som vi må følge godt med på endringer både i markedet og forbruksmønster, sier Giertsen.

Hvordan skal dere posisjonere dere i markedet?

– Vi må tenke smartere og snu på hver krone, for å sikre at vi kan tilby et svært konkurransedyktig konsept. Vi tar lav risiko, noe som gir kunder som passer innenfor våre rammer, svært gode betingelser, sier han.

– Rigget for vekst

Giertsen viser også til at merkevaren er «et lekent og sprekt tilskudd til det mer maskuline og tunge uttrykket mange banker har i dag».

– Konseptet har allerede vært en suksess de første ukene i drift, med svært gode utlånstall og mange nye kunder. Vi ser at konseptet har truffet markedet godt og vi tror at med smarte, digitale løsninger skal vi være godt rigget for en sterk vekst i tiden fremover, sier han.

– Hvilke kunder vil dere kapre?

– Himla banktjenester er for kunder som ønsker å være selvbetjent, i tillegg til at vi har et krav på 25 prosent egenkapital. Dette gjør at hovedmålgruppen ikke nødvendigvis er førstegangskjøperne, men de som har vært igjennom et boligkjøp eller to, og dermed kjenner til prosessen og har opparbeidet seg litt kapital.

Giertsen legger til:

– Målet over tid er å kunne tilby en ledene rente på boliglån, samt å tilby kundene andre sømløse digitale banktjenester, sier han.

Nasjonalt produkt

«Nye» Himla retter seg dermed mot en nasjonal kundegruppe.

– Vi ser at vi har forskjellige kundegrupper som trenger forskjellige tjenester. Fana Sparebank er en nær og personlig rådgiverbank som skal møte kunden der kunden ønsker det, sier Giertsen og legger til:

– Samtidig ser vi at flere kunder ønsker å betjene seg selv, derfor lanserte vi Himla Banktjenester for å møte dette kundebehovet, sier han.

Per i dag jobber fem rådgivere med å behandle søknader, opplyser Giertsen videre.

– Til gjengjeld jobber disse svært effektivt og vi har ingen problem med å gi svar på søknader neste virkedag. De digitale løsningene og standardisering av produkt og rentebetingelser gjør at vi kan levere gode kundeopplevelser og at Himla temaet kan fokusere på dette, sier han.